بازار انتظار و امید!

گروه بورس- همایون دارابی : بازار دادوستد سهام روز گذشته نیز به‌رغم معاملات نه‌چندان مناسب در طول بازار، در انتهای وقت معاملاتی با تشکیل برخی از صف‌های خرید مواجه شد.

رفتار بازار در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه توجه کارشناسان بازار را به خود جلب کرده است. تلاش برای تشکیل صف‌های خرید در دقایق پایانی بازار و پس از پایان زمان معاملات سبب شده است تا برخی از کارشناسان این رفتار را نشاندهنده انتظار معامله‌گران برای تشکیل صف‌های خرید سنگین در روزهای آینده توصیف کنند. از دیدگاه این‌گروه از کارشناسان معامله‌گران با توجه به افت قابل ملاحظه قیمت‌ها و شناسایی کف‌های خرید، در انتظار رخداد اتفاقاتی امیدوار‌کننده هستند تا بازار از لاک انتظار و احتیاط کنونی خود خارج شود. از دید این کارشناسان روند تحولات موثر بر بازار می‌تواند در روزهای آینده دلایلی برای مثبت شدن بازار را فراهم سازد هر چند که در حال حاضر کمرنگ بودن این دلایل سبب شده است حرکت‌ها تنها به صورت مانورهایی با برد کم در معاملات روزانه خود نمایی کند.

در مسائل اقتصادی نهایی شدن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و تشکیل سازمانی ویژه برای انجام این طرح سبب شده است برخی از تحلیل‌گران به پایان کش و قوس‌های این لایحه مهم امیدوار باشند. در این میان احتمال افزایش بهای حامل‌های انرژی که در اولویت آن بهای برق و بنزین قرار دارد، موجب بازنگری معامله‌گران در مورد شرکت‌های مصرف‌کننده عمده حامل‌های انرژی شده است.

روز گذشته همچنین بحث در مورد تغییرات مدیریتی همچنان در بازار سرمایه ادامه یافت. پس از تغییرات در شرکت ملی مس و برخی از حقوقی‌های بازار، دیروز صندوق بازنشستگی و پس‌انداز کارکنان بانک‌ها یکی دیگر از بازیگران بازار سرمایه نیز با تغییر مدیریت مواجه شد و شهیدی جای خود را به مرادی از مدیران بانک تجارت داد. صندوق بانک‌ها و شرکت سرمایه‌گذاری وابسته به آن منابع بازنشستگی کارکنان بانک‌ها را تجهیز و سرمایه‌گذاری می‌‌کنند.

در بازار دیروز در‌گروه بانکی معامله‌گران شاهد جمع آوری صف‌های فروش نمادهای بانک ملت و صادرات بودند که این امر به توازن این‌گروه کمک شایانی کرد.

در همین حال در‌گروه شرکت‌های بیمه‌ای دیروز عرضه اندکی بیش از ۵میلیون سهم بیمه آسیا در برابر صف خرید سی‌میلیونی این شرکت راه به جایی نبرد تا بزرگ‌ترین صف خرید بازار پابرجا باقی بماند.

در تحولات وابسته به‌گروه مالی اعلام تبدیل تعاونی اعتبار کارکنان ایران خودرو به بانک و صدور مجوز آن از سوی بانک مرکزی سبب شده است برخی از معامله‌گران این اقدام را زمینه‌ساز واگذاری بانک پارسیان از سوی این‌گروه قلمداد کنند. از دیدگاه این‌گروه ایران خودرو نیز مانند شهرداری تهران از سوی بانک مرکزی برای واگذاری یکی از دو موسسه مالی خود تحت فشار قرار خواهد‌گرفت.

در‌گروه فلزی معامله‌گران شاهد تداوم رونق در بازارهای جهانی بودند که در این بخش بهای نفت نیز از مرز ۸۰دلار در هر بشکه عبور کرده است.

در مجموع بازار دیروز همانند روز دوشنبه دارای شرایط بلاتکلیفی و انتظار بود که در نهایت به رشد ۳/۲واحدی شاخص کل منجر شد. ارزش معاملات نیز به ۸/۱۲میلیارد‌تومان بالغ شد که ۹/۲۰درصد آن را معامله ۱۵میلیون سهم فولاد مبارکه تشکیل داد. از ۱۵۷نماد مورد معامله نیز ۸۷ نماد با افت ارزش و ۶۸نماد با رشد قیمت دادوستد شدند.