ضرب‌الاجل «سازمان»برای اعلام اثرات مصوبه جدید دولت

گروه بورس- سازمان بورس با صدور اطلاعیه‌ای شرکت‌های بورسی و غیربورسی را ملزم کرد، اثرات ناشی از ابلاغ دستورالعمل ضوابط بازپرداخت تسهیلات از محل حساب ذخیره ارزی را اعلام کنند.

در متن اطلاعیه‌ای که اداره نظارت بر ناشران بورس سازمان بورس منتشر کرده، آمده است: «بدین وسیله به اطلاع‌می‌‌رساند که در تاریخ ۱۳ دی ماه ۸۸، دستورالعمل اجرایی ضوابط بازپرداخت تسهیلات اعطایی غیردلاری از محل حساب ذخیره ارزی که در جلسه مورخ ۲۳ دی ماه امسال کمیسیون اقتصاد مصوب شده، توسط معاون اول محترم رییس‌جمهور ابلاغ شده است. لذا کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، ملزم هستند که اثرات ناشی از ابلاغیه مذکور را بر عملکرد خود برآورد و در اسرع وقت جهت انعکاس به بازار به این سازمان ارائه کنند.»

همچنین در متن دستورالعمل اشاره شده که متقاضیانی که تا پایان اسفند ماه سال ۸۷ به انعقاد قرارداد تامین مالی اقدام کرده‌اند، می‌‌توانند درخواست خود را به بانک عامل ارائه و در چارچوب دستورالعمل از مزایای آن استفاده کنند. از طرفی قراردادهای منعقد شده پس از تاریخ ۳۰ اسفند ماه ۸۷ و نیز تسهیلات تسویه شده به غیر از بخشودگی سود، مشمول مفاد این دستورالعمل نیستند.

از طرفی تسهیلات گیرنده صرفا یک بار می‌تواند تغییر ارز تسهیلات به دلار آمریکا را در خواست کند و درصورت پذیرش درخواست، مفاد این دستور‌العمل نسبت به کل تسهیلات اعطایی حتی اقساط پرداخت شده اعمال خواهد شد. بانک عامل موظف است حداکثر تا تاریخ اول مرداد ماه ۸۹ با بررسی تقاضای های دریافتی منتهی به تاریخ اول تیر ماه ۸۹ با انجام محاسبات و انعکاس نتایج حاصله به متقاضی، تکلیف تسهیلات گیرندگان را در خصوص استفاده از مزایای مصوبه معین و اسناد مربوط را تنظیم کند.

در بخش دیگری آمده که «اعتبارات اسنادی گشایش یافته به دلار آمریکا که به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده، وجه اسناد به سایر ارزها پرداخت شده است، مشمول این دستورالعمل نیست و بازپرداخت به ارز اعتبار (دلار) صورت می‌گیرد.»

تسهیلات پرداختی برای صادرات کالا در قالب اعتبار فروشنده (supplier credit) و اعتبار خریدار (buyer credit) مشمول این ضوابط نمی‌شود.