فارس- قائم‌مقام مالی و اقتصادی ایران خودرو از اصلاح بودجه سال ۸۸، ارائه اطلاعات عملکرد ۶ ماهه به سازمان بورس در هفته جاری، تولید روزانه ۲‌هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو، منظم شدن شرایط پرداخت به قطعه‌سازان و ادامه مذاکره با چند مشتری برای فروش بلوک ۳۲‌درصدی بانک پارسیان خبر داد. جمشید ایمانی آخرین وضعیت شرکت ایران خودرو در بخش‌ مالی را اعلام کرد و از اصلاح بودجه سال ۸۸ و ارائه اطلاعات عملکرد ۶ماهه به سازمان بورس و اوراق بهادار ظرف روزهای هفته جاری خبرداد.

ارائه گزارش‌ به سازمان بورس

وی در برابر این مطلب که به گفته مسوولان سازمان بورس و اوراق بهادار بازگشایی نماد ایران خودرو منوط به ارائه بودجه۸۸، عملکرد واقعی و آثار واگذاری بلوک ۳۲‌درصدی بانک پارسیان شده است، اظهار داشت: بودجه اصلاحی سال ۸۸ ایران خودرو در حالی اصلاح شده که گزارش‌های مربوط به عملکرد ۶ماهه ایران خودرو آماده و ظرف روزهای اوایل هفته جاری به سازمان بورس ارائه خواهد شد.

آخرین اطلاعات فروش بلوک «پارسیان»

وی ادامه داد: در رابطه با آثار واگذاری بلوک ۳۲‌درصدی بانک پارسیان توسط گروه ایران خودرو نیز به دلیل تغییر شرایط واگذاری دیگر بلوک‌ها توسط سایر سهامداران بانک پارسیان و همچنین قطعی نبودن نرخ معامله نمی‌توان پیش‌بینی خاصی را در نظر گرفت و فقط می‌توان به طور کلی مواردی را اعلام کرد تا سهامداران ایران خودرو بدانند این شرکت در چه وضعیتی قرار دارد. برهمین اساس از دیگر شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو خواستیم نسبت به اعلام‌درصد مالکیت سهام بانک پارسیان به بورس و سهامداران اقدام کنند تا از فروش سهام شرکت‌های وابسته به ایران خودرو با قیمت‌های پایین جلوگیری شود.

به گفته ایمانی اثرات واگذاری بلوک مدیریتی بانک پارسیان بر صورت‌های ایران خودرو بعد از قطعیت معامله مشخص خواهد شد.

قائم‌مقام مالی و اقتصادی ایران خودرو ادامه داد: مذاکره برای فروش این بلوک با چند مجموعه از جمله بانک ملت و چند شخص حقیقی ادامه دارد، اما تاکنون مذاکره‌ای با سایپا در این رابطه نداشته ایم. این در حالی است که با توجه به خرید بلوک ۲/۵‌درصد بانک پارسیان توسط سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی با پشتوانه‌ مالی سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان، این امکان وجود دارد که این گروه نیز وارد رقابت شود.

ایمانی در واکنش به این سوال که آیا عرضه بلوک ۳۲‌درصدی بانک پارسیان حداکثر در آذرماه انجام خواهد شد یا خیر؟ پاسخ داد: به دلیل نبود امکان پیش‌بینی از شرایط آینده و مواردی چون عرضه بلوک ۲/۶‌درصدی توسط سرمایه‌گذاری و بیمه پارسیان در هفته‌های گذشته و در پیش رو بودن عرضه ۱۸۱‌میلیون سهم این بانک توسط صبا تامین نمی‌توان زمانی را برای واگذاری بلوک ۳۲‌درصدی در نظر گرفت.بنابراین باید تا مشخص شدن نتیجه واگذاری اخیر بانک پارسیان صبر کرد. این مقام مسوول در ایران خودرو ادامه داد: گروه ایران خودرو مایل است واگذاری بلوک مدیریتی بانک پارسیان در اولین فرصت و به قیمت مناسب انجام شود، زیرا این اتفاق به نفع سهامداران و ایران‌خودرو است.

رکوردشکنی ماهانه در تولید و فروش

ایمانی در بخش دیگری از اظهارات خود به شرایط ایران خودرو در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: براساس آمارهای موجود، هر ماه رکورد تولید و فروش محصولات ایران خودرو شکسته می‌شود. به طوری که در برابر تولید ۶۰‌هزار خودرو در اسفند سال گذشته، در مهرماه بالغ بر ۶۴‌هزار خودرو در ایران خودرو تولید ‌شده است.

وی ادامه داد: اوایل سال جاری روزانه‌هزار و ۹۰۰ دستگاه تولید می‌شد اما هم‌اکنون به تولید روزانه ۲‌هزار و ۷۰۰ دستگاه رسید‌ه‌ایم و برنامه داریم این آمار در آبان به روزی ۳‌هزار خودرو برسد.

به گفته ایمانی با توجه به بهبود وضعیت تولید و فروش و رکورد شکنی‌های صورت گرفته، از میزان بدهی به قطعه‌سازها کاسته شده و شرایط پرداخت به این گروه منظم‌تر شده است.

تحقق‌درصدمناسبی از سود ۱۲۰‌‌میلیاردتومانی

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص این سوال که ایران خودرو برای سال مالی۸۸ چه میزان سود را در نظر گرفته؟ پاسخ داد: در بودجه سال جاری ایران خودرو حدود ۲۳۰‌‌میلیارد‌تومان بودجه پیش‌بینی شده بود که با توجه به کسر ۱۲۳‌‌میلیارد‌تومان برای زیان انباشته، حدود ۱۲۰‌‌میلیارد‌تومان سود انباشته برای سال ۸۸ محاسبه شده است.

ایمانی خاطرنشان کرد: با تکیه بر رشد تولید و فروش محصولات ایران خودرو در ۶ ماهه اول،‌ درصد مناسبی از این سود محقق شده است.

وی در واکنش به این سوال که در نیمه اول سال چند‌درصد پیش‌بینی سود ۱۲۰‌‌میلیارد‌تومانی ایران خودرو و پوشش داده شده؟ خاطرنشان کرد: هنوز قطعیت‌درصد پوشش سود ۶ ماهه ایران خودرو احراز نشده و ظرف روزهای آینده مشخص خواهد شد.