مهر- معاون شرکت بورس و اوراق بهادار با اشاره به تاثیر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در سودآوری شرکت‌های بورسی گفت: در گزارشی که شرکت بورس در این باره تهیه کرده، بر افزایش قیمت محصول شرکت‌ها و کمک ۳۰‌درصدی از محل اجرای این طرح به صنایع تاکید شده است.

علی سنگینیان درباره تاثیر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بر شرکت‌های بورسی و تحقیقاتی که در این معاونت در این زمینه انجام شده است، گفت: شرکت بورس گزارشی را در این خصوص تهیه کرده است، زیرا این امر علاوه بر اینکه دغدغه‌ای برای شرکت به شمار می‌رود، از سوی سازمان بورس نیز درخواست شده بود. معاون تحقیقاتی شرکت بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه شرکت بر اساس سوابق طرح و بحث سطح افزایش قیمت‌ها گزارش را تهیه کرده است، افزود: همچنین تحلیلی بر وضعیت و قیمت برخی از صنایع

انرژی بر نظیر سیمان، فولاد و صنایع بزرگ نیز انجام شده است.

ابهامات فراوان درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی

وی ادامه داد: برخی از شرکت‌های نمونه در مورد تاثیرات افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر سودآوری آنها مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفتند. اما ابهامات زیادی در این خصوص وجود دارد، زیرا مشخص نیست که چه اتفاقی قرار است برای قیمت محصولات بیافتد و پس از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها این محصولات با چه قیمتی به فروش خواهند رسید.

سنگینیان ادامه داد: همچنین سوالاتی نظیر اینکه آیا دولت، دوباره تثبیت قیمت‌ها را بر روی این محصولات اعمال خواهد کرد؟ آیا قیمت این محصولات دوباره افزایش خواهد یافت؟ و غیره که عوامل بسیاری مهمی محسوب می‌شوند، هنوز بدون پاسخ است.

سودآوری شرکت‌های بورس کاهش می‌یابد

وی موضوع دیگر را بحث آثار غیرمستقیم و تورمی اجرای طرح عنوان کرد و افزود: اطلاعات مربوط به پیش‌بینی هزینه‌ها نیز ناکافی است، به عبارت دیگر با توجه به اینکه سیاست دولت در قبال قیمت محصولات، حمایت‌های دولتی و کمک ۳۰‌درصدی به بخش صنعت و غیره هنوز مشخص نیست، بنابراین بررسی‌های صورت گرفته دقیق نیست.

به گفته معاون شرکت بورس، تنها متغیری که هم اکنون در اختیار ما است، افزایش هزینه‌ها است که تحلیل دقیقی را به دست نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بر سودآوری شرکت‌ها با وضعیت فعلی اثرگذار است و نتیجه گزارش بر افزایش قیمت محصول شرکت‌ها و کمک ۳۰‌درصد به صنایع و شرکت‌ها تاکید دارد. وی گفت: گزارش تهیه شده با توجه به ابهامات موجود، کامل نیست، اما با این وجود حاوی پیشنهاداتی است.