گروه بورس- کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس از بازدهی مثبت 17 صندوق‌ سرمایه‌گذاری طی هفته منتهی به 23 دی ماه خبر داد.

«ایمان مقدسیان» گفت: هفته منتهی به ۲۳دی ماه امسال، با بازدهی مثبت ۱۷ صندوق سرمایه‌گذاری همراه بود و بیشترین بازده را در این هفته صندوق سرمایه‌گذاری صنعت و معدن کسب کرد. وی افزود: این صندوق سرمایه‌گذاری ظرف مدت زمانی کمتر از ۷ ماه ۲۸‌درصد بازدهی کسب کرده است که در هفته گذشته ۵۹/۵‌درصد بازدهی را از آن سرمایه‌گذاران خود کرد. وی در مورد رتبه‌های بعدی گفت: صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری کارگزاری بانک صادرات و کارگزاری بانک تجارت با کسب ۸۷/۴ و ۳۳/۴‌درصد، بازدهی قابل‌توجهی را طی این مدت داشتند به طوری که متوسط بازدهی بازار در این هفته رقمی نزدیک به ۲‌درصد بود.
وی درباره عملکرد ماهانه صندوق‌ها گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به 23دی ماه را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بازده آن‌ها بین منفی 4 تا مثبت 6‌درصد در نوسان بود. وی افزود: بیشترین بازده‌ها را صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک تجارت، صنعت و معدن و سهم آشنا کسب کردند. بازدهی این سه صندوق طی ماه گذشته به ترتیب برابر با 35/6، 95/4 و 86/2‌درصد بود.
«مقدسیان» گفت: تا تاریخ ۲۳دی ماه بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب ۱۴۲، ۱۱۹ و ۸۳‌درصد بازدهی کسب کنند. وی در عین حال گفت: اما با در نظر‌گرفتن بازدهی متوسط روزانه که تعداد روزهای فعالیت هر صندوق در آن لحاظ می‌شود، سه صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و بورسیران برترین صندوق‌ها از لحاظ بازدهی هستند.
وی در خصوص ارزش صندوق‌ها گفت:‌ ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در تاریخ 23دی ماه، به بیش از 217میلیارد‌تومان بالغ شد. وی افزود: آغاز به کار صندوق نوین سامان با بیش از 15‌میلیارد‌تومان ارزش و داشتن بیش از 400 سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی موجب شد که ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری به رقم قابل‌توجهی برسد و تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی صندوق‌ها نیز برای اولین بار رقمی بیش از 4هزار نفر را تجربه کند. وی توضیح داد: صندوق نوین سامان بازده 5/16‌درصد سالانه را برای سرمایه‌گذاران خود تضمین کرده و هرسه ماه یکبار اقدام به تقسیم سود می‌کند.
کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس گفت: از میان بیش از ۴هزار و ۲۵۰ سرمایه‌گذار صندوق‌های سرمایه‌گذاری که نزدیک به ۲‌میلیون واحد سرمایه‌گذاری صادره از سوی صندوق‌ها را در اختیار خویش دارند، ۶۵‌درصد واحدها در تملک سرمایه‌گذاران حقیقی قرار دارد. وی خاطرنشان کرد: ۱۹۶ سرمایه‌گذار حقوقی مالک ۳۵‌درصد از واحدهای سرمایه‌گذاری هستند.