دستورالعمل جدید معاملات ماه آینده نهایی می‌شود

عکس: نگار متین‌نیا

فارس- رییس اداره امور بورس‌ها با اعلام اینکه ۶ فصل از۱۱ فصل نحوه دستورالعمل‌ جدید معاملات سهام مورد بررسی کمیته تدوین مقررات قرار‌گرفته، گفت: تا یکماه آینده ۵ فصل دیگر این دستورالعمل ۹۷ ماده‌ای نهایی شده و به هیات‌مدیره سازمان ارائه می‌شود. محمود خواجه‌نصیر در خصوص بررسی دستورالعمل جدید نحوه انجام معاملات که پیش از این توسط شرکت بورس به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شده، اظهار داشت: بعد از دریافت این دستورالعمل و انجام اصلاحاتی، کمیته تدوین مقررات سازمان، بررسی‌های این دستورالعمل ۹۷ ماده‌ای و ۳۶ تبصره‌ای را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه کمیته مربوطه هفته‌ای ۸ ساعت را به این دستورالعمل اختصاص می‌دهد، ادامه داد: تاکنون ۶ فصل از ۱۱ فصل دستورالعمل یادشده به انجام رسیده است. پیش‌بینی می‌شود ظرف یک ماه آینده بررسی‌های این دستورالعمل نهایی و به هیات‌مدیره سازمان بورس ارائه شود.

خواجه‌‌نصیر خاطرنشان کرد: این دستورالعمل بسیار مهم و تاثیرگذار بوده و درباره انواع سفارش‌ها، اوراق بهادار، باز و بسته شدن نمادهای معاملاتی، دامنه نوسان،‌گره معاملاتی، ضوابط کلی معاملات عمده، عرضه‌های اولیه، نحوه انجام معاملات سهام حق تقدم و اوراق مشارکت و بسیاری دیگر را شامل می‌شود.

این مقام مسوول در سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که دستورالعمل جدید با گذشته دارای چه تفاوت‌هایی است؟ پاسخ داد: در حالی مقدار زیادی از موارد مربوط به معاملات پراکنده بود که در این دستورالعمل اکثر موارد تجمیع شده است. از طرفی رویه‌های متنوع‌تری در انجام معاملات، تعیین قیمت پایانی، مراحل انجام معاملات و حراج پایان وقت در نظر‌گرفته و تعاریف جدیدی مطرح شده که در سیستم معاملات کنونی قابل استفاده خواهد بود.

خواجه‌نصیر با بیان اینکه دستورالعمل نحوه انجام معاملات از مهم‌ترین و سنگین‌ترین دستورالعمل‌های بازار سهام و از نیازهای اساسی معاملات بازار بوده، ادامه داد: دلیل اصلی تاخیر در تهیه و تدوین این دستورالعمل عدم امکان استفاده از سیستم معاملات جدید در گذشته و لزوم تثبیت سیستم کنونی (موسوم به جم) بود.

وی در واکنش به دیگر پرسش مبنی بر اینکه آیا دستورالعمل جدید، معاملات الکترونیکی و مستقیم سهام را نیز شامل می‌شود یا خیر؟ اظهار داشت: هر چند معاملات الکترونیکی سهام باید از این دستورالعمل تبعیت کند اما با توجه به موارد جدیدی که در آن مطرح است به دستورالعمل دیگری نیاز است.

به گفته خواجه‌نصیر با توجه به فراخوان کانون کارگزاران بورس مبنی بر ارائه پیشنهادها از سوی مدیران شرکت‌های کارگزاری، هر اظهارنظر و پیشنهاد ارسالی بدون استثنا مطالعه و بررسی می‌شود.

خواجه‌نصیر گفت: بعد از اتمام بررسی‌ها بر روی دستورالعمل نحوه انجام معاملات، دستورالعمل‌های خرید اعتباری و معاملات آتی اوراق بهادار نیز مورد بررسی کمیته تدوین مقررات قرار خواهد‌گرفت.