فارس- در پی تکرار اختلال در سیستم معاملات روز گذشته، کارگزاران بورس به این وضعیت اعتراض کردند و خواهان رفع مشکلات سیستم معاملات موسوم به «جم» به‌رغم گذشت یکسال از زمان بکارگیری شدند.

بنابراین گزارش، با وجود گذشت یک سال از زمان بکارگیری سیستم معاملاتی جدید سهام موسوم به «جم»، مشکلات و اختلال‌های آزاردهنده این سیستم توسط شرکت خدمات فناوری بورس تهران برطرف نشده و کارگزاران و سرمایه گذاران همچنان با بروز اشکالات در این سیستم مواجهند، به طوری که از صبح دیروز ۹۰‌درصد از کارگزاران تالار حافظ با اختلال سیستم معاملات روبه‌رو شده‌اند.

در این رابطه یکی از کارگزاران در گفت‌و‌گویی اظهار داشت: گویا نمی توان پایانی برای مشکلات سیستم معاملات تصور کرد و کارگزاران و سهامداران باید همواره این معضل را به دوش بکشند. وی ادامه داد: از ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه صبح دیروز سیستم معاملات با اختلال مواجه شد و ۹۰‌درصد از کارگزاران تالار حافظ امکان معامله سهام و انجام سفارش‌های مشتریان را ندارند، این در حالی است که کارگزاران حاضر در شهرستان از امکان دادوستد برخوردارند.

براساس این گزارش، دیگر کارگزار فعال در شرکت کارگزاری وابسته به یکی از بانک‌ها نیز با تایید بروز اختلال در سیستم معاملات گفت : طی چند هفته گذشته مشکلات اختلال در سیستم معاملات با حذف دسته سفارش‌ها برطرف شده بود، اما با اعمال مجدد و مشروط دسته سفارش‌ها از دو روز گذشته، بار دیگر سیستم معاملات از صبح روز گذشته با اختلال مواجه شد.

وی با بیان اینکه تا ساعت ۱۰ صبح فقط ۱۰‌میلیون سهم به ارزش ۴‌میلیارد تومان داد و ستد شده ادامه داد: این اتفاق موجب شده تا مشتریان حقیقی و حقوقی از وضعیت فعلی گلایه مند و شاکی باشند، چرا که امکان انجام سفارش‌های مشتریان توسط اکثر کارگزاران وجود ندارد.

به گفته این کارگزار، مدیریت شرکت خدمات فناوری بورس تهران به دلیل ناتوانی در مدیریت، اخراج برخی از کارشناسان خبره و بکارگیری از افراد غیرمتخصص نتوانسته است به‌رغم گذشت یکسال از زمان بکارگیری سیستم جدید معاملات قادر به رفع مشکلات باشد.

دلیل اختلال جم از زبان مدیر بازار

در عین حال مدیربازار شرکت بورس علت اختلال روز گذشته سیستم معاملات بازار سهام را ناشی از جابه‌جایی «سرورها» برشمرد.

علی صحرایی در رابطه با بروز اختلال روز گذشته در سیستم معاملات و اعتراض کارگزاران بورس، اظهار داشت: علت اختلال سیستم معاملات بازار سهام به دلیل جابه‌جایی «سرور» بود که برطرف شد. وی در برابر این مطلب که برخی از کارگزاران خواهان ابطال معاملات اول وقت سهام شده‌اند، پاسخ داد: هیچ کارگزاری درخواست مکتوبی مبنی بر ابطال معاملات نداده است، این در حالی است که هیچ معامله‌ای در روز گذشته باطل نشده و نمی‌شود. صحرایی درباره سرانجام عرضه بلوک ۲۵/۳۶‌درصدی سهام پیاذر که امروز توسط سازمان همیاری شهرداری‌های آذربایجان شرقی (مالک ۵۴‌درصد از سهام) به صورت نقد و یکجا در بازار دوم انجام شده بود، نیز اظهار داشت: در جریان عرضه این بلوک، یک‌میلیون و ۸۱۲‌هزار و ۸۰۶ سهم پیاذر به همان قیمت پایه هر سهم ۵‌هزار و ۷۶‌ریال معامله شد.

وی گفت: ارزش این تعداد سهام افزون بر ۹۱۹‌میلیون‌تومان است که توسط کارگزاری عرضه‌کننده (توسعه سهند) خریداری شد.