تقسیم 57 تومان سود نقدی در مجمع «شاهد»

سرمایه‌گذاری شاهد پس از گذشت نزدیک به ۴ماه از پایان سال مالی خود مجمع عمومی عادی سالانه برگزار کرد تا ضمن تصویب صورت‌های مالی، از آخرین تحولات رخ داده در شرکت به سهامداران خود گزارش دهد.

سهامداران شاهد بلندمدت نگاه می‌کنند

مجمع شاهد که به نسبت سال‌های گذشته با استقبال سهامداران به ویژه سهامداران جزء روبه‌رو شده بود، یک تفاوت عمده با مجامع سال‌های قبل داشت و آن نیز حضور معامله‌گران حرفه‌ای بازار که عموما با نگاه بلندمدت در شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند، بود، این اتفاق نشان دهنده این واقعیت بود که حرفه‌ای‌های بازار به این تحلیل رسیده‌اند که سهم شاهد با آهنگی آهسته، اما مداوم و مستمر می‌تواند در زمان رکود بازار مسکن و ساخت‌وساز هم به سهامداران خود سود مناسبی بدهد.

از خام‌فروشی تا فرآوری املاک

این شرکت فعال در گروه ساختمانی بورس تهران که در ماه‌‌های گذشته شاهد صف‌های خرید طولانی مدت در نرخ ۳هزار ریالی است، در شرایطی توانست در سال مالی منتهی به ۳۱خرداد ۸۸، به EPSا ۱۰۶تومانی دست پیدا کند که بازار مسکن و ساخت‌وساز بیش از یک سال است که در رکود عمیقی به سر می‌برد، اما استراتژی شاهد مبنی بر فروش املاک پس از فرآوری و اخذ مجوزهای لازم از جمله تغییر کاربری موجب شد تا سیاست خام‌فروشی املاک با حاشیه سود پایین به سیاست فروش املاک پس از فرآوری با ارزش افزوده اقتصادی و حاشیه سود مناسب بدل شده و شرکت در اوضاع نامناسب مسکن همچنان بتواند یکی از شرکت‌های سودده گروه ساختمان بورس تهران باقی بماند.

بنابراین گزارش، در مجمع سرمایه‌گذاری شاهد که به ریاست علی اشرف افخمی برگزار شد، عزیزا... عصاری مدیرعامل شرکت به قرائت گزارش هیات مدیره پرداخت و از آخرین تحولات رخ داده در این شرکت بورسی سخن گفت.

۱۰ برج ۱۵طبقه در وردآورد تهران

وی در جمع سهامداران شاهد از پیشرفت قابل‌توجه پروژه‌های وردآورد، استخر البرز، بهدشت و ... سخن گفت و افزود: با پیگیری‌های ما مجوز ساخت ۱۲۰۰واحد مسکونی در پروژه وردآورد اخذ شده و قرار است در این پروژه، ۱۰ برج ۱۵ طبقه احداث شود. ویژگی منحصر به فرد پروژه مزبور نزدیکی به تهران است و شاهد در حال بررسی مشارکت با پیمانکاران یا فروش این پروژه بزرگ است که در آن صورت حاشیه سود مناسبی خواهد داشت و این پروژه حتی به تنهایی دارای مشتری است.

از ملارد چه خبر؟

عضو هیات مدیره سرمایه‌‌گذاری شاهد با اشاره به تحقق سود ۱۰۶تومانی شرکت در سال مالی ۸۸ گفت: عمده‌ترین منبع تحقق بودجه در سال مالی مورد گزارش، فروش بخشی از پروژه ملارد به یکی از نهادهاست و امکان ساخت ۴۰۰هزار مترمربع واحد مسکونی و تجاری در پروژه مزبور وجود دارد و پس از فروش سهام حتی ۵۰هکتار از پروژه ملارد برای ساخت‌وسازهای بعدی شاهد باقی مانده است، چرا که اراضی ملارد برای شاهد قیمت تمام شده بسیاری پایینی داشته و شرکت پس از خریداری این اراضی طی پروسه‌ای چندساله نسبت به تغییر کاربری، اخذ تراکم و تایید نقشه، اقدام کرده است، به طوری که این اقدامات ارزشمند جذابیت خرید ۱۰۰درصد پروژه را موجب شده است. عصاری در ادامه اظهاراتش از احتمال تغییر کاربری پروژه ۴۰۰هکتاری چمستان‌نور خبر داد و افزود: تقریبا کار تغییر کاربری ۲۰۰هکتار اراضی چمستان انجام شده و با تغییر کاربری این ۲۰۰هکتار، اراضی باقی مانده هم خود به خود با ارزش افزوده مواجه می‌شوند که در این پروژه احتمال مشارکت شاهد با شهرداری وجود دارد، افزون بر این در سال جاری شاهد موفق به اخذ کاربری تجاری و اداری برای ۵۶۰۰مترمربع از اراضی پروژه میرداماد شد، به طوری که این پروژه دارای جواز ساخت ۲۴ طبقه اداری و تجاری است و چند پیمانکار برای مشارکت ۷ خرید آن با ما وارد مذاکره شده‌اند.

