7 پالایشگاه بورسی می‌‌شوند

گروه بورس- برنامه شرکت بورس واگذاری پالایشگاه‌های تبریز، تهران، بندرعباس، لاوان، شازند اراک، آبادان و شیراز است که از این تعداد پالایشگاه تبریز و بندرعباس برای واگذاری آماده‌تر هستند. حسن قالیباف‌اصل - مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار- در گفت‌وگو با ایسنا برنامه‌ بعدی شرکت بورس را واگذاری پالایشگاه‌ها دانست و از آماده بودن پالایشگاه تبریز و بندرعباس برای واگذاری خبر داد. وی افزود: برنامه بعدی شرکت بورس عمدتا عرضه سهام پالایشگاه است و در این راستا واگذاری پالایشگاه لاوان، شیراز، تبریز، تهران، بندرعباس، شازند اراک و آبادان در دست بررسی است. وی یادآور شد: شرکت بورس واگذاری ۹ شرکت را در برنامه‌ سال ۸۸ خود مدنظر داشت که تاکنون هفت شرکت را واگذار کرده و دو شرکت دیگر را نیز در مدت باقی مانده واگذار می‌کند.

سخنگوی شرکت بورس با بیان اینکه پالایشگاه تبریز و بندرعباس نسبت به سایر شرکت‌ها آماده‌تر هستند، از پذیرش شرکت مهندسی آب و خاک در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در حال حاضرامید نامه شرکت مهندسی آب و خاک تکمیل شده و طی چند روز آینده، هیات پذیرش برای بررسی پذیرش این شرکت برگزار می‌شود. مدیرعامل شرکت بورس در ادامه از پوشش EPS شرکت خبر داد و افزود: در حال حاضر شرکت بورس مطابق بودجه پیش رفته و تا پایان سال EPSا ۴۰‌تومانی خود را پوشش می‌دهد.

پالایشگاه تهران امسال واگذار نمی‌شود

در همین رابطه مدیرعامل پالایشگاه تهران گفت: به دلیل زمان‌بر شدن بررسی‌ها و فراهم‌سازی مقدمات، واگذاری سهام این پالایشگاه با شش ماه تاخیر محقق خواهد شد.

شاهرخ خسروانی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص اهداف و اولویت‌های پروژه‌ای پالایشگاه تهران اظهار داشت: واحد‌های تصفیه نفتای سبک و واحد ایزومریزاسیون از مهم‌ترین پروژه‌هایی هستند که پالایشگاه تهران متولی اجرای آنها است که در صورت راه‌اندازی، با ظرفیت ۱۸‌هزار شبکه در روز فعالیت‌ خواهند کرد.

وی تصریح کرد: با اجرای این طرح قادر خواهیم بود ضمن بهره‌وری از نفتای سبک در جهت ارتقای کیفیت و درجه اکتان بنزین تولیدی پالایشگاه، حجم بنزین تولیدی پالایشگاه تهران را به میزان ۵/۱‌میلیون لیتر در روز افزایش دهیم، زیرا فرآورده‌های بنزین تولید شده در این واحد عاری از هر گونه ترکیبات حلقوی و آروماتیک است که این مساله در مباحث زیست‌محیطی به شدت مورد اهمیت قرار دارد. وی گفت: بر اساس برآوردها و برنامه‌‌ریزی‌های صورت‌گرفته، پروژه افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه تهران با پیشرفت فیزیکی ۷۲‌درصدی، در نیمه دوم سال آتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

تاخیر شش ماهه در واگذاری

مدیرعامل پالایشگاه تهران با اشاره‌ به این موضوع که طبق اصل۴۴ قانون اساسی، مسوولان اجرایی مکلف به فراهم‌سازی مقدمات واگذاری سهام پالایشگاه‌ها به بخش خصوصی هستند، خاطرنشان کرد: سعی کرده‌ایم با ورود به این عرصه مقدمات واگذاری ۷۰‌درصد از سهام پالایشگاه تهران در بورس را فراهم کنیم که بعد از بررسی‌ها و مشاوره‌های فراوان، زمانی در حدود شش ماه را جهت نهایی کردن برنامه‌ها و فراهم آوردن زیرساخت‌های واگذاری تعریف کرده‌ایم که البته تاکید بر حرکت در مسیر برنامه‌ریزی شده است اما اینکه در مسیر واگذاری چگونه عمل کنیم و با چه مشکلاتی مواجه شویم، هنوز قابل پیش‌بینی نیست.

خسروانی ضمن تاکید بر این موضوع که ۳۰‌درصد از سهام پالایشگاه تهران به سهام عدالت تخصیص یافته است، تصریح کرد: بر اساس تکالیف تبیین شده در قالب اصل۴۴ قانون اساسی، پالایشگاه تهران مکلف به واگذاری سهام خود در بورس تا ماه پایانی سال جاری بود اما از آنجا که مقدمات واگذاری پالایشگاه تهران در بورس با تاخیر مواجه شده است، امکان اینکه بتوانیم سهام این پالایشگاه را تا پایان سال جاری در بورس عرضه کنیم، بسیار بعید به نظر می‌رسد.