گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد عرضه‌های سنگین در کنار احتیاط معامله‌گران در خریدهای

گسترده بود.

وجود ابهام در برابر برخی مسایل مهم برای معامله‌گران سبب شد تا از سطح خریدهای معامله‌گران کاسته شود تا بازار با حضور پر رنگ عرضه‌ها مواجه شود.در مهم‌ترین ابهامات، دیروز بحث مذاکرات سیاسی در مورد پرونده هسته‌ای کشورمان قرار داشت هر چند که در آستانه ۱۳آبان انتظار پاسخی صریح در مورد پیشنهادهای گروه ۵+۱ نمی‌رفت، اما بروز برخی از ابهامات به ویژه نفس پاسخ شفاهی به پیشنهادهای ارائه نشده سبب شده است تا معامله‌گران به انتظار اظهار نظرهای شفاف‌تری باقی بمانند. در حال حاضر انتظار نمی‌رود مسایل هسته‌ای دچار تغییری جدی شود از این رو انتظار می‌رود با روشن شدن شرایط، مجددا بازار آرامشی را در این بخش شاهد باشد.در بازار دیروز معامله‌گران همچنین با انتظار سنگینی در مورد معامله عمده بانک پارسیان مواجه شدند.در شرایطی که دیروز قرار بود ۴۲/۲درصد سهام بانک پارسیان توسط صبا تامین در نرخ پایه سه‌هزار و ۱۵۰ریالی عرضه شود، عدم ورود دستور خرید تا ۱۵دقیقه پایانی بازار سبب شد تا نماد بانک پارسیان با ناپایداری سنگینی در طول بازار مواجه شود. این امر سبب شد تا کل گروه بانکی دیروز شرایط آرمانی نداشته باشند. بانک پارسیان دیروز تا زمان بروز رقابت بر سر بلوک عرضه شده توسط صبا تامین به کرات شاهد تشکیل صف خرید و عرضه آن بود به گونه‌ای که در نهایت ۳/۲۰میلیون سهم این بانک مورد دادوستد قرار گرفت تا در مجموع ۱/۱۸درصد کل معاملات دیروز بورس ارواق بهادار به نام این بانک ثبت شود.

در همین حال حضور شتاب زده سه رقیب در دقایق پایانی و انجام رقابتی که موجب شد تکلیف این بلوک به روزهای آینده موکول شود نیز در نوع خود جالب توجه بود. شنیده‌ها از حضور توسعه صنعتی، ایران و شرق و سرمایه‌گذاری سمند در این رقابت حکایت دارد. در بازار دیروز همچنین سخنان قائم‌مقام ایران خودرو در مورد نامشخص بودن زمان عرضه و قیمت بلوک بانک پارسیان توسط ایران خودرو نیز از سوی کارشناسان بازار با اهمیت تلقی شد به ویژه آنکه در روزهای اخیر شایعات متعددی در مورد امکان عدم عرضه بلوک پارسیان توسط ایران خودرو در بازار منتشر شده است. بر اساس این شایعات از آنجایی که دولت قصد فروش کل سهام خود در ایران خودرو را دارد.

وجود سهام بانک پارسیان در این شرکت موجب ایجاد انگیزه برای خرید این شرکت پر مشکل خواهد شد.

در بازار دیروز همچنین شایعاتی در مورد معامله عمده مخابرات در بازار منتشر شده بود. این شایعات که از اعلام ایراد در مورد این معامله از سوی سازمان‌های نظارتی تا ترکیب کنسرسیوم را در بر می‌گرفت سبب ناپایداری این نماد شد.

بازار دیروز را باید همچنین بازار گزارش‌های نامناسب دانست انتشار گزارش۶ماهه پالایشگاه اصفهان دیروز در صدر گزارش‌های نامناسب قرار داشت. اعلام پوشش ۵۳۶ریالی این شرکت در شش ماهه نخست امسال سبب شد تا صف فروش برای این نماد تشکیل شود.

در گروه تجهیزات گزارش ۶ماهه صدرا و اعلام مجدد زیان سبب شد تا این شرکت با صف فروش مواجه شود. در همین حال بازگشت اقتصاد جهانی و رشد بهای فولاد و دیگر مواد خام شرایط شرکت‌های تجهیزاتی را در ماههای آینده دشوار تر خواهد ساخت.

در گروه معدنی دیروز بازار شاهد رفتار احساسی در مورد نماد باما بود که نظیر دیگر نمادهای تولید‌کننده روی با تعدیلی اندک جهش نزدیک به ۵۰درصدی را تجربه کرد تا عملا از جرگه جهش‌های بدون مبنای گروه تولیدکنندگان روی جا نماند.

در مجموع بازار دیروز بازار پر عرضه بود که در آن ۱/۳۱میلیارد‌تومان سهام معامله شد. از مجموع ۱۸۸نماد مورد معامله ۶۳نماد با افت قیمت و ۱۱۷ نماد با رشد قیمت مواجه شدند.