گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد عرضه‌های قابل‌ملاحظه بود.در آغاز بازار معامله‌گران با توجه به رشد اخیر قیمت‌های سهام شاهد افزایش عرضه‌ها بودند به گونه‌ای که نمادهای دارای صف خرید نظیر سایپا، صدرا، پارسیان و سرمایه‌گذاری غدیر با عرضه‌های سنگین مواجه شدند اما... این عرضه‌ها در دقایق اولیه بازار به کنترل درآمد که در برخی نمادها نظیر بانک پارسیان و سایپا با صف‌های خرید مجدد مواجه شدند هر چند که برخی از نمادها نظیر سرمایه‌گذاری غدیر تا تشکیل صف‌های فروش میلیونی نیز پیش رفتند اما صف فروش این نماد نیز جمع‌آوری شد.

در بازار دیروز معامله‌گران همچنین با توجه به موعد انتشار گزارش‌های ۶ماهه شرکت‌های بورسی شاهد توقف ۱۳نماد بودند. این امر در شرایطی رخ داد که گزارش‌های پر شماری نیز در روزهای اخیر منتشر شده است. گزارش‌های ۶ماهه می‌توانند دورنمای تقریبا معتبری را در مورد عملکرد کل سال شرکت‌ها ترسیم کنند. در میان ۱۳نمادی که دیروز برای انتشار گزارش ۶ماهه متوقف شدند دو نماد متانول ساز پتروشیمی‌های خارک و فن‌آوران وجود داشت که در این میان انتشار گزارش پتروشیمی خارک و تعدیل مثبت ۴۲درصدی این شرکت، شگفتی بازار دیروز بود. کارشناسان بازار در مورد شرکت‌های پتروشیمی نظیر فن‌آوران و زاگرس در انتظار اعمال مساله نرخ ۶۵درصدی مقرر در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها هستند که درصورتی که به نرخی کمتر از نرخ کنونی گاز دریافتی این شرکت‌ها منجر شود می‌تواند فرصت تعدیلی دوباره را برای این شرکت‌ها ایجاد کند.

در بازار دیروز همچنین در گروه پتروشیمی، گزارش نه چندان مناسب پتروشیمی اراک سبب شد صف خرید این نماد از میان برود.

نمادهای وابسته به بازار جهانی فلزات تحرکات بیشتری را شاهد بودند. نرخ‌های قابل‌ملاحظه در مورد فلز مس و روی در آخرین معاملات بازارهای جهانی سبب اقبال معامله‌گران به گروه شده است.در گروه بانکی، معامله‌گران شاهد انجام معامله عمده بانک سینا بدون بروز رقابت بودند. این معامله ۷/۱درصدی در نرخ پایه یک‌هزار و ۶۰۰ریالی رقم خورد که سبب شد باردیگر نماد سینا با صف خرید ناپایداری همراه شود. در گروه مالی، بیمه البرز دیروز در مرز ۳۳درصد بازدهی با عرضه‌های بیشتری مواجه شد که البته نتوانست صف خرید این نماد را به چالش جدی بکشد.

در مجموع بازار دیروز پرنوسان و با حجم ۵۰میلیارد تومانی بود که ۲/۱۴درصد آن را معامله ۳/۲۷میلیون سهم بانک پارسیان تشکیل می‌داد.در بازار دیروز شاخص ۵/۶۶واحد رشد کرد.