قیمت‌ها درکف!

جنب پل حافظ

عکس: امید بیژنی

گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته به‌رغم آغاز ضعیف خود در میانه بازار شاهد تلاش‌هایی برای به تعادل رساندن نمادهای عمده بود.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که عرضه‌های سنگین در اکثر نمادهای عمده بازار در روز یکشنبه احتمال پررنگی از ضعف معاملات را برای بازار دیروز فراهم ساخته بود که همین امر نیز در آغاز معاملات سبب شد تا معامله‌گران کوتاه‌مدت اقدام به عرضه‌های سنگینی کنند که در این میان به چالش کشیده شدن صف خرید بیمه آسیا مهم‌ترین تحول بود.

عرضه نزدیک به یک‌میلیون سهم از سوی سازمان خصوصی‌سازی در ابتدای وقت معاملاتی سبب شد تا عرضه‌های افراد حقیقی و حقوقی در بازار آغاز شود که در نهایت به معامله ۱۷میلیون سهم بیمه آسیا منجر شد، اما این نماد توانست در برابر فشار فروش مقاومت کند امری که البته تاثیر مثبتی بر کل بازار داشت.

روز گذشته همچنین حسین جمالی نسب مدیرعامل سابق نفت پاسارگاد به عنوان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان نفت منصوب شد تا این شرکت را از آقاجانی معاون مالی سابق ملی پتروشیمی تحویل بگیرد. این تغییرات در کنار تغییرات در صندوق بازنشستگی، مپنا و مهر ترکیب جدیدی از بازیگران را راهی بورس می‌کند.

در همین حال دیروز بازارهای جهانی اما روی خوشی به معامله‌گران نشان داد جایی که بهای مس توانست به مرز ۷هزار و ۵۰۰دلار نزدیک شود. اکثر مواد خام و فلزات سال میلادی را با رشد شروع کرده‌اند.

همچنین در پایان معاملات سرمایه‌گذاری غدیر پس از فروش دو بلوک سیمانی بدون کسب سود با صف خرید مواجه شد که باید منتظر ماند و دید آیا این صف خرید پابرجا می‌ماند یا خیر؟

در ‌گروه تجهیزات اعلام موافقت وزیر نفت با افزایش دکل‌های حفاری شرکت ملی حفاری از ۵۳دکل به ۷۵دکل با شگفتی کارشناسان مواجه شده است. در حالی که براساس اصل۴۴ دستگاه‌های دولتی موظف به واگذاری تصدی‌گری‌های غیرحاکمیتی خود هستند مجموعه وزارت نفت در مقابل هر واگذاری، سرمایه‌گذاری بیشتری را در مجموعه خود برای جایگزینی بخش جدا شده صورت می‌دهد که این امر به معنای دور تسلسل و ناتوانی شرکت‌های واگذار شده در رقابت با شرکت‌های دولتی پرتوان است.

در‌گروه بانکی خبرهای اولیه حکایت از تثبیت نرخ ۱۲درصد سود بانکی برای سال آینده دارد.

در مجموع بازار دیروز بازاری با آغاز ضعیف بود که در انتها اندکی از ضعف آن کاسته شد و امیدواری معامله‌گران افزایش پیدا کرد. شاخص بورس دیروز ۵/۴۶واحد افت کرد و ارزش معاملات با توجه به جابه‌جایی دو بلوک سیمانی غدیر به ۹/۳۱میلیارد‌تومان رسید که با کسر معاملات بلوکی، این ارزش به ۷/۱۵میلیاردتومان بالغ می‌شود که ۱۸درصد آن را معاملات بیمه آسیا تشکیل داد. از مجموع ۱۶۲نماد مورد معامله نیز ۱۰۰نماد با افت قیمت و ۵۴نماد با کاهش ارزش داد و ستد شدند.