گروه بورس- علیرضا باغانی: «بلوک ۲۰‌درصدی حفاری به مهر رسید»، این مهم‌ترین خبری بود که روز گذشته قبل از عرضه اولیه سهام بیمه آسیا در بورس تهران زمزمه می‌شد. بر اساس اخبار رسیده، سرانجام پس از رقابت ۹ روزه بین خریداران تقریبا هم خانواده یعنی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان، خریدار دوم توانست پس از رشد ۶۱میلیارد تومانی ارزش این بلوک نسبت به قیمت پایه، مالک ۲۰درصد از سهام حفاری شمال شود.

اما هر چند در بازار از مهر اقتصاد ایرانیان به عنوان برنده ماراتن ۹روزه حفاری یاد می‌شود، ولی خبرنگار دنیای اقتصاد به اطلاعاتی دست یافت که از مشارکت ساتا و مهر برای پایان دادن به رقابت حفاری حکایت دارد.

یک منبع آگاه در گفت‌وگویی از ائتلاف منبع‌آگاه مهر با ساتا برای خرید بلوک ۲۰‌درصدی حفاری خبر داد و افزود: از آنجا که ساتا ۱۳‌درصد و مهر بیش از ۶‌درصد از سهام حفاری را در اختیار داشتند، خرید بلوک از سوی هر یک از این شرکت‌ها، دستیابی به یک کرسی از هیات‌مدیره این شرکت را سبب می‌شد، اما با ائتلاف بین دو خریدار موجود، دو کرسی از هیات مدیره به این دو شخصیت حقوقی می‌رسد.

وی ادامه داد: سهام حفاری شمال روز گذشته با مشارکت ساتا به کد مهر اقتصاد خریداری شد، اما هنوز میزان مشارکت هریک از رقبا در بلوک مشخص نیست و به‌طور قطع در حد دستیابی به یک کرسی مستقل هیات‌مدیره است.

اما در شرایطی پایان رقابت برای خرید بلوک ۲۰‌درصدی حفاری ناشی از توافق دو طرفه بین مهر و ساتا مبنی بر خرید مشارکتی بلوک و ائتلاف عنوان شده که ارزش بلوک ۲۰درصدی حفاری شمال طی ۹ روز گذشته به دلیل رقابت این دو شخصیت حقوقی از ۱۲۶میلیارد تومان با ۴۸‌درصد افزایش به ۱۸۷میلیارد تومان رسید و دو خریدار از روز سوم رقابت که یکی از رقبا (صندوق بازنشستگی نفت) از ادامه رقابت کنار کشیده بود؛ می‌توانستند زمانی که قیمت بلوک این چنین افزایش پیدا نکرده بود، در نرخ‌های پایین‌تری به ماراتن خود پایان دهند. این موضوعی است که ماجرای ائتلاف ساتا و مهر را بر سر مالکیت ۲۰درصدی در حفاری تا حدی نشدنی جلوه می‌‌دهد.

رقابت بر سر خرید ۲۰‌درصد از سهام شرکت اصل چهل‌وچهاری حفاری شمال از ۲۲ آذر ماه سال جاری در بورس تهران با حضور دو خریدار شامل صندوق بازنشستگی نفت، ساتا در قیمت ۲‌هزار و ۴۲۳ریال کلید خورد، اما در روز دوم رقابت، مهر اقتصاد ایرانیان به میدان رقابت آمد، اتفاقی که موجب شد صندوق بازنشستگی نفت (یکی از رقبا) در روز سوم عرضه، میدان رقابت را با ناامیدی ترک کند.

شرایط خرید بلوک

بر اساس اطلاعات سازمان خصوصی‌سازی، خریدار یا خریداران بلوک ۲۰‌درصدی حفاری باید ۲۵‌درصد از ارزش بلوک معادل ۴۷میلیارد تومان را ظرف ۳۰ روز کاری به فروشنده بپردازد و ۷۵‌درصد باقی مانده هم باید در قالب اقساط ۳ساله هر ۶ ماه یکبار با بهره ۶‌درصد در سال پرداخت شود.

در پی فروش ۲۰درصد از سهام حفاری از سوی سازمان خصوصی‌‌سازی، سهام دولت در این شرکت بورسی به۴ /۵۲درصد رسید. مهر اقتصاد ایرانیان نیز با فرض خرید بلوک ۲۰‌درصدی، با توجه به ۶درصد سهمی که از قبل خریداری کرده، در حفاری سهامدار ۲۶‌درصدی شد و ساتا نیز با محاسبه ۱۰درصد سهامی که بابت رد دیون از دولت گرفته، هم اکنون به طور مستقیم، سهامدار ۱۳درصدی حفاری است، ضمن اینکه ۵/۱درصد حفاری نیز متعلق به صندوق بازنشستگی نفت است. در واقع همه رقبای حاضر در عرضه بلوکی حفاری، در این شرکت فعال در صنعت نفت و گاز سهامدار بوده‌اند. سهم شناور حفاری در بازار سرمایه هم پس از عرضه اولیه ۱۰درصدی در بورس به ۷‌درصد تقلیل یافته است که با توجه به آخرین ترکیب سهامداران شرکت، دولت همچنان در حفاری سهامدار بالای ۵۰درصدی است و هر ۳ کرسی هیات مدیره را همچنان تصاحب می‌‌کند.

اما با توجه به آن که مهر ۲۶‌درصد و ساتا ۱۳درصد از سهام حفاری را در اختیار دارند، اگر این دو شخصیت حقوقی توافقی هم با یکدیگر نداشته باشند، مشروط به آنکه ساتا سهام خود در این شرکت را یکی دو درصد افزایش دهد یا وکالت دیگر صاحبان سهام را دریافت کند، می‌تواند یک کرسی مستقل در هیات مدیره داشته باشد، چرا که مهر با ۲۶‌درصد سهام، خود نمی‌تواند بیش از یک کرسی در حفاری داشته باشد. یادآور می‌شود، حفاری شمال در آخرین گزارش خود به بورس، پیش‌بینی سود خود را با توجه به زمان بهره‌برداری از دکل‌های در اختیار، ۲۱۰ و ۲۳۰ ریال اعلام کرده است.