گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادو‌ستد سهام روز گذشته شاهد معاملات پرحجم و نوسان قابل ملاحظه نمادهای عمده بود، نوساناتی که اکثرا شایعات در بروز آنها نقش اساسی دارد.

در بازار دیروز بحث در مورد تحولات سیاسی به ویژه پرونده هسته‌ای کشورمان همچنان بخشی از توجه کارشناسان را به خود اختصاص داده بود. تداوم چانه‌زنی‌های سیاسی در مورد توافقات ژنو- وین سبب شده است تا معامله‌‌گران نیم نگاهی نیز به این بخش داشته باشند. در همین حال انتظار برای بازگشایی بازارهای جهانی و مساله انتشار گسترده اوراق مشارکت در بازار پول نیز از جمله مسایلی است که کم و بیش مورد توجه است.

در بازار دیروز معامله‌‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که بزرگترین نماد بورس اوراق بهادار - مخابرات ایران -

زیر سایه سنگین شایعات قرار داشت که در راس آن انتشار خبرهایی در مورد مخالفت سازمان بازرسی در مورد معامله بلوکی این شرکت و همچنین اظهار نظر مدیران بورس و سازمان خصوصی‌سازی در مورد این معامله قرار داشت که در نهایت با تشکیل صف فروش ۱۷میلیونی برای معاملات امروز(دوشنبه)منجر شد. هر چند که در حال حاضر کارشناسان بازار تصویر روشنی از تحولات ندارند و تجربه مخالفت سازمان بازرسی (هر چند که در این مورد مشخص نیست موضوع مخالفت یا وجود ابهام است) در دو مساله معامله پتروپارس و مزایده معدن انگوران که هر کدام به نتیجه‌ای متفاوت ختم شد نیز نتیجه‌گیری نهایی در مورد سرنوشت این معامله را با ابهام مواجه کرده است. با توجه به اهمیت نماد مخابرات، بازار امروز (دوشنبه) را باید گروگان سرنوشت نماد مخابرات دانست؛ چرا که این نماد می‌تواند به سادگی جو کلی بازار را منفی کند.

در بازار دیروز رد پای شایعات در گروه بانکی نیز قابل رصد بود جایی که دو نماد بیمه البرز و بانک سینا با انتشار شایعاتی با صف خرید مواجه شدند. بانک سینا با معامله ۳/۱۲میلیون سهم به صف خرید ۲۰میلیونی فرو رفت و بیمه البرز پس از معامله ۴/۳میلیون سهم و در آستانه برگزاری مجمع عادی و فوق‌العاده افزایش سرمایه با صف خرید ۵/۲میلیونی مواجه شد تا معامله‌‌گران در گروه بانکی با شرایط مناسبی در این گروه روبه‌رو باشند. در همین حال دیروز ادامه رقابت بر سر بلوک ۴/۲درصدی صبا تامین موجب شد تا معامله‌‌گران شاهد دادو‌ستد ۱۹میلیون سهم بانک پارسیان و در نهایت صف ۶میلیونی این نماد باشند. با توجه به این رقابت فشرده بازار در مورد روند آتی قیمتی بانک پارسیان تصویری نسبی را به دست آورده است.

در بازار دیروز البته در کنار صدرنشینی گروه مالی با رشد قیمت و صف‌های خرید سنگین، گروه خودرویی با چالش مواجه بود. نمادهایی نظیر سایپا، زامیاد، ایران خودرو دیزل، پارس خودرو و همچنین نمادهای حاشیه تر این گروه نظیر محورخودرو و چرخشگر به همراه رینگ مشهد و قطعات دیروز با صف‌های قابل‌ملاحظه‌ای مواجه بودند تا این گروه عملا در رقابت جدی با گروه مالی برای صدرنشینی بازار قرارگیرد. بحث معاملات عمده پیش رو از جمله واگذاری سهام دولت در خودروسازها و همچنین عدم رشد قیمت این گروه در خلال چند ماه گذشته مهم‌ترین دلایل رشد این گروه ذکر می‌شود. در همین حال در پی رشد گروه خودرویی سه سرمایه‌گذاری رنا، سرمایه‌گذاری سایپا و گسترش ایران خودرو نیز با صف خرید مواجه شدند. در همین حال گروه واسطه‌گری مالی نیز با توجه به عدم رشد قیمت در سال جاری و همچنین نزدیک بودن مجامع این گروه با صف خرید همراه شده‌اند که دیروز سرمایه‌گذاری ملی ایران نیز به صف خرید فرو رفت. در بازار دیروز همچنین در گروه فلزی-معدنی ثبت پی برای ۷۲برای باما در بازار روز شنبه نگرانی آشکار کارشناسان را به همراه داشته است. رفتار قیمتی دو گروه تجهیزات و تولید کنندگان روی در حال حاضر با توجه به عدم هماهنگی با شرایط بنیادی سهام سبب شده است بحث‌های دائمی در مورد دفاع‌پذیری یا عدم دفاع‌پذیری این روند در میان کارشناسان بازار در جریان باشد. در معاملات دیروز گروه دارویی نیز پس از مدت‌ها رکود و سکون در برخی از نمادها با فعالیت بیشتری مواجه بود. البرز دارو پس از گزارش ۶ماهه شرکت به همراه کیمی دارو و برخی دیگر از نمادهای این گروه دیروز با معاملات بهتری نسبت به روزهای گذشته روبه‌رو شدند.