امکان معامله گواهی سپرده بانک‌ها برای اولین بار درفرابورس

فارس- معاون شرکت تامین سرمایه نوین گفت: برای اولین‌بار در تاریخ بازارهای مالی کشور امکان معامله ثانویه گواهی سپرده عام بانک‌ها در بازار فرابورس فراهم می‌شود.

علی اسلامی بیدگلی با بیان اینکه انجام معاملات بازار ثانویه گواهی سپرده عام بانک‌ها در بازار سرمایه از مدت‌ها پیش مطرح بود، اظهار داشت: چهارشنبه جاری برای اولین‌بار گواهی سپرده عام بانک اقتصاد نوین بعد از افتتاح بازار فرابورس از امکان معامله برخوردار خواهد شد. به این ترتیب برای نخستین‌بار در بازارهای مالی کشور معامله ثانویه این محصول بانک‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

معامله ۶‌‌میلیاردتومان گواهی در مرحله اول وی ادامه داد: طبق برنامه‌های موجود قرار است در مرحله اول و به طور آزمایشی ۶‌‌میلیارد‌تومان از گواهی سپرده عام بانک اقتصاد نوین توسط شرکت سرمایه نوین وارد فرابورس شود تا با کسب نتایج مطلوب در مراحل بعدی حجم بیشتری از گواهی سپرده عام عرضه شود. این در حالی است که امکان ورود ۱۰۰‌‌میلیارد‌تومان گواهی سپرده عام بانک اقتصاد نوین وجود دارد.

اسلامی بیدگلی ادامه داد: با این اتفاق بدعت جدیدی بنا خواهد شد و به اجرای سیاست‌های نظارتی بانک مرکزی کمک خواهد شد، زیرا ناشران گواهی‌ نباید بازار گردانی آن را به عهده بگیرند بلکه باید این اقدام را به ارکان دیگر یعنی بازارگردان‌ها محول کنند.

به گفته وی با ورود اولین گواهی سپرده عام بانک‌ها در بازار فرابورس، دیگر گواهی سپرده عام منتشره از سوی دیگر بانک‌ها از جمله بانک کشاورزی نیز از امکان معامله در بازار سرمایه برخوردار خواهند شد. از سوی دیگر باب جدیدی برای شرکت‌های کارگزاری حاضر در بازار فرابورس باز خواهد شد تا از این طریق فعالیت خود را گسترش دهند.

جزئیات ورود گواهی سپرده به فرابورس

معاون شرکت تامین سرمایه نوین گفت: ورود گواهی سپرده عام بانک‌ها نظیر اوراق مشارکت ایران خودرو است که دارای درآمد ثابت و سررسید مشخص بوده و طی آن بازارگردان‌ها و سرمایه‌گذاران اقدام به خرید و فروش گواهی سپرده عام بانک‌ها خواهند کرد.

اسلامی بیدگلی در برابر این سوال که فرآیند ورود گواهی سپرده عام بانک‌ها به فرابورس به چه نحوی است؟ توضیح داد: سرمایه‌گذارانی که بیش از ۳۰۰‌میلیون‌تومان گواهی سپرده بانک‌ اقتصاد نوین را در اختیار دارند، می‌توانند به این بانک مراجعه کنند تا تاییدیه لازم از سوی بانک به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار ارسال ‌شود. بعد از بررسی درخواست پذیرش توسط سپرده‌گذاری مرکزی و ارسال آن به شرکت فرابورس، این شرکت مجوز عرضه را صادر می‌کند.

اسلامی بیدگلی ادامه داد: عرضه گواهی سپرده عام فرآیندی ساده و کوتاه است که برای دارندگان بیش از ۳۰۰‌‌میلیارد‌تومان گواهی سپرده مقرون به صرفه خواهد بود؛ اما کسانی که کمتر از این رقم را دارا هستند، می‌توانند از طریق خرید و فروش گواهی‌های سپرده عام در فرابورس اقدام کنند.

محدوده نوسان

وی کارمزد عرضه و انجام معامله گواهی سپرده عام بانک‌ها را ناچیز اعلام کرد و ادامه داد: این محصول جدید بازار سرمایه به نفع کسانی است که قصد سرمایه‌گذاری کوتاه مدت دارند.

وی در واکنش به این سوال که محدوده نوسان معامله گواهی سپرده عام در فرابورس چند‌درصد خواهد بود؟ پاسخ داد: با توجه به نرخ سالانه ۱۹‌درصدی این اوراق و حداقل ۱۶‌درصدی آن قبل از پایان سررسید، محدوده نوسان معاملات گواهی‌های سپرده عام ۳‌درصد و بیش از آن خواهد بود. این در حالی است که نرخ این گواهی سپرده‌ها قطعاً کمتر از ۱۶‌درصد نخواهد بود؛ چرا که توسط شرکت‌های تامین سرمایه بازارگردانی خواهند شد. اسلامی بیدگلی خاطرنشان کرد: همه سرمایه‌گذاران می‌توانند برای انجام معامله ثانویه گواهی سپرده بانک‌ها از طریق شرکت‌های کارگزاری حاضر در فرابورس اقدام کنند. سود این گواهی‌نامه‌ها نیز در پایان هر ماه از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب سرمایه‌گذاران واریز خواهد شد.