غافلگیری معامله‌گران!

گروه بورس- همایون دارابی: معامله‌گران بورس اوراق بهادار دیروز بر خلاف انتظار اولیه با بازاری پررونق مواجه شدند که در آن شاخص کل توانست نزدیک به ۷۰واحد رشد کند و ارزش معاملات به ۲/۳۰میلیارد‌تومان برسد. در بازار دیروز معامله‌گران بعد از عرضه‌های سنگین روز یکشنبه و در هم شکسته شدن صف‌های خرید در انتظار بازاری رو به ضعف بودند که این امر البته در ابتدای بازار محقق شد و بیشتر نمادهای عمده بازار رو به ضعف نهاد، اما این امر پایدار نبود.

معامله‌گران که در انتظار یک دوره افت چند روزه بودند در میانه بازار شاهد تزریق نقدینگی قابل ملاحظه‌ای به بازار بودند که این نقدینگی با جمع آوری برخی از صف‌های فروش بیشتر نمادهای عمده بازار را به سمت سقف‌های قیمت کشاند به گونه‌ای که نمادهایی نظیر فولاد مبارکه (در برخورد به مرز ۲هزار‌ریال)، بیمه آسیا (مزر روانی ۲هزار‌ریال)، مپنا (مرز روانی ۲هزار و۴۰۰ریال)، مس (در مرز تاریخی ۷هزار و ۷۰۰ریال) و پتروشیمی خارک(در چالش با مرز ۱۳هزارریال) شاهد برخورد شدید عرضه و تقاضا بودند.

برخی از معامله‌گران در انتظار کاهش آتی قیمت‌ها، عرضه‌‌های سنگینی را راهی تابلو بورس کردند که بخش عمده این عرضه‌ها خریداری شد، امری که کمتر کارشناسی در انتظار آن بود. برخی از کارشناسان این تلاش را ناشی از حرکت یکپارچه برخی از حقوقی‌های بازار برای کنترل شرایط ارزیابی می‌‌کنند. از دید این‌گروه، معامله‌گران حقیقی حاضر در بازار پس از چند هفته نوسانی، در موقعیت ضعیفی قرار‌گرفته‌اند که به سهولت امکان کنترل بازار را برای معامله‌گران حقوقی عمده فراهم کرده است. کاهش موجودی سهام معامله‌گران حقیقی سبب شده است بازار در نبود عرضه‌کنندگان پرتعداد، شاهد رشد قیمتی باشد. در همین حال بازار دیروز از برخی خبرهای منتشره نیز متاثر بود. در کنار آرامش حاکم بر مسائل سیاسی، بازگشایی خیره‌کننده بازارهای جهانی و معاملات بورس کالا نیز برای معامله‌گران خبرهای خوبی در بر داشت.

عبور مجدد مس از مرز ۷هزار و ۵۰۰دلار در هر تن و انتظار بهبود بیشتر در وضعیت معاملات فولاد در بازارهای جهانی و داخلی به کمک معامله‌گران بازار دیروز آمد. در همین حال بازار جهانی شاهد جهش بهای مواد معدنی نیز بوده است. بهای سنگ‌آهن در بازار چین رکورد ۱۳ماهه خود را شکست و در حد ۱۳۰دلار برای هر تن برمبنای کنسانتره ۶۳‌درصد معامله شده است.

بهای متانول نیز در مرز ۳۵۰دلار در هر تن قرار ‌گرفته است که همین امر سه نماد پتروشیمی خارک، فن‌آوران و سرمایه‌گذاری غدیر را متاثر کرده است. در کنار وضعیت بازارهای جهانی در داخل، سخنان معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی در مورد عرضه‌های بلوکی پیش روی این سازمان از اهمیت بالایی برخوردار بود. غلامی از واگذاری بلوک ۱۰درصدی جدیدی در حفاری شمال، ۲۰درصد مپنا و دو بلوک ۸درصدی بیمه آسیا خبر داده است که همین امر فضای جدیدی را بر این نمادها حاکم خواهد کرد. در این میان نگاه‌ها به سوی دو بلوک بیمه آسیا و مپنا است جایی که احتمالا بازار در انتظار حرکت‌های جالبی خواهد بود به ویژه آنکه در نماد مپنا حضور وزیر سابق نیرو در بنیاد تعاون سپاه و معاون برقی وی در مپنا احتمال پیوستن مپنا به این بنیاد را ایجاد کرده است.

در بازار دیروز همچنین مصوبه شورای بورس در مورد خرید اعتباری سهام از سوی کارشناسان با اهمیت تلقی شد. سه اقدام افزایش دامنه نوسان و کاهش حجم مبنا، معاملات آتی سهام و معاملات اعتباری می‌تواند به بازار به لحاظ نقدشوندگی کمک جدی کند.

در بازار دیروز در ‌گروه بانکی معامله‌گران شاهد داد‌وستد بیش از ۵‌درصد از سهام بیمه آسیا بودند. این شرکت تازه وارد که در ابتدای وقت معاملاتی با صف فروش همراه بود پس از اعلام عرضه قریب‌الوقوع بلوک‌های ۸درصدی شرکت و انتشار خبرهایی در مورد حضور یک بانک تازه خصوصی شده در میان خریداران تا صف خرید پیش رفت. در‌گروه پتروشیمی، پتروشیمی اراک با اعلام گزارش پوشش قدری بیش از ۵۰درصد سود در ۹ماهه نخست امسال، شرایط دشوار پتروشیمی‌های مبتنی بر تکنولوژی نفتایی را به نمایش گذاشت. در‌گروه شرکت‌های چند رشته‌ای، صندوق بازنشستگی دیروز برای برگزاری مجمع فوق‌العاده برای انتخاب اعضای هیات مدیره و مجمع سالانه شرکت متوقف شد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص ۹/۶۹واحد رشد کرد. ارزش معاملات نیز ۲/۳۰میلیارد‌تومان بود که ۱۷درصد آن مربوط به معامله ۷/۲۶میلیون سهم بیمه آسیا و ۴۸/۱۵درصد آن مربوط به معامله ۵/۲۳میلیون سهم فولاد مبارکه بود.

از مجموع ۱۸۱نماد مورد معامله، ۸۶نماد با کاهش قیمت و ۸۹نماد با افزایش قیمت بازار را به پایان بردند.