هدفمندسازی یارانه‌ها نیازمند اصلاح بخش صنعت است

ایسنا- در حال حاضر دولت برنامه هدفمندسازی یارانه‌ها را در پیش دارد که اجرای آن باعث تحول در بازار سرمایه می‌شود اما باید مسائل خاص اجرای این طرح نیز دیده شود.

علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاثیر طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در بازار سرمایه را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه اجرای این طرح باعث تحول در بازار سرمایه می‌شود، گفت: البته این طرح قرار است به تدریج اجرا شود زیرا اگر به یک‌باره اجرا شود پیامد خوبی نخواهد داشت ولی آزاد‌سازی قیمت طی پنج سال باعث می‌شود که در این مدت جامعه به آمادگی لازم برسد.

وی با بیان اینکه به طور مثال باید در بخش‌هایی از صنعت اصلاح ساختار صورت گیرد، خاطرنشان کرد: از طرفی در بخش صنایع، یارانه‌ها در جهت تقویت تولید قرار‌گرفته و از سوی دیگر تسهیلات باید طوری در نظر‌گرفته شود که بانک‌ها با دادن وام‌ها و تسهیلات با نرخ متناسب، زمینه رشد صنعت را فراهم کنند.

به گفته صالح‌آبادی سازمان بورس نیز در این زمینه تلاش کرده و همگام با برنامه‌های پیش‌بینی شده حرکت می‌کند تا اجرای این طرح موجب تحول بازار سرمایه شود.

رییس سازمان بورس در ادامه به وضعیت مثبت بورس در سال جاری اشاره و عنوان کرد: بورس کشور از ابتدای سال تاکنون بازده ۴۰‌درصدی داشته و حجم معاملات واگذار شده رویکرد مطلوبی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داشته و شرکت‌های بسیاری وارد بورس شده است، در مورد موفقیت عرضه سهام شرکت‌ها توضیح داد: در این زمینه تنها برای شرکت فولاد خوزستان مشکل ایجاد شد که پرونده آن در حال طی مراحل قانونی است که البته این مساله مقطعی و طبیعی است ولی در مورد سایر واگذاری‌ها با توجه به اینکه تجربه اول بود ولی موفق عمل کردیم.

وی ادامه داد: در این میان سهام مخابرات نیز به خوبی عرضه شد و نگرانی از بابت آن نداریم البته واگذاری آن در شورای رقابت در حال بررسی است ولی در کل مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

صالح‌آبادی تصریح کرد: در این زمینه نباید چالش‌ها را بزرگ کرد زیرا خصوصی‌سازی در ابتدای راه قرار داشته و بورس کشور موضوعاتی تجربه می‌کند که تا پیش از این سابقه نداشته است.