شرکت‌های توزیع برق به روش پیمان مدیریت واگذار می‌‌شوند

مهر- معاون سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری شرکت‌های توزیع برق به روش پیمان مدیریت خبر داد و گفت: به کارگیری سایر روش‌های خصوصی‌سازی در دستور کار قرار دارد.

اسماعیل غلامی از واگذاری شرکت‌هایی همچون شرکت‌های توزیع برق، زهکشی‌ها، آب و فاضلاب و شرکت‌های تولید‌کننده و غیره به روش پیمان مدیریت خبر داد و گفت: این روش بیشتر برای واگذاری شرکت‌های حوزه وزارت نیرو قابلیت استفاده دارد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه هرچه در واگذاری سهام شرکت‌ها پیش می‌رویم، استفاده از سایر روش‌ها همچون پیمان مدیریت و اجاره به شرط تملیک بیشتر احساس می‌شود، افزود: نوع فعالیت برخی از شرکت‌هایی که تاکنون واگذار نشده‌اند، ایجاب می‌‌کند که از این‌گونه روش‌ها برای واگذاری آنها استفاده شود. به گفته وی به‌کارگیری سایر روش‌های واگذاری سهام شرکت‌های دولتی غیر از بورس، مزایده، مذاکره و غیره نیز باید مورد توجه و استفاده قرار گیرد.

غلامی با تاکید بر اینکه نوع فعالیت شرکت‌ها، نوع واگذاری آنها را مشخص می‌کند، بیان کرد: در برخی از موارد که امکان واگذاری اموال دولتی در قالب شرکت مورد نظر به بخش خصوصی وجود ندارد، از این روش استفاده می‌شود، به عنوان مثال در شرکت‌های توزیع برق اگر شبکه برق را در اختیار داشته باشد، نمی‌توان آن شبکه برق را فروخت.

وی ادامه داد: این‌گونه شرکت‌ها را می‌توان به روش پیمان مدیریت واگذار کرد، اما به هر حال باید بر روی این روش کار کرد، به عبارت دیگر نوع فعالیت شرکت تعیین می‌کند که به روش پیمان مدیریت باشد یا واگذاری.

معاون سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه تاکنون هیچ شرکتی به روش پیمان مدیریت واگذار نشده است، افزود: هرچه در واگذاری‌ها جلوتر می‌رویم، استفاده از این روش‌ها بیشتر نمود می‌یابد.

بر اساس آیین‌نامه اجرایی روش‌های واگذاری، در مواردی که هیات واگذاری نسبت به اعطای مجوز اجاره و پیمان مدیریت اقدام می‌نماید، اعلام مفاد چارچوب بهره‌برداری از بنگاه مورد اجاره و کلیات پیمان مدیریت بنگاه از طریق آگهی مزایده برای اطلاع عمومی توسط سازمان الزامی است. این شرایط به هنگام عقد قرارداد اجازه و پیمان مدیریت باید مدنظر قرار گیرد.