گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد قدرت نمایی کف تقاضا بود.

در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان مرتبط شاهد انتشار خبرهایی مبنی بر پذیرش پیش‌نویس پیشنهادی کشورهای گروه ۵+۱در مورد مذاکرات هسته‌ای بودند.

در بازار دیروز موج عرضه‌های معامله‌گران کوتاه‌مدت که از روز شنبه آغاز شده بود، با توجه به مقاومت سنگین کفه تقاضا در روزهای گذشته، دیروز جای خود را به شرایط باثبات تری داد و معامله‌گران تحت تاثیر قدرت نقدینگی موجود در بازار شاهد کاهش نوسان نمادهای عمده بودند.

در گروه مالی، بیمه البرز در مصاف با سقف قیمتی ۹هزار‌ریال شاهد معامله ۷/۴میلیون سهم بود که در نهایت با تشکیل صف خرید نزدیک به سه میلیون سهم توانست این مرز را به چالش بکشاند.

در گروه مالی، بانکی‌ها دیروز فعال‌تر از گذشته ظاهر شدند و تشکیل دوباره صف‌های خرید در نمادهای دولتی و خصوصی سبب شد این گروه باردیگر به صدر بازار باز گردد.

در معاملات دیروز در گروه بانکی خبر عرضه بلوک ۴/۲درصدی بانک پارسیان توسط صبا تامین در نرخ پایه ۳هزار‌ریالی شگفتی بازار را ایجاد کرد. این عرضه که روز شنبه آینده صورت می‌گیرد در صورت رخ داد موضوعی جالب برای معامله‌گران کوتاه مدت خواهد بود. در همین حال بازار دیروز شاهد معامله بلوک یک درصدی بانک اقتصاد نوین بود که در نرخ پایه سه هزار‌ریالی توسط پرشیا فاند عرضه شد و بدون رقابت احتمالا توسط مجموعه سرمایه‌گذاری بانک ملی خریداری شد. در گروه بانکی، بانک کارآفرین نیز با انتشار گزارش ۶ماهه خود پوشش ۴۶درصد سود خود را اعلام کرد.

در گروه فلزی، دیروز روز نامناسبی بود که در آن گزارش‌های سه ماهه فولاد خوزستان و توسعه معادن روی خبر جالبی برای سهامداران در بر نداشت. فولاد خوزستان با پوشش ۲۴ریالی سود در ۶ماهه با سایه سنگین زیان‌دهی در سال جاری مواجه است و توسعه معادن روی نیز تنها ۴۲ریال پوشش را اعلام کرد که اگر چه نسبت به سال قبل بهتر شده است؛ ولی تغییر جدی را در بر ندارد.

در گروه خودرویی، بازار دیروز شاهد طغیان تقاضا در نمادهای وابسته به سایپا بود. این امر در شرایطی رخ داده که سخنان قلعه بانی رییس ایدرو از اهمیت برخوردار است. قلعه‌بانی رییس سازمان گسترش در مصاحبه‌ای معامله سهام سایپا و ایران‌خودرو در سال جاری را رد کرده بود و این معامله را برای سال آینده ممکن دانسته بود. در همین حال قلعه‌بانی از واگذاری کلیه سهام متعلق به سایپا (به جز ۵۱درصد سه شرکت زامیاد، پارس خودرو و سایپا دیزل) و عرضه هم زمان بلوک‌های مدیریتی سایپا و ایران خودرو خبر داده است.واگذاری این شرکت‌ها می‌تواند سود سنگینی را برای سایپا رقم بزند.

در همین حال شایعات در مورد گزارش ۶ماهه سایپا نیز موضوعی است که در بازار شنیده می‌شود. دیروز سایپا با حدود ۵۰میلیون سهم صف خرید مواجه بود که بخشی از آن را سرمایه‌گذاری رنا عرضه کرد که در نهایت به معامله ۱۱میلیون سهم منجر شد.

در گروه غذایی، صنعتی بهشهر گزارش مناسبی را با پوشش یک‌هزار و ۳۶۹ریال اعلام کرد.

در مجموع، بازار دیروز بازاری با معاملات پرحجم بود که در آن ۴۵میلیاردتومان سهام دادوستد شد که البته ۲۰درصد آن را معامله بلوک ۳۰میلیونی اقتصاد نوین تشکیل داد. شاخص دیروز ۵/۲واحد مثبت بود و از ۱۹۴نماد مورد معامله ۶۹نماد با افت ارزش و ۱۱۷نماد با رشد قیمت مواجه شد.