گروه بورس- ارزش معاملات شرکت‌های کارگزاری در ۹ ماهه امسال به ۱۶۲‌هزار و ۵۸۳میلیارد و ۴۹۸میلیون‌ریال رسید.

بر اساس گزارش شرکت بورس، کارگزاران این حجم از معاملات را در دومیلیون و ۵۱۳هزار و ۱۷۸ دفعه دادوستد کردند. این در حالی است که ۴۷هزار و ۹۷۴میلیارد و ۸۲۷میلیون‌ریال از ارزش معاملات امسال مربوط به معاملات خرد و بلوک و ۹۴هزار و ۲۷۵میلیارد و ۳۰۲میلیون‌ریال آن شامل معاملات عمده است.

بنا بر اطلاعات منتشره، کارگزاری آرمون بورس با کسب ۷۴/۶درصد ارزش معاملات خرد و بلوک رتبه اول را در میان کارگزاران کسب کرد. همچنین کارگزاری صبا‌تامین ۰۹/۴درصد معاملات خرد و بلوک را داشت و کارگزاری مفید نیز با کسب ۷۲/۳درصد از این معاملات رتبه سوم را به دست آورد.

از سوی دیگر با احتساب معاملات عمده در ۹ ماهه امسال دو شرکت کارگزاری حافظ و بهمن که عرضه‌کننده و خریدار بیش از ۹/۲۲‌میلیارد سهم مخابرات بودند هرکدام بیش از ۲۵‌درصد و در مجموع ۵۱‌درصد از کل معاملات را تا پایان آذر ماه انجام دادند.

کارگزاری بانک ملت که نقل و انتقال سهام عدالت را انجام می‌دهد، بیش از‌ هزار‌میلیارد‌ تومان سهام معامله کرد و با فاصله بسیار محسوسی نسبت به دو شرکت اول و با اختصاص ۷/۵درصد از کل معاملات در رتبه سوم ایستاد.

پس از این سه شرکت، کارگزاری بانک صادرات با انجام ۷۶۵‌میلیارد‌تومان از خرید و ۲۶۱‌میلیارد‌تومان از فروش، کارگزاری صبا تامین با ۵۷۹‌هزار و ۴۷۹‌میلیارد‌تومان و بانک تجارت با ۴۵۳ و ۵۶۱‌میلیارد‌تومان از خرید و فروش‌ها در رتبه‌های بعدی ایستادند.

کارگزاری آرمون بورس با تکیه بر مشتریان خرد و عدیده خود موفق شد ۴۰۸‌میلیارد‌تومان از خرید و ۳۷۵‌میلیارد‌تومان از فروش را به خود اختصاص دهد تا با ۴/۲‌درصد از کل معاملات رده پنجم را به نام خود ثبت کند. شرکت‌های کارگزاری آگاه (عرضه‌کننده و خریدار بلوک ۲۲۶‌میلیارد‌تومانی ایران ترانسفو)، بانک صنعت و معدن و تامین سرمایه نوین (رشد پایدار) نیز با انجام ۲/۲ تا ۷/۱‌درصد از ارزش کل معاملات در پله‌های هشتم تا دهم ایستادند تا این ۱۰ شرکت کارگزاری در مجموع ۷۸‌درصد از کل معاملات ۹ ماه سال را به خود اختصاص داده باشند.

در برابر جابه‌جایی ۷۸‌درصدی این۱۰ شرکت کارگزاری، ۷۷ کارگزار دیگر بیش از ۵/۳‌هزار‌میلیارد‌تومان دیگر را معامله کردند.