گروه بورس- آخرین اطلاعات پرتفوی ۸ شرکت سرمایه‌گذاری منتشر شد.

بر اساس گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، پرتفوی این سرمایه‌گذاری‌ها در یک ماهه منتهی به پایان آذر ماه نشان می‌دهد که بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در این دوره شاهد زیان حاصل از واگذاری‌ها بودند.

همچنین ارزش بازار پرتفوی اکثر این شرکت‌ها در پایان آذر ماه در مقایسه با ابتدای این ماه با کاهش مواجه شده است.

کاهش ارزش بازار «وصنعت»

بر این اساس ارزش بازار جمع کل سرمایه‌گذاری‌های بورسی «وصنعت» با ۱۱۷‌میلیارد و ۲۶۶‌میلیون‌ریال کاهش در پایان آذر ماه به یک‌هزار و ۵۷۳‌میلیارد و ۶۷۶‌میلیون‌ریال رسید.۴۶‌درصد پرتفوی سرمایه‌گذاری صنعت و معدن ماه گذشته با ۱۵ شرکت در‌گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی متمرکز شده بود.

همچنین ۲۹‌درصد پرتفوی این شرکت شامل‌گروه واسطه‌گری مالی، ۵‌درصد‌گروه غذایی و ۵‌درصد‌گروه ماشین‌آلات بود. این در حالی است که پرتفوی غیربورسی این شرکت شامل ۴۳ شرکت با ۷۹۸‌میلیارد و ۷۳۲‌میلیون‌ریال بهای تمام شده است.

سرمایه‌گذاری صنعت و معدن ماه گذشته برای تحصیل سهام جدید مبلغ ۱۰‌میلیارد و ۲۶۰‌میلیون‌ریال پرداخت کرد. در این ماه «وصنعت» برای تحصیل سهام شرکت صدرا مبلغ ۷۵۲۴‌میلیون‌ریال پرداخت.

از سوی دیگر «وصنعت» آذر ماه از واگذاری سهام ۱۸ شرکت بورسی مبلغ ۴میلیارد و ۱۴۹‌میلیون‌ریال زیان کرده که بیشترین زیان را از واگذاری سهام سایپا به مبلغ سه‌میلیارد و ۳۶۸‌میلیون‌ریال کسب کرده است.

زیان «وصندوق» از واگذاری‌ها

سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی ماه گذشته از واگذاری مبلغ ۸هزار و ۹۳۸‌میلیارد‌ریال از سهام ۴ شرکت متحمل ۱۷‌میلیارد و ۴۰۷‌میلیون‌ریال زیان شده است.

این شرکت از واگذاری سهام سرمایه‌گذاری بوعلی ۴میلیارد و ۹۶۶‌میلیون‌ریال، از واگذاری سهام آذرآب ۶۳۷۴‌میلیون‌ریال و از واگذاری سهام پارس الکتریک مبلغ ۵میلیارد و ۵۴۲‌میلیون‌ریال زیان کرده است. این در حالی است که «وصندوق»آذر ماه امسال ۵۹۸‌میلیارد و ۳۵۱‌میلیون‌ریال بابت تحصیل سهام پالایش نفت اصفهان و ۸۵۸‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون‌ریال برای تحصیل سهام سه شرکت بورسی پرداخت کرده است.

پرتفوی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری ماه گذشته شامل ۲۹‌درصد مواد محصولات شیمیایی، ۱۹‌درصد فرآورده‌های نفتی، ۱۳‌درصد ساخت محصولات فلزی، ۸‌درصد حمل و نقل دریایی، ۷‌درصد فرآورده‌های غذایی و ۵‌درصد کانه‌های فلزی بود.

ارزش بازار پایان دوره جمع سرمایه‌گذاری‌های بورسی این شرکت در پایان آذر ماه به ۵‌هزار و ۹۳۵‌میلیارد و ۹۲۴‌میلیون‌ریال رسید که در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره آن شاهد ۱۰‌درصد افزایش بود.

«وصندوق» ثبت افزایش سرمایه سرمایه‌گذاری مسکن و درج‌گروه صنعتی را از دلایل مغایرت اطلاعات ابتدای دوره جاری با اطلاعات دوره قبل عنوان کرده است.

ذخیره کاهش ارزش در پرتفوی «وملت»

سرمایه‌گذاری ملت اعلام کرد ماه گذشته مبلغ ۹۰‌میلیارد و ۴۰۳‌میلیون‌ریال ذخیره کاهش ارزش بازار با احتساب ذخیره کاهش ارزش شرکت‌های مخابراتی راه دور ایران و ایران پوپلین گرفته است.

همچنین پرتفوی این شرکت شامل ۳۳‌درصد وسایل ارتباطی، ۲۴‌درصد فرآورده‌های غذایی و ۱۴‌درصد منسوجات بود. ارزش بازار پرتفوی بورسی این شرکت در پایان آذر ماه مبلغ ۲۲‌میلیارد و ۶۹۳‌میلیون‌ریال و بهای تمام شده پرتفوی غیربورسی «وملت» که شامل ۱۷ شرکت است به مبلغ ۱۵۹‌میلیارد و ۳۷۴‌میلیون‌ریال رسیده است.

زیان «وبیمه»از فروش گل‌گهر

سرمایه‌گذاری صنعت بیمه ماه گذشته در حالی از فروش «کگل» متحمل ۲۳۴‌میلیون‌ریال زیان شد که با فروش بانک سینا مبلغ ۲۱۵‌میلیون‌ریال سود کسب کرد.