حضور شاهد از شهرک ناز تا ۲۰۰متری حرم امام رضا (ع)

وی در مورد دیگر پروژه‌های ساختمانی «شاهد» گفت: شرکت شاهد تعدادی پنت‌هاوس در برج آسمان در اختیار داشت که با پیش‌بینی رکود توانست چند‌واحد را در زمان رونق به قیمت منطقی بفروشد و همچنین در شهرک ناز که در محدوده شهری فردیس کرج است با صدور مجوزهایی در آینده‌ای نزدیک، ۳۵۰‌واحد مسکونی احداث خواهد شد که مراحل اخذ مجوزهای لازم آن در جریان است. از طرفی دیگر در خیابان ایرانشهر تهران ۷طبقه اداری در حال ساخت است که دارای موقعیت بسیار مناسبی است، افزون بر این در مشهد هم ساختمانی ۶ طبقه با عنوان پروژه طوس در ۲۰۰متری حرم امام رضا(ع) ساخته و آماده بهره‌برداری است که در این اوضاع رکود مسکن به دلیل موقعیت منحصر به فرد، دارای مشتریان بسیار زیادی است، چرا که قابلیت بهره‌برداری‌های دیگر از جمله هتل آپارتمان را هم دارد.

عصاری در مورد پروژه‌های دیگری که در تهران به شاهد تعلق دارد، گفت: در خیابان سهروردی تهران با همکاری شهرداری منطقه پارکینگ طبقاتی در حال ساخت است که به دلیل وضعیت ترافیکی این محل احتمالا با استقبال مواجه می‌شود و احتمال دارد که بهره‌بردار آن شرکت شاهد باشد. از سوی دیگر با پیگیری‌های حقوقی انجام شده به شهرداری اثبات شد که ۴ هکتار از اراضی فرهنگسرای خاوران متعلق به شاهد است که پس از این اتفاق مقرر شد که شهرداری در عوض این اراضی، زمین‌های دیگری را تحویل دهد. ضمن اینکه در اندیشه تهران هم ۲هزار مترمربع تجاری در حال آماده‌سازی برای ساخت است.

هلدینگ‌ انرژی پس از طرح تحول پرکار می‌شود

مدیرعامل شاهد درباره فعالیت‌های هلدینگ انرژی شاهد گفت: برنامه احداث دو نیروگاه برق جلال و خمین با مشارکت مپنا از سوی هلدینگ انرژی پیگیری می‌شود و ما معتقدیم که با حذف یارانه انرژی در اجرای طرح تحول اقتصادی هلدینگ انرژی شاهد در حوزه خدمات انرژی ساخت نیروگاه و واردات سوخت می‌تواند فعالیت موثرتری داشته باشد و برای آینده این هلدینگ پس از اجرای لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها استراتژی خاصی تدارک دیده‌ایم.

وی همچنین گفت: سرمایه‌گذاری سعدی در بازار سرمایه در حوزه خرید و فروش سهام فعالیت مناسبی داشته و شاهد از بابت حضور در بازار سرمایه در سال ۸۸ عایدی خوبی را کسب نموده است، افزون بر این هلدینگ بازرگانی ما برنامه‌های خوبی در زمینه واردات و صادرات کالاهای اساسی از جمله سوخت گندم، برنج و ... داشته که خبرهای خوشی در این زمینه به زودی اعلام می‌شود، اقداماتی که ضمن سودآور بودن برای شرکت در رفع نیازهای اساسی مردم هم تاثیر قابل‌ملاحظه‌ داشته است، به طوری که فعالیت این هلدینگ موجب شد که شاهد در این سال مهم‌ترین تامین‌کننده قراضه فولاد مبارکه باشد. وی مخزن‌سازی، بانکرینگ و ترانزیت کالا را از دیگر برنامه‌های هلدینگ‌های زیرمجموعه شاهد در سال جاری عنوان کرد.

وی گفت: پیش‌بینی سود در صورت‌های مالی شاهد به شکلی ارائه شده که در بدترین شرایط امکان دستیابی به آن وجود دارد، چرا که در سال گذشته هم به‌رغم رکود در ساخت‌وساز شرکت توانست به سود خود برسد. همچنین اگر در زمانی شاهد احساس کند که در فروش یک پروژه با مشکل مواجه است، پروژه جایگزینی که برای آن مشتری بالقوه وجود داشته باشد، موجود است.

سهامداران ۵۷تومان سود گرفتند

مجمع شاهد پس از قرائت گزارش هیات مدیره از سوی مدیرعامل، هیات مدیره شرکت را به خاطر عملکرد مناسب در سال ۸۸ با تشویق مورد تقدیر قرار داد، این گزارش کامل که در همه ابعاد عملکرد شاهد را مورد بررسی قرار داد، موجب شد که سهامداران پرسشی از مدیران شرکت نداشته باشند و مجمع بلافاصله وارد دستور کار شده و تقسیم سود ۵۷۰ریالی معادل ۶۰درصد از سود تحقق یافته را مورد تصویب قرار دهد، به این ترتیب سهامداران شاهد که در سه سال گذشته به طور متوسط سالانه ۳۰درصد از سهام این شرکت بازدهی گرفته‌اند، بدون آنکه نگرانی از گرفتاری در صف فروش یا متضرر شدن در آینده داشته باشند مجمع ۸۸ شرکت را به امید دستیابی به EPS ۱۱۲تومانی در سال ۸۹ ترک کردند.