100برای شاخص!

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته بار دیگر در مسیر رشد قرار گرفت تا پس از یک دوره شناسایی سود از سوی معامله‌گران بار دیگر شاهد رشد قیمت و به تبع آن شاخص کل باشد. در بازار دیروز معامله‌گران در آغاز معاملات با خبرهای مناسبی از مذاکرات وین در مورد پرونده هسته‌ای کشورمان روبه‌رو شدند.سخنان دکتر البرادعی مبنی بر سازنده بودن مذاکرات نیز نشان از تلاش برای حل مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای کشورمان دارد. از سویی به نظر می‌رسد با توجه به تحولات اخیر در کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا شرایط به صورت جدی از سوی تهران و واشنگتن دنبال می‌شود که احتمال بروز گشایشی در این پرونده را ایجاد کرده است.پرونده هسته‌ای و تحریم‌های برقرار شده از سوی شورای امنیت مهم‌ترین ریسک کل اقتصاد کشور محسوب می‌شود که حل تمام یا بخشی از آن می‌تواند زمینه‌ساز رونق اقتصادی در کشور باشد. در همین حال رسیدن بهای نفت به مرز ۸۰دلار نیز خبری مثبت برای اقتصاد کشور به شمار می‌رود که تاثیرات خود را بر روی بازار سرمایه نیز می‌تواند نشان دهد. با توجه به رشد بهای نفت و همچنین بهای فلزات، نمادهای وابسته به این قیمت‌ها شرایط بهتری را دیروز شاهد بودند. در همین حال مذاکرات بر سر قیمت سنگ آهن و دست بالاتر فولاد‌سازان در این مذاکرات سبب شده است نماد فولاد اقبال نسبی را شاهد باشد. در همین حال آخرین معاملات بورس کالا البته برای سازندگان میلگرد شرایط مناسبی را در برنداشته است که می‌تواند بر شرایط نمادهای وابسته موثر باشد.در بازار دیروز همچنین معامله‌گران شاهد تداوم بحث‌های مجلس شورای اسلامی در مورد طرح هدفمند کردن یارانه‌هایی بودند که عمده پیشنهادهای به تصویب رسیده در مجلس شورای اسلامی در مورد خروج بخش‌های مختلف از دامنه این طرح بود. در مباحث دیروز مجلس، نمایندگان مجلس یارانه دارو، برنج، روغن، شیر، شکر و گندم را از شمول این لایحه خارج کردند تا بیش از پیش این طرح به برنامه‌های سوم و چهارم گذشته مبنی بر افزایش سالانه بیست تا سی‌درصدی بهای حامل‌های انرژی شبیه شود. انتظار می‌رود با توجه به پیشرفت بررسی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و بحث‌هایی که در آینده احتمالا در حوزه شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد، ابعاد این طرح شفاف‌تر شود. در شرایط کنونی ناتوانی در مورد ارزیابی کلی از آنچه که به تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی خواهد رسید مساله‌ای است که کارشناسان بازار را از رسیدن به دورنمایی قابل درک از شرایط اقتصادی واحدهای اقتصادی پس از تصویب این طرح دور کرده است. انتظار می‌رود مباحثات مجلس در چند روز آینده نیز همچنان با دقت از سوی کارشناسان بازار دنبال شود. در شرایط کنونی اما یک سوال اساسی نیز مطرح است که دولت با توجه به تصمیمات مجلس شورای اسلامی می‌تواند ۲۰هزار‌میلیاردتومان درآمد پیش‌بینی شده خود را در سال آینده محقق کند؟ در بازار سهام در کنار تحولات یاد شده رشد بازار در معاملات دیروز و در شرایطی که امروز (چهارشنبه) دو عرضه اولیه در بازار رقم خواهد خورد، نشان از موج تازه‌ای از ورود نقدینگی به بازار سهام دارد که این امر می‌تواند امیدواری‌هایی را ایجاد کند. تقویت نقدینگی بازار می‌تواند شرایط بهتری را برای بازار به ویژه در مورد عبور این بازار از مرز روانی ۱۲هزار واحدی شاخص ایجاد کند.

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه بانکی شاهد اقبال دوباره به نمادهای بانکی بودند تا اکثر نمادهای این گروه با رشد قیمت و بعضی از آنها نظیر نماد اقتصاد نوین، پارسیان و سینا با صف‌های خرید مواجه شوند.در گروه بانکی معامله‌گران امروز (چهارشنبه) عرضه دومین شرکت بیمه‌ای را در بازار فرابورس شاهد خواهند بود. بیمه دی امروز به روی تابلو خواهد رفت.

در گروه برقی نماد کابل‌های شهید قندی در میانه بازار دیروز با توقف نماد مواجه شد تا برخی از شایعات در مورد احتمال تعدیل سود این شرکت به واقعیت بپیوندد. در این میان بحث در مورد بلوک ایران ترانسفو و توان مالی خریدار آن در پرداخت وجه خرید این بلوک یکی از موضوعات مورد بحث معامله‌گران در بازار دیروز بود.

در گروه سیمانی سیمان فارس نو امروز (چهارشنبه)در شرایطی به روی تابلو می‌رود که نحوه استقبال از این نماد چندان

روشن نیست.

در گروه فلزی دیروز نماد لوله سدید در فضایی احساسی بازگشایی شد که پس از جهش شدید قیمتی به تشکیل صف فروش سنگین برای معاملات امروز (چهارشنبه) این شرکت منجر شد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل ۱۰۰واحد رشد کرد. ارزش معاملات نیز به ۴/۵۹میلیارد‌تومان رسید که بخشی از آن مربوط به قطعی شدن معامله عمده کاشی اصفهان بود.

از مجموع ۲۰۸نماد مورد معامله نیز ۱۳۷نماد با رشد قیمت و ۶۵نماد با افت ارزش دادوستد شدند.