گروه بورس- مهدی حاجی‌وند: کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس از تمرکز 65‌درصدی ارزش صندوق‌ها در پرتفوی سرمایه‌گذاران حقیقی خبر داد.

«راضیه صباغیان» در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به 11آذر ماه امسال را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بازده آن‌ها بین منفی 11 تا مثبت 1‌درصد در نوسان بود. وی ادامه داد: بیشترین بازده در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام در این ماه متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری امین گلوبال و یکم ایرانیان بود که این دو صندوق سرمایه‌گذاری توانستند به ترتیب طی این ماه 24/1 و 47/0‌درصد بازدهی کسب کنند.
وی افزود: طی این ماه بازدهی متوسط بازار نزدیک به منفی ۵‌درصد بود. صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت کارآفرین توانست در همین دوره ۳۷/۱‌درصد بازهی کسب کند.
«صباغیان» در مورد روند بازدهی صندوق‌ها گفت: تا تاریخ 11آذر ماه، بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه بود. وی گفت: این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب 146، 129 و 88‌درصد بازدهی کسب کنند. وی در عین حال اضافه کرد: اما با در نظر گرفتن بازدهی متوسط روزانه که تعداد روزهای فعالیت هر صندوق در آن لحاظ می‌شود سه صندوق سرمایه‌گذاری بورسیران، کارگزاری بانک ملی و سهم آشنا برترین صندوق‌ها از لحاظ بازدهی هستند.
وی درباره ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری ادامه داد: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در تاریخ ۱۱آذر ماه، رقمی در حدود یک‌هزار و ۸۸۴‌میلیارد‌ریال را تجربه کرد. وی خاطرنشان کرد: در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق کارآفرین با ارزشی بالغ بر یک‌میلیون و ۲‌هزار و ۴۵۴ریال بزرگ‌ترین صندوق محسوب می‌شود.
وی گفت: پس از آن صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان و صندوق امین گلوبال بزرگ‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.
کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس درباره صندوق‌های با مقیاس کوچک گفت: در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مقیاس کوچک نیز صندوق سرمایه‌گذاری بورسیران با ارزشی نزدیک به ۲۴‌میلیارد‌ریال، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در اندازه کوچک محسوب می‌شود و پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز و بورس بیمه بزرگترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مقیاس کوچک هستند.
وی در ادامه به تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا تاریخ 11آذر ماه 3هزار و 715نفر بالغ شده ‌است که از میان آنها تعداد 3هزار و 544نفر را اشخاص حقیقی تشکیل داده‌اند.
وی توضیح داد: این بخش از سرمایه‌گذاران حدود ۶۵‌درصد از ارزش کل صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. بدین ترتیب حدود ۳۵‌درصد از مالکیت صندوق‌ها نیز در اختیار سرمایه‌گذاران حقوقی قرار گرفته است.
وی یادآور شد: صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین با دارا بودن تعداد یک‌هزار و 973 نفر سرمایه‌گذار حقیقی که مالک 86‌درصد از ارزش کل این صندوق هستند و 32 سرمایه‌گذار حقوقی دارای بیشترین تعداد سرمایه‌گذار در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.