گروه بورس- کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس از حضور نیمی از سرمایه‌گذاران در صندوق‌های با درآمد ثابت تضمین شده خبر داد.

«ایمان مقدسیان» گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری ماه منتهی به ششم آبان ماه امسال را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بازده آن‌ها بین 2 تا 20‌درصد در نوسان بود. وی ادامه داد: بیشترین بازده‌ها در این ماه متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهم آشنا، آگاه و کارگزاری بانک صادرات بود که این سه صندوق سرمایه‌گذاری توانستند به ترتیب طی این ماه 20، 16 و 15درصد بازدهی کسب کنند. وی درباره عملکرد هفته گذشته صندوق‌ها گفت: در هفته گذشته، پربازده‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های سهم آشنا، کارگزاری بانک صادرات و صنعت و معدن بودند که به ترتیب 5، 85/3 و 66/3‌درصد بازدهی کسب کردند.
وی اضافه کرد: در تاریخ ششم آبان ماه امسال، بازدهی از ابتدای تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان به ۹۶/۱۸‌درصد رسید. این صندوق سرمایه‌گذاری که بازدهی سالانه ۱۹‌درصدی را تضمین کرده ظرف مدت زمانی کمتر از ۹ ماه توانست این میزان بازدهی را برای سرمایه‌گذاران خود محقق سازد. وی افزود: تا ششم آبان ماه، بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه بود که این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب ۱۶۷‌، ۱۴۷ و ۹۵‌درصد بازدهی کسب کنند. وی در عین حال گفت: اما با در نظر گرفتن بازدهی متوسط روزانه که تعداد روزهای فعالیت هر صندوق در آن لحاظ می‌شود سه صندوق سرمایه‌گذاری بورسیران کارگزاری بانک ملی و سهم آشنا برترین صندوق‌ها از لحاظ بازدهی هستند. «مقدسیان» در خصوص ارزش صندوق‌ها گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ششم آبان ماه، به بیش از یک‌هزار و ۷۷۴میلیارد ریال رسید. ۴۸‌درصد از ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین است و صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان با ۵۹۳‌میلیارد‌ریال به عنوان بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در سهام فعالیت می‌کند. وی اضافه کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس بیمه، پیشتاز، کارگزاری بانک ملی و بورسیران بزرگ‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اندازه کوچک هستند و توانسته‌اند ارزش خالص دارایی‌های خود را به بیش از ۲۰‌میلیارد‌ریال برسانند.
کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس در خصوص تعداد سرمایه‌گذاران هم گفت: تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا ششم آبان ماه، به بیش از 3هزار و 290نفر رسید که این تعداد از نفرات حدود 60‌درصد از ارزش کل صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.