مهر- انحلال ۱۶ شرکت وزارت صنایع و معادن و یک شرکت وزارت نیرو به تصویب هیات واگذاری رسید.

هیات واگذاری در آخرین جلسه خود، به سازمان خصوصی‌سازی اجازه داد تا با نظر موافق در جلسات مربوط به انحلال شرکت‌های راکدی که دولت کمتر از ۵۰‌درصد در آنها سهم دارد و مشکل نیروی انسانی نیز ندارند، شرکت کند. این مصوبه تاکید دارد که تصمیم بر انحلال شرکت‌های یاد شده، ابتدا باید به تایید هیات مدیره آنها رسیده باشد و پس از انحلال نیز کافی است تا فهرست شرکت‌های منحل شده به اطلاع هیات واگذاری برسد. اعضای هیات واگذاری در این جلسه که به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، همچنین تصویب آیین‌نامه تعیین «اهلیت مدیریتی» خریداران سهام را منوط به تشکیل کارگروهی در این خصوص کردند. در ادامه جلسه، اعضای هیات به تشکیل کارگروهی مشترک میان تعدادی از اعضا با اتاق بازرگانی به منظور بازاریابی فروش رای دادند. تعیین کارگروهی به منظور نظارت بر شرکت‌های دولتی پس از واگذاری، متشکل از نمایندگان شورای عالی بورس، سازمان حسابرسی و تعدادی از اعضای هیات واگذاری از دیگر تصمیم‌های این هیات بود. هیات واگذاری در بخش دیگری از جلسه، حکم به واگذاری ۸/۴۲‌درصد سهام شرکت واگن پارس با قیمت پایه ۴۵۹۰‌ریال داد. شرکت مهندسی ساخت تاسیسات دریایی ایران از دیگر شرکت‌هایی بود که اعضای هیات، حکم به واگذاری ۴۹‌درصد سهام آن با قیمت پایه ۳۰۲‌هزار و ۵۱۹‌ریال دادند.

در جلسه هیات واگذاری، همچنین مقرر شد واگذاری ۳۵‌درصد سهام شرکت «خدمات مشاوره و تامین مالی ایدرو» با قیمت پایه ۱۷۰۱۰‌ریال انجام شود. «ایران تراینکس» شرکت دیگری بود که بر اساس اجماع اعضای هیات مقرر شد با قیمت ۵/۳۰۸ میلیون‌تومان به صورت نقدی به مزایده گذاشته شود. واگذاری ۵۱‌درصد از سهام «شرکت گسترش صنایع قائم» به قیمت پایه ۱۰۴۸‌ریال نیز از دیگر مصویات هیات واگذاری بود.

بلوک مپنا این هفته واگذار می‌‌شود

از سوی دیگر سازمان خصوصی‌سازی تقاضای عرضه بلوک ۲۰‌درصدی مپنا (مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) را به بورس ارسال کرده و به احتمال زیاد در همین هفته شاهد عرضه این بلوک در بورس خواهیم بود. به گزارش سنا، معاون امور آماده‌سازی سهام و شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی‌سازی با بیان مطلب بالا گفت: «به احتمال زیاد عرضه بلوک ۱۰‌درصدی حفاری شمال در جلسه هیات واگذاری قیمت‌گذاری می‌شود، تا زمینه عرضه سهام این شرکت در روزهای آینده فراهم شود. اسماعیل غلامی با اشاره به اینکه واگذاری سهام شرکت‌های مپنا، بانک ملت، حفاری شمال و فولاد زاگرس در حال بررسی و ارزیابی است، ادامه داد: «پس از تعیین تکلیف نهایی، آگهی واگذاری این شرکت‌ها در جراید کثیرالانتشار درج خواهد شد.» وی افزود: «به علاوه دو بلوک ۸‌درصدی بیمه آسیا نیز در جلسه هیات واگذاری قیمت‌گذاری می‌شود و بررسی‌ها برای تصمیم‌گیری در خصوص واگذاری ۱۰۳ شرکت تا پایان سال جاری ادامه دارد.»

براساس این گزارش، بلوک ۲۰‌درصدی سهام شرکت مپنا قرار بود ۱۸ آبان برای چهارمین بار در سه سال اخیر در بازار دوم معاملات بورس عرضه تا طی آن یک‌میلیارد و ۵۹۰‌میلیون سهم این شرکت به قیمت پایه هر سهم ۲۷۰‌تومان به حراج گذاشته ‌شود اما این عرضه به تعویق افتاد.