سنا- معاون سازمان خصوصی‌سازی از انتقال مدیریت دولتی سهام عدالت به شرکت‌های تعاونی استانی تا پایان نیمسال اول سال آینده خبر داد.

«اسماعیل غلامی» گفت: مطابق مصوبه‌ای که هیات وزیران به تصویب رسانده، مدیریت بنگاه‌هایی که سهام عدالت در آنها سهامدار است تا زمان تشکیل کامل تعاونی‌های سهام عدالت در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

وی افزود: دولت اصلا بنا ندارد مدیریت سهام عدالت را برای طولانی مدت در اختیار داشته باشد؛ چرا که مطابق قوانین اجرایی اصل۴۴ مشمولان سهام عدالت باید تصمیم‌گیری‌ها را در مورد این سهام انجام دهند. وی در مورد اینکه آیا زمان مشخصی برای انتقال سهام عدالت به تعاونی‌ها در نظر‌گرفته شده یا نه گفت: براساس آمار کمتر از ۱۰ شرکت تعاونی استانی در استان‌ها تاسیس شده و تا زمان تاسیس بقیه تعاونی‌ها مدیریت دست دولت می‌ماند. البته طبق برآوردهای صورت‌گرفته ممکن است تاسیس تمام تعاونی‌ها تا پایان نیمه اول سال آینده طول بکشد.

وی ادامه داد: این تعاونی‌ها که به صورت سهامی عام تاسیس می‌شوند، براساس توافقات وزارت تعاون با بورس می‌توانند با احراز شرایط لازم وارد بورس نیز شوند.

«غلامی» انتقادات مطرح شده از سوی رسانه‌ها و نمایندگان مجلس به دولتی شدن مدیریت سهام عدالت را غیرمنصفانه خواند و افزود: متن مصوبه دولت به سادگی نشان می‌دهد که کنترل سهام عدالت به صورت موقتی در اختیار دولت است و قرار نیست برنامه‌ای ابدی باشد، ولی متاسفانه منتقدان به این مساله کمتر توجه کرده و تنها به مدیریت سهام عدالت نگاه می‌‌کنند.

وی اظهار داشت: در جریان اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی و تعاونی با روند مناسبی صورت‌گرفته و مدیریت‌ها هم در کنار مالکیت‌ها منتقل شده است.