مذاکرات آرامش بخش!

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام امروز (شنبه) در شرایطی فعالیت خود را آغاز می‌کند که مذاکرات انجام شده در ژنو و تبعات پس از آن، آرامش سیاسی بازار را برای مدت قابل‌ملاحظه‌ای ادامه خواهد داد.

در بازار سهام معامله‌گران با توجه به مذاکرات سیاسی، بار دیگر آرامش نسبی را در حوزه سیاسی به نظاره نشسته‌اند. جنگ‌ روانی رسانه‌های غربی سبب شده بود برخی از معامله‌گران نگرانی نسبی در مورد مذاکرات ژنو داشته باشند؛ اما توصیف‌های صورت گرفته در مورد این مذاکرات به نقل از طرف‌های شرکت‌کننده، بازگشت آرامش را به بازار موجب شده است. در این میان برخی خبرهای تایید نشده نظیر احتمال دیدار انجام شده میان نمایندگان کشورمان و ایالات متحده نیز نشان از فضای مناسبی از دیدار و مذاکره دارد. اظهارنظر سخنگوی اتحادیه اروپا در مورد فضای صمیمی و مثبت مذاکرات، نیز نشان‌دهنده شرایط مناسب مذاکرات پنج‌شنبه است. توافق برای سفر البرادعی و دیدار با سولانا نشان می‌دهد که بازار از محل مسایل سیاسی نگرانی فوری نخواهد داشت. همین موضوع بازار را که در روز چهارشنبه با توجه به تاثیر‌پذیری از مسایل سیاسی شاهد عرضه‌هایی از سوی معامله‌گران محتاط بود، با آرامش نسبی مواجه خواهد ساخت. در همین حال معامله‌گران در تحولات سیاسی داخلی نیز اوج‌گیری اظهارنظر‌ها در مورد آرامش بخشی به فضای سیاسی کشور را شاهد هستند که این امر می‌تواند شرایط را به سوی تداوم و تعمیق آرامش هدایت کند.

در کنار مسایل سیاسی، معامله‌گران در صحنه اقتصاد کشور شرایط در حال تغییری را تجربه می‌کنند. تداوم مباحث طرح تحول اقتصادی و همچنین شرایط حاکم بر اجرای اصل۴۴ سبب شده است معامله‌گران در این حوزه با دقت روند تحولات را دنبال کنند؛ اما مهم‌ترین موضوعی که در این حوزه مطرح است، در خلال هفته گذشته و به ویژه پس از انتشار اطلاعیه بورس جلب توجه می‌کند؛ موضوع بخشنامه ابتدای سال جاری بانک مرکزی است که در آن ضمن تاکید بر نص صریح قانون در مورد محدودیت تملک سهامداران در سهام بانک‌ها (برای افراد حقیقی و نهادهای غیر سهامی عام ۵درصد و نهادها ی سهامی عام تا ۱۰درصد) تا یک سال پس از صدور این بخشنامه است. طرح این مساله در آستانه معامله عمده بانک پارسیان سبب خواهد شد ترکیب رقبا در این عرضه تغییر کند. در همین حال بانک‌های اقتصاد نوین، کارآفرین و سینا نیز باید با تغییر در ترکیب سهامداری خود مطابق نص قانون تغییر کنند که در این میان برای دو بانک اقتصاد نوین و پارسیان شرایط می‌تواند بسیار جالب توجه باشد، به خصوص که هر گونه تغییر ترکیب سهامداران در این دو بانک به معنای شناسایی سود قابل ملاحظه در گروه بهشهر و سرمایه‌گذاری ساختمان خواهد بود. در همین حال این محدودیت در مورد عرضه بیمه دولتی نیز صادق است؛ جایی که بحث در مورد محدودیت ۲۰درصدی تملک سهام بیمه‌های دولتی و خصوصی به عنوان یک محدودیت قانونی پیش روی سرمایه‌گذاران عمده است.در کنار این تحول معامله‌گران در هفته گذشته شاهد دو عرضه اولیه در فرابورس بودند که نبود حجم مبنا و کیفیت مناسب سود این دو شرکت سبب شده است معامله‌گران توجه ویژه‌ای به بازار تازه متولد شده فرا بورس داشته باشند. از سوی دیگر معامله‌گران در روز شنبه شاهد عرضه گواهی سپرده بانک اقتصاد نوین در بازار فرابورس خواهند بود و پس از آن بزرگ‌ترین عرضه مهر ماه در روز سه‌شنبه در نماد بیمه البرز رخ خواهد داد.در همین حال معامله‌گران در تحولات اقتصادی شاهد تداوم بحث‌ها در مورد معامله عمده مخابرات هستند؛ در حالی که برخی منابع خبری از بررسی معامله عمده مخابرات در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبر می‌دهند، در طرف دیگر دکتر احمدی‌نژاد بر صحت انجام معامله عمده مخابرات تاکید کرده است. به گفته رییس‌جمهوری واگذاری مخابرات که کاری بسیار بزرگ بود، به صورت دقیق و قانونی انجام شده و بزرگ‌ترین واگذاری تاریخ انجام شده است.

محمود احمدی‌نژاد تصریح کرد: من تعجب می‌کنم بعضی‌ها اینقدر ضجه می‌زدند، برای واگذاری‌ها الان ناراحت هستند و محکوم می‌کنند. باید پرسید چرا محکوم می‌کنید؟ کار خوبی انجام شده است. باید همه چیزهایی که اصل۴۴ اجازه داده است، واگذار کنیم. اما این یک بخش کار است.

