آمادگی مجلس برای تسهیل قوانین جذب سرمایه‌گذاری خارجی

گروه بورس- رییس مجلس از آمادگی این نهاد برای اصلاح برخی قوانین برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، لاریجانی در دومین نشست هیات رییسه فراکسیون سرمایه‌گذاری خارجی گفت: مجلس شورای اسلامی آماده است با اصلاح برخی از قوانین برای ارتقای سرمایه‌گذاری خارجی و فضای کسب و کار کشور، حضور بخش خصوصی را پررنگ کند.

لاریجانی عدم وجود بخش خصوصی توانمند را از جمله مشکلات فراروی اقتصاد کلان کشور دانست و افزود: تفاوت مزیت‌ها و مشوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی کشورهای مختلف باید در مجلس و دولت مطرح شود تا بتوانیم در راستای تسهیل‌سازی سرمایه‌گذاری خارجی، گام‌های موثر و اجرایی برداریم.وی تبیین چشم‌انداز واقع‌بینانه برای فراکسیون سرمایه‌گذاری خارجی را با اهمیت توصیف کرد و یادآور شد: لازم است برنامه اولویت دار فراکسیون سرمایه‌گذاری خارجی مدنظر قرارگیرد تا مشکلات سرمایه‌گذاران خارجی حل شود. در ادامه این جلسه وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اقتصاد وابسته به نفت ایران، تبعاتی را برای کشور به همراه داشته است. این در حالی است که در گذشته دولت می‌توانست با منابع مالی حاصل از نفت، پروژه‌هایی را در سطح کشور اجرایی کند.

«شمس‌الدین حسینی» افزود: ولی هم‌اکنون با توجه به منابع محدود مالی بانک‌ها و نرخ رشد پیش‌بینی شده در برنامه پنجم توسعه این امکان کمتر شده است، پس باید از منابع مالی بین‌المللی بویژه حضور بانک‌های خارجی در کشور استفاده کرد. حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور تمام ظرفیت‌ها برای ارتقای سرمایه‌گذاری خارجی پیش‌بینی شده است، از بین شیوه‌های متعدد تامین مالی پروژه‌ها، سرمایه‌گذاری خارجی بهترین راه‌حلی است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار امیدواری کرد: با تعاملات مثبت و سازنده وزارت اقتصاد و مجلس، فراکسیون سرمایه‌گذاری خارجی بتواند زمینه‌های قانونی افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را حل و فصل کند.

همچنین رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: در شیوه تامین منابع مالی به روش فاینانس، دولت مجبور است بازپرداخت تسهیلات را نیز تضمین کند، در حالی که در پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی ریسک پروژه به عهده سرمایه‌گذار است. «بهروز علیشیری» تصریح کرد: در پیست رقابتی بین‌المللی جذب سرمایه‌گذاری خارجی، تلاش‌های جدی کشورها در این زمینه وجود دارد.وی در ادامه افزود: کشورهای مختلف با ارائه مزیت‌ها و بسته‌های تشویقی متعدد، از جمله معافیت‌های مالیاتی، وام‌های ترجیحی و بلاعوض سعی در جذب سرمایه‌گذاری دارند.به گزارش خبرنگار ما، معاون وزیر اقتصاد در ادامه بر همکاری مستمر دولت و مجلس برای فراهم کردن محیط مساعد سرمایه‌گذاری برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه‌های زیربنایی تاکید کرد و افزود: دولت و مجلس باید همکاری جدی با یکدیگر داشته باشند و به نحوی عمل کنند که زمینه جذب سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی زیربنایی نظیر راه‌آهن، نیروگاه‌ها و غیره، نیز توسط سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شود.