گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته با عرضه سهام کویرتایر شاهد حضور دومین شرکت در بازار فرابورس بود. در معاملات دیروز تشکیل صف خرید برای سهام مرجان کار و وجود انگیزه‌های معامله‌گری به دلیل نبود حجم مبنا و دامنه نوسان ۵درصدی در بازار فرابورس موجب شد تا معامله‌گران به صورت جدی‌تر به سوی بازار فرابورس متمایل شوند. در این میان البته محدودیت‌های موجود در عرضه‌ها و همچنین شمار کارگزاران فعال سبب شده است فشار قابل ملاحظه‌ای به کارگزاران فعال در فرابورس وارد شود. در همین حال معامله‌گران پس از عرضه کویرتایر که در قیمت ۲هزار ریالی صورت گرفت، شاهد اشتیاق بیشتری بوده‌اند که همین امر انتظار برای عرضه‌های روزهای آتی را افزایش داده است. در همین حال بازار در انتظار عرضه‌های جدید‌تری در بازار است. عرضه سهام جدید در شرایطی که پس از قریب به ۶ماه رشد ناپیوسته بازار، شرایط قیمتی اکثر سهام حاضر در بازار اصطلاحا در معرض پر شدن هستند یکی از بهترین سیاست‌ها برای تداوم رشد بازار است که از تشکیل حباب در بازار جلوگیری کرده و روحیه معامله‌گران را تقویت می‌کند. با توجه به افزایش انگیزه معامله‌گران و در شرایطی که نگرانی اندکی از جلسه ۵+۱در روز پنج‌شنبه در میان کارشناسان بازار وجود دارد، بازار روز گذشته شاهد چرخش روند در برخی از سهام بود.در نماد مخابرات ایران جایی که بازار در انتظار محک خوردن توانایی سهامداران جدید این شرکت برای کنترل بازار این سهم است دیروز معامله‌گران جمع آوری صف فروش این شرکت را شاهد بودند. به نظر می‌رسد در حال حاضر کنسرسیوم ناکام در خرید بلوک مخابرات در حال عرضه سهام خود است. در گروه تجهیزاتی‌ها معامله‌گران تشکیل صف خرید در نماد صدرا را شاهد بودند.

در گروه بانکی، بانک پارسیان روز گذشته مجددا صف خرید سنگین را تجربه کرد. در این نماد بازار در انتظار اعلام زمان ماراتن نفس‌گیر عرضه سهام بانک پارسیان از سوی ایران خودرو است. در همین حال برخی از منابع از مذاکره یک خریدار برای خرید سهام ایران خودرو خبر می‌دهد. در صورت انجام این معامله ممکن است مساله عرضه سهام بانک پارسیان تحت شعاع قرار گیرد. در گروه غذایی نیز ماراتنی نفس گیر در نماد قند لرستان میان دو سهامدار بر سر بلوک ۳۳/۸درصدی این شرکت ادامه یافت.

در بازار دیروز همچنین در ادامه سیاست جدید بورس در بازگشایی نمادها با اعمال دامنه نوسان سهام، سیمان خاش به همراه دو شرکت دیگر بازگشایی شد که در دامنه ۳درصدی معامله شد. در گروه فلزی برخی معامله‌گران با نگرانی از روند آتی قیمت جهانی فلزات معاملات خود را دنبال می‌کنند که انتظار می‌رود این نگرانی مانع از رشد جهشی حداقل تا زمانی که قیمت‌های جهانی رشد معنا داری را نسبت به قیمت‌های کنونی تجربه کنند، شود. در گروه دارویی برخی از نماد‌های این گروه با صف‌های خرید پایداری مواجه شده‌اند. در مجموع بازار دیروز بازاری در معرض چرخش روند کلی معاملات بود که در آن شاخص با توجه به جمع آوری صف فروش مخابرات ایران ۱/۴واحد افت کرد. ارزش معاملات نیز بالغ بر ۹/۱۹میلیارد تومان بود که ۲۴درصد آن‌ را معاملات مخابرات ایران(خرید ۵/۴۷میلیون سهم این شرکت) تشکیل می‌داد، از ۱۰۹نماد مورد معامله نیز ۷۰ نماد با افت ارزش و ۱۰۹نماد با رشد قیمت مواجه شدند.