با توجه به این اظهار نظر و خبرهایی در مورد احتمال حضور اعضای جدید در لیست نهایی خریداران که به ویژه با نامه تبریک کنسرسیوم پیشگامان به کنسرسیوم مبین احتمال آن تقویت شده است، می‌تواند پرونده مسایل مربوط به این معامله را به زودی ببندد و معامله‌گران در انتظار تحولات در معاملات خرد سهام مخابرات و همچنین موضوع پرداخت حصه نقدی این معامله باقی بمانند.

در کنار تحولات اقتصادی داخلی، معامله‌گران در صحنه بازار جهانی شاهد تدوام رکود و ثبات نسبی در قیمت‌ها هستند. امری که بار دیگر بهای مس را به کمتر از مرز ۶هزار‌دلار در بازارهای تک‌محصولی رسانده است. در همین حال بهای فلزات دیگر نیز شرایط مناسبی را تجربه نکرده است. شرایط شاخص بالتیک نیز همچنان ضعیف و به زیان شرکت‌های کشتیرانی رقم خورده است و در حد ۲هزار و ۲۸۴واحد به ثبت رسیده است.در تحولات اقتصادی فروش یک روزه ۵۰میلیارد‌تومان اوراق مشارکت نیروگاه آبی سیاه‌بیشه وزارت نیرو، اولین عرضه اوراق مشارکت امسال دولت را با موفقیت چشمگیری همراه ساخت.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری نیمه ضعیف بود که رگه‌های نگرانی از وضعیت سیاسی در مذاکرات ژنو سبب شد به حجم عرضه‌ها افزوده شود. همین امر موجب شد تا شاخص ۱۹واحد افت کند.

روز چهارشنبه معامله‌گران در گروه بانکی، شاهد تداوم توجه و اقبال معامله‌گران به سوی سهام گروه بانکی بودند. در این میان معامله‌گران شاهد ادامه تبعات معامله عمده بانک پارسیان هستند؛ به ویژه آنکه برخی از زیر مجموعه‌های ایران خودرو نیز در هفته گذشته رسما مساله عرضه سهام خود را مطرح کرده‌اند که همین امر سبب خواهد شد شناسایی سود فوق‌العاده‌ای در این شرکت‌ها صورت‌ گیرد. این امر می‌تواند به تشکیل صف‌های خرید (نظیر آنچه که برای «خاور» در هفته گذشته رخ داد) منجر شود.

در گروه سیمانی، انتشار آمار شش ماهه نخست امسال نشان از وجود مازاد تولید بیشتر از انتظار اولیه کارشناسان دارد. در همین حال افت بهای سیمان در بازار عراق نیز موضوعی جالب توجه است. در گروه سیمانی اعلام صورت‌های مالی فارس نو زمینه‌سازی برای عرضه این سهام در در دو هفته آینده را ایجاد کرده است.در گروه تجهیزات، معامله‌گران پس از چند روز شایعات در مورد تغییر نرخ پایه معامله عمده ۲۰درصدی حفاری ،با تکذیب این خبر مواجه شدند. اسماعیل غلامی مدیر آماده‌سازی سازمان خصوصی‌سازی در خبری مساله تغییر نرخ پایه بلوک ۲۰درصدی مخابرات را رد کرد و افزود این بلوک در همان قیمت پایه ۲۴۳تومانی عرضه خواهد شد.

در همین حال در گروه تصفیه نفت معامله‌گران روز ۱۹مهرماه شاهد عرضه بلوک پالایشگاه اصفهان خواهند بود که این معامله می‌تواند تاثیر مهمی را بر آینده فعالیت این شرکت به جای بگذارد. پالایشگاه اصفهان در پایان هفته گذشته در گزارشی شرایط طرح‌های توسعه خود را به اطلاع بازار رساند.

در گروه خودرویی، مدیرعامل ایران خودرو در خبری که تایید‌کننده استراتژی نزدیک شدن بیشتر ایران خودرو و پژو فرانسه است، از تولید خودرو پژو ۲۰۷خبر داده است. برخی از کارشناسان طی هفته‌های گذشته بخش‌هایی از استراتژی جدید ایران خودرو را منتشر کرده‌اند که در آن توقف تولید مدل‌های با تیراژ یا سود اندک حائز اهمیت است. در این راستا انتظار می‌رفت ایران خودرو به تولید محصولات پژو که حاشیه سود بیشتری برای ایران خودرو دارد، تمرکز کند؛ با اعلام تمرکز بر تولید پژو ۲۰۷این امر واقعیت بیشتری به خود می‌گیرد. در در این گروه، مدیرعامل سایپا دیزل در مصاحبه‌ای بر شرایط نامطلوب تولید و وضعیت بهتر بازرگانی (واردات و فروش محصولات خارجی در این شرکت) تاکید کرده است.

روز چهارشنبه ماراتن رقابت بر سر بلوک

۳۳ /۸ درصدی قند لرستان جای خود را به خروج یک رقیت و عرضه کل دارایی خانواده رسولیان در این شرکت داده است. رقابت بر سر بلوک قند لرستان که رکورد ۸روز رقابت بر سر بلوک فولاد خورستان را با ۱۱روز رقابت شکست، سرانجام سبب شد تا خانواده رسولیان سهام خود را عرضه کنند تا روستا رقیب دیگر این رقابت بتواند مالکیت کامل این شرکت را (البته در صورت خرید در این قیمت فوق‌العاده معادل ۴هزار و ۵۷۹ریال) تصاحب کند.

در مجموع بازار روز چهارشنبه شرایط متعادل رو به ضعف داشت که در آن شاخص ۱۹واحد افت کرد و ارزش معاملات نیز با توجه به قطعی شدن معامله بلوکی یک درصدی بانک پارسیان به ۹/۴۱میلیارد‌تومان رسید.