ایسنا- معاون امور اعضا و ناشران شرکت بورس از تدوین ۴ آیین‌نامه جدید در واحد امور ناشران و اعضا خبر داد. محمدرضا رستمی افزود: تدوین آیین‌نامه راهبری شرکتی، آیین‌نامه روابط سرمایه‌گذاران، تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه رسیدگی و رسیدگی به کنترل‌های داخلی و تهیه دستورالعمل برگزاری مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده تازه‌ترین دستورالعمل‌هایی است که در واحد امور اعضا و ناشران شرکت بورس در حال پیگیری است.

وی آیین‌نامه راهبری شرکت را مورد توجه قرار داد وگفت: برای تدوین این آیین‌نامه چند کشور مورد بررسی قرار گرفت و از بورس مالزی ایده‌هایی دریافت شد که این آیین‌نامه در مدیریت حقوقی شرکت در حال نهایی شدن است تا به سازمان ارسال و ابلاغ شود.

وی مهم‌ترین ویژگی‌ این آیین‌نامه را رعایت حقوق سهامداران جزء دانست و در خصوص زمان اجرای آن گفت: در حال حاضر این آیین‌نامه از امور اعضا به مدیریت حقوقی شرکت ارسال شده است تا بعد از بررسی به سازمان بورس ارسال شود؛ بنابراین زمان اجرای آن به تصویب هیات مدیره سازمان بورس بستگی دارد تا به شرکت‌ها ابلاغ شود.

رستمی در ادامه گفت: در حال حاضر بین آیین‌نامه راهبری شرکت و قانون تجارت فاصله وجود داشته ودر برخی موارد این آیین‌نامه با قانون تجارت مغایر است که باید این فواصل حل شود.

وی با اشاره به اینکه قانون تجارت در مجلس در حال بازنگری است، گفت: آیین‌نامه‌ راهبری شرکت نیز باید از طریق مجلس مصوب شده و به صورت قانون ابلاغ شود.

معاون شرکت بورس همچنین تهیه دستورالعمل برگزاری مجامع عمومی و فوق‌العاده را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در حال حاضر گزارش‌هایی که مجامع شرکت‌ها ارائه می‌دهند استاندارد نیست، به همین دلیل دستورالعملی تهیه شده است که این گزارش‌ها طبق استانداردهای لازم باشد.

وی در خصوص آیین‌نامه حسابرسی و رسیدگی به کنترل‌های داخلی اظهار کرد: این امر وظیفه جامعه حسابداران رسمی است که پیش‌نویس آن تهیه شده تا به سازمان بورس ارسال و از طریق آن پیگیری شود.

رستمی یادآور شد: آیین‌نامه روابط سرمایه‌گذاران نیز نیاز به قانون نداشته و در صورت تصویب سازمان بورس اجرایی می‌شود.