پایانی متفاوت!

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته به‌رغم آغاز ضعیف خود در میانه زمان معاملات شاهد بهبود نسبی دادوستدها بود، به گونه‌ای که برخی از نمادهای عمده بازار پس از معامله در درصدهای مثبت تشکیل صف‌های خرید شکننده‌ای را برای معاملات امروز (چهارشنبه) شاهد بودند.

دیروز معامله‌گران در نیم ساعت پایانی شاهد معاملات مثبتی در نمادهایی نظیر بیمه البرز، سرمایه‌گذاری غدیر، توسعه معادن روی و سایپا بودند که این معاملات جو کلی بازار را نسبت به ابتدای بازار دیروز متفاوت کرد. برخی از معامله‌گران انتشار شایعاتی در مورد احتمال بروز تغییر در مسائل سیاسی خارجی را دلیل این امر عنوان کرده‌اند؛ هر چند که تاکنون خبری که حکایت از تغییر جدی در این حوزه داشته باشد، منتشر نشده است. در همین حال گروهی از معامله‌گران تلاش برخی از حقوقی‌های عمده بازار را دلیل تغییر در شرایط برخی از نمادهای عمده بازار یاد می‌‌کنند. این گروه وابستگی نمادهای یاد شده به همراه نمادهایی نظیر بانک پارسیان به برخی از سهامداران حقوقی را دلیلی برای این حرکت توصیف کرده‌اند. از دیدگاه این گروه به نظر می‌‌رسد تلاش‌هایی برای هماهنگ‌سازی سهامداران عمده بازار، در حال وقوع است. در همین حال تحولات رخ داده در برخی از بازیگران عمده بازار نیز البته کارشناسان بازار را به خود مشغول کرده است. بر اساس برخی از خبرهای اولیه، فتاح وزیر سابق نیرو و معاون قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) هدایت بنیاد تعاون سپاه را بر عهده گرفته است و رکود حاکم بر نمادهای پرتعداد این بازیگر بازار ناشی از این تغییر ارزیابی می‌‌شود. نمادهایی نظیر گروه بهمن، دو پیمانکار عمده آذرآب و صدرا و برخی دیگر از نمادها به دلیل رکود ناشی از این تحولات در حاشیه بازار باقی مانده‌اند که در صورت قطعی شدن فضای مدیریتی این بازیگران می‌‌توانند از رکود کنونی خارج شوند. از سوی دیگر صندوق نفت نیز با تغییراتی همراه شده است که مهم‌ترین آن خروج کرباسیان از این مجموعه است. این امر در کنار رکود ناشی از انتظار برای تغییرات مدیریتی در مجموعه وزارت رفاه (تامین و صندوق بازنشستگی) سبب رکود در فعالیت بازیگران عمده بازار شده است.

روز گذشته معامله‌گران در گروه مالی شاهد تداوم صف خرید بیش از یک‌صدمیلیونی بیمه آسیا بودند. این صف خرید سبب شده است تا اندکی از جو منفی بازار کاسته شود. به دنبال تشکیل صف خرید و عدم عرضه سهام از سوی سازمان خصوصی‌سازی، معامله‌گران حقیقی بازار قدری از ناامیدی دور شده‌اند.

در گروه مالی، بانک پارسیان دو بار در برابر عرضه‌های گسترده مقاومت کرد و سرانجام با صف خرید به کار خود پایان داد تا تنها صف خریدی باشد که در جو بازار هفته گذشته و هفته جاری مقاومت از خود نشان دهد.

در گروه ساختمان دیروز بازگشایی نماد نوسازی ساختمان پس از برگزاری مجمع سالانه و تقسیم ۳۰۰ریال سود نقدی با اعمال دامنه نوسان صورت گرفت که صف خرید را برای این نماد در پی داشت تا معامله‌گران در آستانه برگزاری مجامع برخی از اعضای این گروه شاهد اقبال نسبی به این شرکت‌ها باشند.

در بازار دیروز در گروه خودرویی نیز نماد زامیاد با صف خرید همراه شد تا معامله‌گران اندکی از جو منفی این گروه دور شوند.

در مجموع بازار دیروز فضای دوچهره‌ای داشت که با رویکرد منفی شروع شد ولی با حالتی متعادل به کار خود پایان داد. شاخص ۹/۱۷واحد افت کرد. ارزش معاملات نیز به ۱/۹میلیارد تومان بالغ شد که ۳/۹درصد آن مربوط به معاملات ۷/۷میلیون سهم توسعه معادن روی بود. در همین حال جمع‌آوری ۲/۷میلیون سهم از صف فروش بانک کارآفرین نیز ۹۴/۷درصد کل معاملات دیروز را به خود اختصاص داد.

از مجموع ۱۶۱نماد مورد معامله نیز ۱۰۳نماد با افت ارزش و ۵۲نماد با کاهش ارزش معامله شدند.