بازار پرنوسان و مصوبه دولت!

گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته همچنان چهره بازاری پرعرضه و با نوسانات شدید را به نمایش گذاشت به‌گونه‌ای که اکثر صف‌های خریدی که به دنبال حرکت هیجانی بازار در روز سه‌شنبه هفته گذشته و مصوبه مجلس شورای اسلامی تشکیل شده بودند در برابر عرضه‌های صورت گرفته از پای افتادند.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که نگاه معامله‌گران به سوی مجلس شورای اسلامی و بررسی طرح هدفمند کردن یارانه بود که البته مصوبات صبح دیروز مجلس شورای اسلامی تاثیر خاصی را روی معامله‌گران برجای نگذاشت. در همین حال معامله‌گران در جریان دو خبر مهم دیگر قرار گرفتند که نخستین خبر، حادثه تروریستی استان سیستان‌و‌بلوچستان بود. در همین حال و در شرایطی که معامله‌گران در انتظار خبرهایی از مجلس شورای اسلامی بودند سایت دولت مصوبه مهمی را به اطلاع بازار رساند که می‌تواند نگرانی بخش عمده‌ای از سرمایه‌‌گذاران و مشکل عمده مجامع شرکت‌های دولتی در حال خصوصی‌سازی را حل کند.

براساس مصوبه دولت، شرکت‌های دولتی که قسمتى از سهام آنها متعلق به بخش غیردولتى است، به تناسب میزان سهام بخش مذکور، مشمول پرداخت ۴۰‌درصد سود ابرازى (سود ویژه) به حساب درآمد عمومى نمی‌شوند. به گزارش سایت دولت، هیات دولت در راستاى سیاست‌های اصل۴۴ و تقویت بخش خصوصی، شرکت‌هاى نیمه دولتى را از واریز بخشى از سود ابرازی به حساب درآمد عمومى معاف و پیش‌بینی کرد این سود به سهامداران بخش غیردولتی پرداخت شود.

با تصویب هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت اقتصاد، شرکت‌های دولتی که قسمتى از سهام آنها متعلق به بخش غیردولتى است، به تناسب میزان سهام بخش مذکور، مشمول پرداخت ۴۰‌درصد سود ابرازى (سود ویژه) موضوع بند ۱۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۸۷ کل کشور (تنفیذی در بند ۴۵ قانون بودجه سال ۱۳۸۸) به حساب درآمد عمومى نبوده و سهم بخشى غیردولتى از ۴۰‌درصد سود ابرازى (سود ویژه)، پس از تصویب مجامع عمومی، توسط شرکت‌هاى مذکور به سهامداران بخش غیردولتى پرداخت می‌شود.

در بازار دیروز معامله‌گران در ابتدای بازار در نماد معامله عمده ایران ترانسفو شاهدعدم رقابت خریداران بودند. با توجه به عدم رقابت، این بلوک توسط کارگزاری آگاه احتمالا برای صانیر یکی از دو رقیب این رقابت نفس‌گیر خریداری شد.

در همین حال تعیین تکلیف معامله عمده به عرضه صف خرید نماد معاملات عادی ایران ترانسفو منجر شد تا در نهایت با رقم خوردن ۲/۶میلیون سهم دادوستد در نماد ایران ترانسفو این نماد کاهش قیمتی را شاهد باشد. ایران ترانسفو ۴/۱۵درصد کل معاملات دیروز بازار سرمایه را تشکیل داد. با پایان رقابت در نماد ایران ترانسفو اینک نگاه‌ها به سوی معامله عمده مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کشور است که قرار است در روز هجدهم آبان ماه صورت گیرد.در گروه برقی نیروترانس نیز در گزارشی سود خود را به میزان ۲۰درصد افزایش داد.

در بازار دیروز سرمایه‌‌گذاری غدیر نیز روزی توفانی را با دادوستد ۴/۳۹میلیون سهم به ارزش ۱۰میلیارد‌تومان معادل ۲۵درصد کل ارزش معاملات بازار پشت سرگذاشت تا بازار در انتظار گزارش مالی این شرکت همچنان باقی بماند.

در بازار دیروز، خریدهای کنترلی در نماد بانک پارسیان و گزارش شش ماهه بانک سینا انگیزه‌ای را در گروه بانکی به وجود آورد تا سطح معاملات این گروه افزایش پیدا کند. بانک سینا در گزارش شش ماهه خود ۱۶۶ریال از سود ۲۷۰ریالی خود را پوشش داده است. در همین حال با پایان عرضه سازمان خصوصی‌سازی در نماد بیمه البرز، صف خرید این نماد پابرجا باقی بماند.

در همین حال در تحولات وابسته به گروه مالی، جلسه معارفه بیمه دی امروز (دو‌شنبه) برگزار خواهد شد تا در شرایطی که فرابورس با روزهای منفی در دو نماد مرجان کار و کویر تایر مواجه است، بیمه دی در هفته آینده عنوان سومین سهم فرابورس را برای خود رقم بزند.

در گروه تصفیه نفت، مصوبه هفته گذشته مجلس در مورد نرخ نفت خام و کاهش یک‌درصدی تخفیف ارائه شده به شرکت پالایشگاه اصفهان و احتمال تسری تخفیف به خریداران فرآورده‌های پالایشگاه، معاملات ضعیفی را در این نماد رقم زده است.

در مجموع، بازار دیروز بازاری با نوسان بالا بود که در آن ۲/۴۲میلیارد‌تومان سهام دادوستد شد. شاخص کل نیز ۷/۳واحد افت کرد و از مجموع ۱۸۵نماد مورد معامله ۷۴نماد با کاهش قیمت و ۱۰۶نماد با رشد قیمت دادوستد شدند.