ایرنا- معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از طرح تهیه شده در سازمان بورس برای مشارکت صندوق‌های زمین و ساختمان در ساخت مسکن مهر خبر داد.

«قاسم محسنی دمنه» با اعلام این خبر افزود: ‌با وجودی که این طرح در سازمان بورس تهیه شده، اما تحقق این امر منوط به موافقت وزارت مسکن و شهرسازی است.

وی اظهار داشت: سازمان بورس درخواست برگزاری نشستی برای انجام مذاکره در این خصوص را به «علی نیکزاد» وزیر جدید مسکن و شهر‌سازی ارائه کرده است.

محسنی گفت: هرچند سازمان بورس با «سعیدی‌کیا» وزیر سابق مسکن و شهرسازی مذاکراتی را انجام داده و توافقاتی نیز در این خصوص حاصل شده بود، اما باید موافقت وزیر جدید مسکن و شهرسازی نیز در این زمینه اخذ شود.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه از آماده‌سازی صندوق زمین و ساختمان اردبیل خبر داد و افزود: مراحل پایانی آماده‌سازی این صندوق در حال انجام است و به زودی برای دریافت مجوز تاسیس به هیات مدیره ارائه می‌شود.

به گفته محسنی، قرار است این صندوق برای دریافت مجوز تاسیس، هفته آینده به هیات مدیره سازمان بورس ارائه شود.

وی با بیان آنکه تاکنون دو صندوق زمین و ساختمان از هیات مدیره بورس و اوراق بهادار مجوز تاسیس دریافت کرده‌اند، اظهار داشت: در صورتی که این صندوق نیز مجوز تاسیس را دریافت کند مجموع صندوق‌های زمین و ساختمان به سه مورد افزایش خواهد یافت.

محسنی گفت: ‌دو صندوقی که تاکنون مجوز دریافت کرده‌اند در حال آماده‌سازی نقشه تجاری خود هستند.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: آغاز فعالیت این صندوق‌ها به سرعت در انجام امور بستگی دارد به نحوی که آنها باید فاز دوم نقشه‌ها را پس از تهیه به سازمان بورس برای دریافت مجوز ارائه کنند.

وی از درخواست تاسیس یک صندوق زمین و ساختمان در شیراز خبر داد و گفت: بخش خصوصی این شهر نیز علاقه‌مندی خود را برای تاسیس این صندوق‌ها ابراز کرده‌اند.

محسنی در خصوص دلایل تاخیر در فعالیت صندوق زمین و ساختمان، گفت: یکی از موانع اصلی فعالیت این صندوق‌ها لزوم مشخص شدن جزییات طرح و نقشه و مصالح ساختمانی است تا از طریق این شاخص‌ها، سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به صندوق زمین و ساختمان با شفافیت مناسبی مواجه شوند.

وی ادامه داد:‌ از سوی دیگر به دلیل نبود سابقه و تجربه آغاز به کار این صندوق با تاخیر روبه‌رو شده است.