فارس- معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: ‌زمان قطعی عرضه اولیه سهام بیمه البرز چهارشنبه ۱۵ مهرماه تعیین شد و به جای ۵‌درصد تا ۱۰‌درصد از سهام اولین شرکت بیمه‌ای واگذار می‌شود.

اسماعیل غلامی در رابطه با زمان قطعی عرضه سهام بیمه البرز اظهار داشت: ‌در پی برگزاری جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد، مسوولان بورس و مدیران بیمه البرز، سازمان خصوصی‌سازی زمان قطعی و نهایی واگذاری این شرکت را تعیین کرد.

وی ادامه داد: براساس تصمیم‌های اتخاذ شده، چهارشنبه آینده مورخ ۱۵ مهرماه زمان قطعی کشف قیمت سهام اولین شرکت بیمه‌ای مشمول اصل۴۴ در بورس تعیین شده است. از سوی دیگر مقرر شده به جای ۵‌درصد تا ۱۰‌درصد از سهام این شرکت ۲۶‌میلیارد‌تومانی در تابلوی اصلی بازار اول بورس عرضه شود. معاون سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه عرضه سهام بیمه البرز توسط کارگزاری رضوی خواهد بود، ادامه داد: ۱۰‌درصد دیگر از سهام بیمه البرز نیز حداکثر ظرف ۶ ماه آینده در بورس عرضه خواهد شد. به گفته غلامی تاکنون ۲۰‌درصد از سهام بیمه البرز به سازمان تامین اجتماعی و ۲۰‌درصد دیگر به آستان قدس رضوی بابت رد دیون واگذار شده که قیمت واگذاری هر سهم آن بعد از کشف قیمت تعیین خواهد شد.

هفته‌ای یک بیمه در بورس

وی در واکنش به این سوال که دو شرکت دیگر بیمه آسیا و دانا چه زمانی وارد بورس خواهند شد؟ پاسخ داد: با توجه به اینکه نامه بیمه مرکزی و پروانه مربوطه برای هر سه شرکت بیمه‌ای مشمول واگذاری ارسال شده، دو شرکت بیمه آسیا و دانا مشکلی برای درج و عرضه اولیه سهام ندارند. غلامی افزود: امید‌نامه این دو شرکت نیز باید تکمیل شود تا پرونده آنها مورد بررسی هیات پذیرش اوراق بهادار قرار گیرد. این در حالی است که مقرر شده از هفته آینده هر هفته یک شرکت بیمه‌ای وارد بورس شود.

تعهد پذیره‌نویسی منتفی شد

در این باره مدیرعامل شرکت بورس اوراق‌بهادار با بیان اینکه عرضه سهام بیمه البرز منوط به ارائه‌ نامه و پروانه مربوطه است از قول مدیران بیمه البرز در خصوص ارسال نامه‌ و پروانه تا روز عرضه سهام خبر داد.

قالیباف اصل در برابر این سوال که با توجه به تنفیذ اختیار تعهد پذیره‌نویسی سهام بیمه البرز از سوی هیات پذیرش به مدیرعامل شرکت بورس آیا عرضه سهام این شرکت همراه با تعهد پذیره‌نویسی خواهد بود یا خیر؟ پاسخ داد: خیر. با توجه به اینکه سازمان خصوصی‌سازی در خصوص تعهد پذیره‌نویسی سهام شرکت‌ها اختیار دارد، مسوولان این سازمان حاضر به انجام این رویه به هنگام عرضه سهام بیمه البرز نشدند.

با این اوصاف تعهد پذیره‌نویسی سهام این شرکت منتفی شد. وی در واکنش به دیگر سوال مبنی بر اینکه پذیرش دو شرکت دیگر

بیمه دانا و آسیا در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ اظهار داشت: برای پذیرش این دو شرکت منتظر تکمیل امیدنامه‌های آنها هستیم. اطلاعات و مدارک این دو بیمه نیز آماده شده و در صورت کامل شدن امید‌نامه‌ها، هیات پذیرش اوراق بهادار هفته آینده تشکیل جلسه خواهد داد.

به گفته قالیباف اصل، در صورت پذیرش شرکت‌های بیمه‌ای آسیا و دانا، مراحل درج و عرضه سهام آنها نیز در هفته‌های آینده طی خواهد شد.