احتمال جابه‌جایی شرکت‌ها در جداول واگذاری‌

گروه بورس- معاون‌سازمان خصوصی‌سازی از احتمال تغییر جدول‌های «الف» و «ب» شرکت‌های مشمول واگذاری در سال ۸۸ خبر داد. اسماعیل غلامی‌در گفت‌وگو با «فارس»، در رابطه با وضعیت ادامه واگذاری شرکت‌ها در سه ماه پایانی سال جاری اظهار داشت: با توجه به تغییرات واگذاری شرکت‌ها، امروز جلسه‌ای با حضور معاون بانک و بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد (ابوالحسنی) برگزار می‌شود تا طی آن جدول شرکت‌های گروه «الف» و «ب» بررسی ‌شود. وی ادامه داد: بر این اساس ممکن است شرکت‌های این دو جدول با تغییر روبه‌رو شوند. به گفته غلامی ‌با این اوصاف قیمت‌گذاری و تعیین زمان واگذاری بلوکی سهام شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، سرمایه‌گذاری رنا، گل‌گهر و چادرملو بعد از تعیین تکلیف شرکت‌های دو جدول مشخص خواهد شد. براساس این گزارش، این در حالی است که‌ سازمان خصوصی‌سازی ابتدای سال جاری اعلام کرده بود ۳۷ شرکت در قالب جدول «الف» و ۳۵۷ شرکت دیگر در قالب جدول «ب» طی سه ماه اول تا چهارم واگذار می‌شود. همچنین پیش از این مقرر شده بود که شرکت‌های گروه «الف» تا سال ۹۳ و شرکت‌های گروه «ب» تا پایان امسال مهلت واگذار شدن به بخش خصوصی را دارند. معاون‌ سازمان خصوصی‌سازی در ادامه به برگزاری جلسه هیات ‌واگذاری اشاره کرد و گفت: این جلسه شنبه آینده برگزار و طی آن قیمت‌گذاری و واگذاری چندین شرکت دولتی برای واگذاری از طریق بورس یا مزایده مشخص می‌شود.

آیین‌نامه‌ای برای تخفیفات به خریداران

معاون‌سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگوی دیگری با «ایرنا» از اتخاذ تدابیر لازم از سوی این‌سازمان برای به تعویق افتادن اقساط شرکت‌های واگذار شده به بخش خصوصی یا تعاونی خبر داد. «غلامی» در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی برخورد‌سازمان خصوصی‌سازی در زمان به تعویق افتادن اقساط شرکت‌های فروخته شده، ‌اظهار داشت: ‌سازمان خصوصی‌سازی برای جلوگیری از این امر آیین‌نامه‌ای را تدوین کرده است. براساس این آیین‌نامه خریداران شرکت‌های دولتی می‌توانند یکی از اقساط خود را برای یک دوره شش ماهه به تعویق اندازند که البته در آن صورت سود فروش اقساطی نیز در نظر‌گرفته خواهد شد.

غلامی ‌گفت: تاکنون شرکت‌هایی با پیروی از این آیین‌نامه، برای به تعویق انداختن دوره‌های اقساط خود بهره‌گیری کرده‌اند.

فسخ قرارداد «پایساز»

معاون‌سازمان خصوصی‌سازی درباره فسخ قرارداد شرکت‌های واگذار شده به بخش خصوصی نیز ‌گفت: با وجودی که تاکنون تعداد زیادی از این شرکت‌ها واگذار شده، اما تنها قرارداد واگذاری شرکت پایساز فسخ شده است. وی در خصوص واگذاری سهام شرکت‌های دولتی با روش‌هایی نظیر پیمان مدیریتی و اجاره بشرط تملیک نیز گفت: تاکنون این روش‌ها اجرایی نشده، اما قرار است از این پس و براساس نوع فعالیت شرکت‌ها سهام آنها واگذار شود.