گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد عرضه‌های سنگینی بود که موجب شد اکثر صف‌های خرید بازار از میان برود.

روز گذشته معامله‌گران با توجه به جو مثبت حاکم بر معاملات به ویژه در روز شنبه در آغاز معاملات اقدام به تشکیل صف‌های خرید کردند که این امر فرصتی را به معامله‌گران کوتاه مدت برای عرضه سهام داد که در نهایت منجر به عرضه‌های سنگین اکثر صف‌های خرید شد. اکثر کارشناسان بازار تحولات درونی بازار به ویژه الگوهای فراز و فرود هفتگی به همراه نگرانی و انتظار معامله‌گران در مورد تحولات آتی را دلایل رفتار کنونی بازار قلمداد می‌کنند.

از دیدگاه این‌گروه هنوز معامله‌گران نتوانسته‌اند در برابر ابهامات خود پاسخ قطعی را به‌دست آورند و از این رو بازار پس از هر دوره رشد ۵تا ۱۰‌درصدی قیمت‌ها با عرضه‌های سنگینی دست به‌گریبان می‌شود.

در همین حال دیروز بازار سهام البته متاثر از برخی تحولات بیرونی بود. در مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای کشورمان سخنان دکتر متکی، وزیر خارجه در مورد اعلام ضرب‌الاجل یک ماهه به غرب برای انجام تبادل هسته‌ای برای سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران موضوع مهمی بود که در این زمینه واکنش‌ گروه ۱+۵نشان‌دهنده روند تحولات آتی در این حوزه خواهد بود.

در مسائل اقتصادی اما بحث در مورد طرح تحول و تصمیم دولت برای باز پس‌گرفتن این لایحه سبب شد تا دیروز اکثر کارشناسان بازار از نزدیک تحولات مجلس شورای اسلامی را دنبال کنند.

تصمیم مجلس در مورد عدم عودت این لایحه و در مقابل اصرار دولت برای بازپس‌گیری این لایحه در صورت تداوم عدم تحقق درخواست‌های اولیه دولت سبب شده است تا ابهام در این بخش ادامه پیدا کند. در این میان جلسه عصر دیروز سران سه قوه در مجلس احتمالا راهگشای این بن بست خواهد بود.

عدم ارائه دو لایحه بودجه سال ۸۹ و برنامه ۵ساله نیز سبب شده است تا معامله‌گران نتوانند در مورد آینده به ویژه تاثیراتی که تصمیمات کلان دولتی بر بازار خواهد داشت به جمع‌بندی دست پیدا کنند.

سهامداران همچنین شاهد تاثیر عدم تصمیم‌گیری هیات واگذاری در مورد بلوک‌های سه گانه ایران خودرو، سایپا و سرمایه‌گذاری رنا بر بازار بودند. عدم انتشار خبری جدید در این بخش سبب شد تا شرکت‌های خودرویی باردیگر با ضعف عمومی مواجه شوند. در‌گروه مالی دیروز صف خرید بیمه آسیا همچنان بدون عرضه از سوی دولت پابرجا باقی ماند. در‌گروه فلزی نیز عرضه سنگین یک سهامدار حقوقی صف خرید قابل‌ملاحظه فولاد مبارکه را در هم شکست.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت، اما با عرضه‌های سنگین بود که در نهایت به رشد ۳/۵۵واحدی شاخص منجر شد. ارزش معاملات نیز بالغ بر ۵/۲۲میلیارد‌تومان بود که ۱/۱۷درصد آن را معامله ۹/۲۱میلیون سهم فولاد مبارکه و ۶/۱۲درصد آن را معامله ۶/۱۱میلیون سهم غدیر تشکیل داد. از ۱۸۰نمادی که به روی تابلو رفتند نیز ۹۷نماد با رشد قیمت و ۷۵نماد با کاهش ارزش دادوستد شدند.