بورس و برخوردهایی از نوع نزدیک!

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام در شرایطی امروز (یکشنبه) فعالیت خود را از سرمی‌گیرد که معامله‌گران پس از یک دوره رشد چند روز در پایان هفته گذشته، با عرضه‌های قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شدند. در بازار سهام معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را پس از تعطیلی پایان هفته و همچنین تعطیلی فرارسیدن عید سعید قربان از سر می‌گیرند که جریان تحولات در حوزه‌های کلان چندان برای فعالان بازار خوشایند نبوده است.

در تحولات سیاسی، قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اگر چه در متن خود الزام آور نیست، اما می‌تواند بخشی از پازلی باشد که روند سنگین کردن فضای سیاسی جهت حصول به توافقی جدید یا صدور قطعنامه‌ای تازه خواهد بود.

در این شرایط بازار سهام که البته با توجه به سخنان سخنگوی جدید وزارت امور خارجه در هفته گذشته امیدواری‌هایی را برای تداوم توافق‌های وین-ژنو کسب کرده است در انتظار واکنش عملی کشورمان خواهد بود.

در بازار سهام، در تحولات اقتصادی معامله‌گران همچنان با ابهام در مورد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها مواجه هستند. اگر چه قرار است طی هفته جاری پرونده هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس شورای اسلامی بسته شده و ادامه مباحث به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام محول شود، اما همچنان ابهامات در این بخش ادامه داشته و معامله‌گران همچنان باید در انتظار تحولات در این زمینه باشند. در همین حال در داخل اقتصاد کشور نیز پیش‌لرزه‌های اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به صورت تورم در حال رخداد است. در این شرایط معامله‌گران با نگرانی نظاره گر رشد نقدینگی و تورم به تبع آن هستند. در این حال در صورتی که مجموع سیاست‌ها به رشد بیشتر تورم منجر شود می‌تواند به معنای افت پی‌به‌ای بازار باشد.

در کنار مباحث مربوط به دولت که انتظار می‌رود در هفته جاری و بازگشت وزیر اقتصاد از سفر حج شاهد تشدید آن به ویژه در مورد واگذاری سهام دولتی و سهام دو شرکت بیمه دانا و آسیا باشیم، در صحنه تحولات واقعی اقتصاد کشور نیز تحولات جدی در حال رخداد است. در حوزه بازارهای موازی معامله‌گران با حرکت جدی و دنباله‌داری در حوزه معاملات طلا و سکه مواجه هستند. در همین حال تورم در حوزه‌های مختلف سبب شده است تا بازار با روند نسبی توجه سرمایه‌گذاران به معاملات خارج از بازار مواجه باشد. این امر سبب شده است تا از سطح معاملات حقیقی‌ها در بازار کاسته شود. از سویی با توجه به انتظار نسبی برای رشد بهای مصالح ساختمانی و هزینه‌های نیروی انسانی در سایه اجرای طرح تحول اقتصادی و کاهش یارانه‌های انرژی می‌توان انتظار داشت در خلال ماه‌های آینده بازار ملک و مستغلات نیز شاهد حرکت‌هایی باشد. در همین حال شرایط بازار املاک به دلیل کاهش شدید میزان ساخت‌و‌ساز جدید انتظار برای رشد قیمت املاک را فراهم می‌‌کند.

در کنار وضعیت اقتصاد داخلی در صحنه بین‌الملل آخرین معاملات عصر روز جمعه نتوانست نظر معامله‌گران را به خود جلب کند. در بازارنفت بهای این ماده خام کاهش پیدا کرد و در همین حال بهای فلزات رنگین نیز رو به کاهش نهاد تا معامله‌گران در این حوزه به انتظار روزهای آتی بمانند تا بتوانند تصویر روشنی از حرکت آتی بازار به دست آورند.

در بازار جهانی فلزات معامله‌گران شاهد افت نسبی بهای مس به حد ۶هزار و ۷۵۵دلار در هر تن بودند. در بازار فلزات لندن، بهای آلومینیوم در زیر مرز ۲هزار‌دلار در هر تن و بهای روی و سرب به ترتیب به ۲هزار و ۱۹۸دلار و ۲هزار و ۲۸۹دلار در هر تن رقم خورده است. در بورس فلزات لندن بهای بیلت فولادی در بازار مدیترانه و شرق آسیا به ترتیب ۳۸۰ و ۴۹۰دلار در هر تن رقم خورده است. شاخص بالتیک هم با کاهشی اندک در حد ۴هزار و ۳۴۰واحد رقم خورده است. در بازار جهانی ارز بهای‌دلار در مقابل ین پس از ثبت کمترین ارزش در ۱۴سال اخیر اندکی بازگشت را شاهد بود، اما این افت شرایط سختی را برای شرکت‌هایی که معاملات آنها بر مبنای یورو و ین صورت می‌گیرد، رقم خواهد زد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه را باید بخشی از الگوی جدید بازار سرمایه دانست که در آن پس از چند روز رشد قیمتی، عرضه‌های سنگین در بازار رقم خورد. عرضه‌هایی که البته بخشی از آن ناشی از تاملات میان سرمایه‌گذاران حقوقی بازار و همچنین اتفاقات داخلی بازار بود.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران پس از نزدیک به سه روز رشد، شاهد تمایل نسبی معامله‌گران کوتاه‌مدت برای عرضه‌های سهام بودند. در همین حال تعطیلی پایان هفته و روند تحولات در صحنه سیاسی موجب شد تا برخی از معامله‌گران کوتاه‌مدت به انتظار پایان تعطیلات آخر هفته که با تعطیلی عید مبارک قربان نیز همراه بود، نمانند.

