گروه بورس- شرکت کمباین سازی ایران ۶ ماهه برای هر سهم مبلغ ۲۱۲ریال زیان محقق کرد.

بنابر اطلاعات منتشره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، کمباین‌سازی ایران با ۱۱۹‌میلیارد و ۶۸۶‌میلیون ریال سرمایه، برای هر سهم مبلغ ۴۹۷ریال زیان پیش‌بینی کرده که تا پایان شهریور ماه با تحقق ۲۱۲ ریال زیان معادل ۴۳‌درصد آن را پوشش

داده است.

«تکمبا» در اطلاعات قبلی پیش‌بینی درآمد هر سهم امسال را به طور خالص مبلغ ۱۶۸‌ریال پیش‌بینی کرده بود. شرکت در مورد دلایل این اطلاعات آورده است: برنامه پیش‌بینی شده برای سال ۱۳۸۸ بر اساس مانده تعهدات بانک‌های صادرات و کشاورزی برای پرداخت تسهیلات یارانه‌دار و توافقات انجام شده برای صادرات کمباین به کشور عراق به عنوان محصول اصلی شرکت تنظیم شد. این پیش‌بینی در زمان خود بسیار محتاطانه و منطبق بر واقعیات و قابل دسترسی بود، از آنجا که کمبود نقدینگی مهم‌ترین عامل عدم دستیابی به این برنامه بوده و دلایل مختلف آن، عدم ایفای تعهدات دولت در رابطه با پرداخت مطالبات با وجود پیگیری‌های مکرر و وعده‌های مسوولان برای پرداخت در سال جاری، استمرار اجرای ناقص تغییر الگوی پرداخت یارانه توسط بانک‌ها و سرگردانی مشتریان برای دریافت تسهیلات، وجود پرونده‌های متعدد در بانک‌ها برای دریافت تسهیلات بیش از برنامه پیش‌بینی شده است. (تا تاریخ ارسال گزارش) توسط بانک‌های عامل تنها برای ۵۹ دستگاه کمباین تسهیلات پرداخت شده است.

بدین جهت با توجه به فروش واقعی ۶ ماه اول سال پیش‌بینی می‌‌شود تا انتهای سال تنها امکان واریز۱۰۰ دستگاه دیگر از کمباین وجود داشته باشد. بنابراین فروش پیش‌بینی شده برای کمباین به عنوان محصول اصلی ۲۱۵ دستگاه پیش‌بینی و با توجه به موجودی قطعات و مجموعه‌های تولید این نوع کمباین نیز به میزان ۲۵۰دستگاه تولید، پیش‌بینی شده است. سایر محصولات نیز با توجه به وضعیت موجودی عملکرد ۶ ماهه و نقدینگی در برنامه‌ها تعدیل شده است.

این در حالی است که مطابق صورت‌های مالی حسابرسی شده میان‌دوره‌ای ۶ ماهه منتهی به شهریور امسال زیان انباشته شرکت در پایان دوره مالی مزبور مبلغ ۸۱‌میلیارد و ۳۳۳میلیون ریال (مبلغ ۶۷۹ریال زیان به ازای هر سهم) است.