فارس- عضوکمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام امکان راه‌اندازی انواع صکوک در سال جاری از تصویب خرید و فروش گواهی حق تقدم بانک مسکن در بازار فرابورس خبر داد. حجت الاسلام عباس موسویان گفت: امکان خرید و فروش گواهی حق تقدم بانک مسکن در بازار فرابورس نیز به تصویب رسید تا این ابزار به شکل رسمی در این بازار معامله شود. وی اظهار داشت: کمیته فقهی در حالی طی دو سال گذشته چندین نوع اوراق بهادار جدید مانند ۸ نوع صکوک اجاره و صکوک استصناع و اوراق مشارکت رهنی با قابلیت تبدیل به اوراق بهادار مطالبات بانک‌ها کرده که به دلیل مشکلات مالیاتی امکان راه‌اندازی آنها وجود نداشت.

وی افزود: اما باتصویب لایحه توسعه ابزارها و بازارهای نوین سرمایه توسط مجلس و در صورت تصویب آن توسط شورای نگهبان، این مشکل برطرف شده و در صورتی که مسوولان بخواهند استفاده از این ابزار در سال جاری امکان‌پذیر است. عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: در حالی که برخی کشورها با وجود ضعف‌های تئوری از ۱۰ سال پیش از ابزاری چون صکوک اجاره استفاده می‌کنند اما به دلیل احتیاط‌های بیش از حد و محافظه‌کاری برخی تصمیم‌گیران، با وجود گذشت ۲ سال از تصویب این اوراق هنوز

بلا استفاده هستند. موسویان ادامه داد: این درحالی است که با توجه به شرایط رکورد تورمی و افزایش نقدینگی مازاد و رشد تورم، به‌کارگیری انواع صکوک می‌تواند به راحتی از یک جانب طرف عرضه یعنی نقدینگی را کنترل کند و از جانب دیگر منابع مالی به دست آمده را به دست فعالان و سرمایه‌گذاران قرار دهد تامشکل تامین منابع مالی نیز حل شده و تورم کنترل شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به تصویب صندوق‌های زمین و ساختمان در گذشته اشاره کرد و گفت: کمیته فقهی چهارشنبه گذشته با راه‌اندازی صندوق طلا موافقت کرد. بر این اساس علاقه‌مندان می‌توانند بر اساس مصوبات موجود و طبق موازین اسلامی نسبت به به‌کارگیری این محصول اقدام کنند.

به گفته وی دستور جلسه بعدی کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، بررسی صندوق ارز، اوراق طلا و صکوک مرابحه است.