روز چهارشنبه معامله‌گران در گروه تجهیزات شاهد بازگشایی توفانی نماد حفاری شمال بودند. حفاری شمال که با تعدیل سود از ۱۵۷ریال به ۲۱۰ریال بازگشایی شده بود به صحنه تقابل سه حقوقی بزرگ بازار مبدل شد. حفاری شمال که بارشد قیمت ۵ تا ۷درصدی به مرز ۳هزار ریال (تقریبا دو برابر قیمت عرضه اولیه شرکت) رسیده بود، شاهد عرضه‌های سازمان تامین نیروهای مسلح ساتا (مالک ۱۰درصدی سهام حفاری که این سهام را بابت رد دیون دریافت کرده است) و صندوق نفت بود که در مقابل با خرید موسسه مهر اقتصاد مواجه شد. این تقابل باعث شد که بیش از ۹۶میلیون سهم حفاری معادل ۷/۳درصد سهام شرکت در بازار معامله شود که در نهایت دو سهامدار جدید بامداد مهر ایرانیان و تدبیرگران آتیه ایرانیان را وارد جمع سهامداران یک‌درصدی این شرکت کرد. در همین حال تقابل عرضه و تقاضا در نماد حفاری سبب شد تا صف سرمایه‌گذاری غدیر نیز عرضه شود که این خود حرکتی برای عرضه دیگر صف‌های بازار بود. در گروه تجهیزات پس از سخنان اخیر مسوولان قرارگاه در مورد وضعیت صدرا، گزارش حسابرسی شده این شرکت هم نشان از وضعیت نامناسب آن دارد به گونه‌ای که حسابرس شرکت نیز از احتمال افزایش زیان شرکت در خلال ماه‌های آینده خبر داده است. در گروه تجهیزات نماد مپنا روز چهارشنبه شاهد صف خرید پابرجا بود.

در بازار روز چهارشنبه در گروه خودرویی گزارش شش ماهه سایپا سبب شد تا این نماد تا صف فروش عقب رانده شود. کارشناسان در گروه خودرویی در پی تعدیل منفی پارس خودرو و اینک گزارش شش ماهه سایپا که در آن، شرکت ۱۵درصد سود خود را در این مدت محقق ساخته است بازنگری را در شرایط این گروه صورت خواهند داد. در این گروه، «خبهمن» نیز روز چهارشنبه با معاملات پرحجمی مواجه بود. در نمادهای وابسته با این گروه هپکو با تحقق زیان در شش‌ماهه با تعدیل منفی قابل‌ملاحظه بازگشایی شد که به افت ۷۸/۲۴درصدی این نماد منجر شد. در نماد مخابرات ایران معامله‌گران در پایان معاملات روز چهارشنبه شاهد توقف نماد این شرکت بودند. مخابرات ایران امروز (یک‌شنبه) شاهد برگزاری مجمع فوق‌العاده انتخاب اعضای هیات‌مدیره خواهد بود.

در گروه تصفیه نفت معامله‌گران شاهد عرضه صف خرید و افت قیمت پالایش اصفهان بودند. در همین حال مدیرعامل شرکت نیز در مصاحبه‌ای به ترسیم شرایط آتی این شرکت پرداخته است. حذف تولید نفت کوره، کاهش میزان نفت خام مصرفی و افزایش تولید فرآورده‌های پر مصرف در این شرکت از جمله برنامه‌های این شرکت برای اجرای طرح توسعه است.

در گروه معدنی معامله‌گران در انتظار اعلام گزارش‌های نهایی دو شرکت چادرملو و گل‌گهر هستند تا راه برای بازگشایی این دو نماد و نمادهای فولاد مبارکه و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات هموار شود.

در گروه شرکت‌های واسطه گری مالی نماد بوعلی روز چهارشنبه پس تعدیل منفی بازگشایی شد که به افت ۹درصدی این نماد منجر شد.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری با عرضه‌های قابل‌ملاحظه بود که به معامله ۵/۵۱میلیارد‌تومان سهام منجر شد. شاخص ۸/۴۰واحد رشد کرد تا در نهایت ارزش معاملات در بازار به ۴۵۲میلیارد‌تومان (با ۱۸درصد رشد نسبت هفته قبل) برسد. شاخص نیز البته در کل هفته ۶۳واحد افت کرد تا به ۱۲هزار و ۱۱۳واحد برسد.