ایرنا- عضو شورای عالی بورس با اشاره به اینکه تغییرات دامنه محدوده نوسان از چند سال پیش آغاز شده‌،‌ گفت: «حرکت به سمت حذف دامنه نوسان، بازار سهام را به سوی پویایی و توسعه کیفی سوق می‌دهد.»

محمدرضا پور ابراهیمی با اشاره به اینکه بین دامنه نوسان و شرایط تعدیل قیمت‌ها رابطه‌ای تنگاتنگ وجود دارد، ادامه داد: قیمت سهام شرکت‌های مختلف باید در هر لحظه منعکس کننده اطلاعات دقیق باشد که با توجه به آن خریدار و فروشنده در هر لحظه نسبت به خرید یا فروش سهام در یک قیمت تعادلی اقدام کند.

وی تصریح کرد: در غیر این صورت بازار با محدودیت مواجه شده و کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا دستخوش تغییر خواهد شد، بنابراین هرچه مقررات و ضوابط طوری پیش رود که تصمیم‌گیری در بازار با محدودیت‌هایی مانند دامنه نوسان همراه نباشد، شاهد بازار فعال‌تری خواهیم بود.

عضو شورای عالی بورس با اشاره به اینکه برای این امر نیازمند بسترسازی و زیرساخت‌های لازم هستیم، ‌افزود: به نظر من رفته رفته با توسعه بورس اوراق بهادار و گسترش محور‌های اساسی بازار سرمایه، توسعه بازار(شامل اوراق بهادار و کالا، فرابورس و..) فضای جدیدی در توسعه اقتصادی کشور فراهم شده است.

وی گفت: همچنین در این مدت شاهد توسعه ابزارها،‌ نهادها و موسسات مالی در بازار سرمایه بوده‌ایم که تجربه‌ای تازه به شمار می‌رود و این تفاوت‌ها شکل بازار را با دهه پیش از آن متفاوت کرده است.

پورابراهیمی یادآور شد: تجربه نشان داده هرچه بازارها به واسطه زیرساخت‌‌های شان به بلوغ و شرایط منطقی برسند، برداشتن قیود و محدودیت‌ها به توسعه آنها کمک می‌کند. بر این اساس کاهش دامنه نوسان گامی در همین راستا به شمار می‌رود و موجب می‌شود که تصمیم‌گیری در حوزه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه با منطق همراه باشد.

پورابراهیمی افزود: حذف دامنه نوسان یا افزایش آن زمان رسیدن به تعادل را در شرایطی مانند بحران، رکود و غیره کاهش می‌دهد، همچنین رفتار بازار را حرفه‌ای‌تر می‌کند و در مقابل ریسک سرمایه‌گذاری را برای مبتدیان افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه افزایش دامنه نوسان اثرات مثبت و منفی دارد، گفت: در مجموع معتقدم که با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌ها در کشور حرکت به سوی حذف محدودیت‌ها مانند برداشتن حجم مبنا و افزایش دامنه نوسان به توسعه کیفی بازار سرمایه کمک می‌کند.