رشد شاخص - ۱۳ دی ۸۸

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد جو مثبتی بود که در آن شاخص کل بورس ۴/۸۷واحد رشد کرد.

دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که با توجه به جو نسبتا متعادل هفته قبل و همچنین برخی از تغییرات مدیریتی، انتظار زیادی برای رقم خوردن یک روز کاملا مثبت در بازار وجود نداشت. از این رو بازار با تعادل نسبی فعالیت خود را شروع کرد که رفته رفته این تعادل با خریدها در‌درصد مثبت جای خود را به بازار مثبت داد تا در نهایت برخی از صف‌های خرید قابل ملاحظه عرض اندام کردند. این شرایط سبب شد تا دیروز تقریبا از ۱۷۲نمادی که به روی تابلوی بورس رفتند ۱۱۰نماد با رشد قیمت مواجه شوند و چهره سرخ بازار در خلال هفته‌های گذشته جای خود را به سبزی رشد قیمت بدهد.

هر چند که چرخش بازار در خلال هفته گذشته و دیروز هنوز با تحولات ملموسی در متغیرهای کلان همراه نشده است و همچنان معامله‌گران در معرض تغییرات آتی قرار دارند؛ اما برخی کارشناسان افت قیمت‌ها، هماهنگی و حمایت حقوقی‌ها و همچنین برخی گمانه‌زنی‌ها از حصول آرامش در صحنه سیاسی داخلی و خارجی را از دلایل بروز رویکرد خرید در بازار عنوان می‌کنند که در این زمینه باید البته وزن بیشتری به دو عامل نخست؛ یعنی کاهش شدید قیمت برخی از سهام و همچنین هماهنگی معامله‌گران عمده داد. در بازار دیروز معامله‌گران همچنین با دقت روند تغییرات در میان معامله‌گران عمده را دنبال می‌کردند که در این بخش می‌بایست به انتظار اعلام کاندیداهای احتمالی به ویژه در مورد مهرماند.

در این میان معامله‌گران دیروز با سخنان سردار دقیقی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح مواجه شدند که وی خبر از کسری سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح داده و گفته بود تا پایان سال این رقم به بیش از ۷۰۰‌ میلیارد‌تومان می‌رسد.

این امر می‌تواند فعالیت‌های ساتا دیگر فعال بزرگ بازار را نیز با مشکل مواجه کند. روز گذشته انتظار معامله‌گران برای انتشار خبرهایی در مورد جلسه هیات واگذاری در خصوص قیمت‌گذاری بلوک‌های عمده ایران خودرو و سایپا بی‌نتیجه ماند و انتظار می‌رود خبرهای این جلسه بر بازار امروز (یکشنبه) تاثیر بگذارد. در بازار دیروز معامله‌گران در‌گروه مالی شاهد توقف نماد بانک پارسیان برای اعمال ۲۰درصد افزایش سرمایه این بانک بودند که این افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران است.

در این‌گروه اکثر نمادهای بانکی با صف خرید همراه بودند که این امر تاثیری بر نمادهای لیزینگی داشت. نمادهای بیمه ای نیز به مدد صف بدون عرضه بیمه آسیا با صف خرید همراه شدند.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که توانست باعث رشد ۸۷ واحدی شاخص شود.