سنا- مدیرکل تعاون استان تهران از تشکیل ۱۴ تعاونی سهام عدالت و ثبت نام ۴‌میلیون نفر مشمول دریافت سهام عدالت در این استان خبر داد.

محمود حیدری درباره آخرین تعداد و وضعیت تعاونی‌های ثبت شده در استان تهران گفت: بر اساس آخرین آمار، تعداد تعاونی‌های استان در حال حاضر ۱۶‌هزار و ۴۹۵ تعاونی است که در‌گرایش‌های مختلف به ثبت رسیده است.

وی بیان داشت: فعالان اقتصادی، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در صورت فعالیت به صورت تعاونی می‌توانند از مزایای تعاونی‌ها که در سیاست‌های اجرایی اصل۴۴ پیش‌بینی شده است، بهره‌مند شوند.

به گفته مدیرکل تعاون استان تهران، در ۱۶‌هزار تعاونی یاد شده، تعاونی‌های سهام عدالت منظور نشده است. هم‌اکنون در استان تهران ۱۴ تعاونی سهام عدالت در راستای تحقق اصل۴۴ فعالیت می‌کند که از این طریق، ۴‌میلیون نفر نیز تاکنون با توجه به فهرستی که سازمان خصوصی‌سازی به تعاونی‌ها برای ساماندهی واجدین شرایط اعلام کرده است، ثبت‌نام کرده‌اند.

حیدری تصریح کرد: با توجه به تشکیل تعاونی‌های سهام عدالت، تعداد قابل توجهی سهام نیز از سال گذشته تاکنون بین مشمولان توزیع شده است، البته برنامه ثبت‌نام‌ها و ساماندهی مردم در تعاونی‌های سهام عدالت ادامه دارد.

ابهام در تایید صلاحیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی

همچنین مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران از نبود نهاد مشخص و راهبر برای کمک به انجام تغییرات لازم در مسیر تایید صلاحیت اعضای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و آموزش به عنوان ابهامات موجود در فعالیت این شرکت‌ها یاد کرد. علی مصدر - مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران - در گفت‌وگو با موج، با اشاره به انحلال کارگزاری سهام عدالت در پایان شهریور ماه امسال، بر لزوم انتقال پرتفوی شرکت کارگزاری سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تاکید کرد.

وی از ایرادات و اصطلاحات حقوقی به عنوان مانعی در جهت انتقال پرتفوی کارگزاری سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نام برد.

به گفته وی، سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند با اصلاح ایرادات وکالت نامه و قرارداد به انتقال سریع‌تر پرتفوی شرکت کارگزاری سهام عدالت (که شامل ۵۰ شرکت است) به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی کمک کند.

ورود به بورس

به گفته مصدر، پس از انتقال پرتفوی شرکت کارگزاری سهام عدالت به شرکت سرمایه‌گذاری استانی و افزایش سرمایه، این شرکت‌ها قادر به ورود به بورس خواهند بود و پس از آن معاملات سهام این شرکت‌ها که سهامداران آن مردم هستند، ممکن خواهد شد.

وی یاد آور شد: اقدامات این شرکت از ۲ سال قبل برای تبدیل شدن به سهامی عام آغاز شده که در سال گذشته در مرحله افزایش سرمایه متوقف مانده است. وی تصریح کرد: اگر انتقال پرتفوی سهام از شرکت کارگزاری سهام عدالت در سال قبل انجام می‌شد، فرآیند تبدیل شدن به سهامی عام ادامه می‌یافت، اما در آن زمان اعتقاد به انتقال یکباره این پرتفوی به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی وجود داشت. در حالی که ادامه شناسایی مشمولان سهام عدالت سبب شد تا انتقال یکباره سهام از سوی سازمان خصوصی‌سازی امکان‌پذیر نشود.