به این ترتیب زیان واگذاری‌های «وبیمه» در این دوره به ۱۹‌میلیون‌ریال رسید. همچنین این شرکت برای تحصیل سهام جدید ۴میلیارد و ۳۹۷‌میلیون‌ریال پرداخت که دومیلیارد و ۶۲۹‌میلیون‌ریال آن بابت خرید سهام سرمایه‌گذاری مسکن پرداخت شد.

«وبیمه» آذر ماه سهام ۲۰ شرکت بورسی و ۵ شرکت غیربورسی را در پرتفوی خود داشت که ارزش بازار جمع سرمایه‌گذاری در سهام «وبیمه» در پایان آذر ماه با ۱۳‌میلیارد و ۵۵۳‌میلیون‌ریال کاهش به ۲۱۴‌میلیارد و ۹۵۸‌میلیون‌ریال رسید که در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره معادل ۴۷‌درصد کاهش داشته است.

«ثمسکن» ۲۱‌میلیارد‌ریال سهم خرید

سرمایه‌گذاری مسکن ماه گذشته برای تحصیل سهام ۴شرکت بورسی و یک شرکت غیربورسی مبلغ ۲۱‌میلیارد و ۷۷۶‌میلیون‌ریال پرداخت کرد که ۶میلیارد و ۴۰۵‌میلیون‌ریال آن برای تحصیل سهام شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان بود.

این در حالی است که شرکت از فروش سهام به ۴۵۴‌میلیون‌ریال سود رسید. «ثمسکن» بیشترین سود این دوره را به مبلغ ۳۰۱‌میلیون‌ریال از واگذاری سهام ایران ارقام داشت.

در همین حال ثمسکن از فروش مپنا ۱۳۳‌میلیون‌ریال زیان کرده بود. این در حالی است که پرتفوی غیربورسی «ثمسکن» در پایان آذر ماه ۳۳ شرکت غیربورسی با ۸۲۷‌میلیارد و ۲۲۳‌میلیون‌ریال بهای تمام شده را شامل شده است.

ارزش بازار پرتفوی بورسی «وپترو» صفر شد

شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی در پایان ماه گذشته ۱۵ شرکت بورسی را در پرتفوی خود داشت، اما ارزش بازار پرتفوی بورسی این شرکت صفر شده است.

ارزش سرمایه‌گذاری‌های بورسی این شرکت در ابتدای آذر ماه ۴۸۷‌میلیارد و ۲۴۲‌میلیون‌ریال بود که در پایان ماه گذشته با کاهشی به همین میزان مواجه شد.

همچنین «وپترو» ماه گذشته سهام ۲۸ شرکت خارج بورسی را در پرتفوی خود داشت که بهای تمام شده این سهام غیربورسی مبلغ یک‌هزار و ۵۲۸‌میلیارد و ۶۶۰‌میلیون‌ریال اعلام شده است.

پرتفوی «ونیکی» منتشر شد

سرمایه‌گذاری ملی ایران نیز آذر ماه ۶۰۶۰میلیون ریال برای تحصیل سهام جدید پرداخت و از واگذاری سهام ۱۱۴میلیون ریال سود کسب کرد.

این در حالی است که «ونیکی» برای تحصیل سهام جدید در شرکت‌های کف و بیسکویت گرجی به ترتیب بالغ بر ۲۸۸۵ و ۱۳۵۱میلیون ریال پرداخت کرد.

همچنین در حالی که سرمایه‌گذاری ملی بیشترین سود واگذاری را به مبلغ ۲۳۸میلیون ریال از فروش سهام پارس سوئیچ داشت؛ از واگذاری پتروشیمی اصفهان ۳۱۳میلیون ریال و از فروش سهام سرمایه‌گذاری امید متحمل ۱۲۰میلیون ریال زیان شد.

شایان ذکر است که پرتفوی سرمایه‌گذاری ملی ایران ماه گذشته شامل ۱۶درصد محصولات شیمیایی، ۱۸‌درصد کانی غیرفلزی، ۱۳‌درصد فلزات اساسی، ۹ درصد خودرو و ۹ درصد واسطه‌گری‌های مالی بود.

این در حالی است که ارزش بازار جمع سرمایه‌گذاری‌های بورسی «ونیکی» در پایان آذر ماه با ۲۵۹میلیارد و ۳۹۹میلیون ریال کاهش به مبلغ چهارهزار و ۴۰میلیارد و ۹۳۰میلیون ریال رسید.

زیان «وصنا» از فروش «شپنا»

سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران ماه گذشته از فروش مبلغ ۱۸۶۹ میلیون ریال از سهام پالایش نفت اصفهان مبلغ ۱۷۶میلیون ریال زیان کرد.

این در حالی است که «وصنا» در این دوره برای تحصیل سهام ۸ شرکت بورسی مبلغ ۴۹میلیارد و ۵۹۹میلیون ریال و برای خرید سهام یک شرکت غیربورسی مبلغ ۴۸۰۰میلیون ریال پرداخت کرده است.

آذر ماه امسال ۳۵‌درصد پرتفوی «وصنا» در گروه واسطه‌گری‌های مالی، ۲۹‌درصد آن در گروه فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی و ۱۰‌درصد پرتفوی این شرکت در گروه استخراج کانه‌های فلزی متمرکز شد.

از سوی دیگر ارزش بازار پایان دوره پرتفوی «وصنا» به مبلغ ۹۰۸میلیارد و ۱۹میلیون ریال رسید که در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره معادل ۴۱‌درصد افزایش نشان می‌‌دهد. همچنین «وصنا» معادل ۲۵‌میلیارد ریال ذخیره بابت کاهش ارزش سرمایه‌گذاری در پرتفوی خود شناسایی کرده است.