گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته به‌رغم انتظار اولیه برای تجربه روزی متعادل، رو به کاهش نهاد و با افت ۹/۳۴واحدی شاخص کل مواجه شد.

در شرایطی که بازار سرمایه طی چند روز گذشته روند با ثباتی را به نمایش گذاشته بود، روز گذشته روند کاهشی قیمت‌های سهام از میانه بازار آغاز شد تا باردیگر معامله‌گران در معرض یک موج کاهشی جدید قرار بگیرند. کاهش قیمت نمادهایی نظیر مخابرات ایران، بانک‌های پارسیان و سینا، حفاری شمال، مپنا و سرمایه‌گذاری غدیر مهم‌ترین تحولاتی بودند که افت شاخص و به همراه آن کاهش ارزش داد و ستدها را به همراه آورد.

روز گذشته معامله‌گران در تحولات سیاسی همچنان چانه‌زنی در مورد لایحه طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را شاهد بودند. این امر در شرایطی بود که انتظار بازگرداندن این لایحه از سوی شورای نگهبان به مجلس کاهش یافته است. در همین حال در صورت تایید شورای نگهبان نحوه برخورد دولت با این لایحه نامشخص است. در این شرایط اعلام عدم ارائه لایحه بودجه و برنامه پنجم توسعه از سوی دولت به مجلس به شرایط کنونی ابهامات جدیدی را افزوده است که همین امر امکان برنامه‌ریزی بلندمدت را از کارشناسان بازار گرفته است.

در همین حال نامشخص بودن شرایط قیمتی حامل‌های انرژی در سال آینده سبب خواهد شد شرکت‌ها در مورد برآورد میزان سود سال آینده خود نیز با ابهام مواجه شوند.

در بازار دیروز معامله‌گران با انتشار خبرهایی در مورد احتمال استیضاح وزیر صنایع و معادن مواجه بودند. براساس خبری که سایت مجلس شورای اسلامی منتشر کرد، نماینده ماکو در مجلس شورای اسلامی از حضور ۶۰ نفر از نمایندگان مجلس در زمره امضا‌کنندگان تقاضای استیضاح وزیر صنایع و معادن خبر داد.

به گفته جعفرزاده نماینده مردم ماکو مهم‌ترین دلایل استیضاح محرابیان وزیر صنایع و معادن، تعطیل شدن صنعت کشور، نبود برنامه و استراتژی مناسب کاری در وزارتخانه، ارائه آمارهای غلط و خویشاوند سالاری در وزارت صنایع و معادن است. رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: متن استیضاح محرابیان وزیر صنایع و معادن فردا چهارشنبه به هیات رییسه مجلس ارائه و روز یکشنبه اعلام وصول خواهد شد. در صورت رخداد این مساله بخش صنعت کشور با استیضاح زود هنگام وزیر صنایع با شوکی جدید مواجه خواهد بود هر چند که به سنت همیشگی طرح بحث استیضاح وزرا در مجلس با چانه‌زنی‌های زیادی تا طرح در صحن مجلس شورای اسلامی مواجه است.

دیروز در نماد حفاری شمال معامله‌گران همچنان با رقابت سهامداران حفاری شمال در آستانه عرضه بلوک ۲۰درصدی این شرکت مواجه بودند.

از سوی دیگر تلاش برای عدم افزایش بهای پایه بلوک ۲۰درصدی و همچنین اعلام تامین نقدینگی از طریق فروش نقدی سهام برای خرید بلوک اقساطی مهم‌ترین گمانه‌زنی‌ها در مورد رقابت‌های کنونی در مورد سهام حفاری شمال است.

در گروه غذایی، نماد پیاذر روز گذشته با معامله بلوک مدیریتی خود در نرخ پایه مواجه شد. این بلوک را سازمان همیاری‌های شهرداری‌های استان آذربایجان غربی عرضه کرده بود.

در گروه شیمیایی دیروز نماد شرکت کف بازگشایی شد که با حمایت برخی از سهامداران عمده رشد ۱۶درصدی را شاهد بود.

در گروه سیمانی، نماد سیمان بجنورد پس از کاهش سود بازگشایی شد.

در گروه معدنی صف خرید توسعه معادن روی در هم شکست.در این گروه بازار همچنان در انتظار اعلام پیش بینی سود شرکت‌های گل گهر و چادرملو است.

در گروه خودرویی، معامله‌گران دیروز افت مجدد سهام شاخص این گروه را شاهد بودند.

در مجموع بازار دیروز ضعیف بود که به افت ۹/۳۴واحدی شاخص انجامید. ارزش معاملات نیز به ۷/۱۱میلیاردتومان بالغ شد که ۲۰درصد آن را معامله ۵/۸میلیون سهم حفاری شمال تشکیل می‌داد. از ۱۶۵نماد مورد معامله نیز ۱۰۹نماد با افت ارزش و ۴۷نماد با رشد قیمت

مواجه شدند.