گروه بورس- مجید اسکندری: مدیرعامل شرکت فرابورس در جمع خبرنگاران با اشاره به مراحل اولیه تشکیل فرابورس از انجام عرضه‌های اولیه سازمان خصوصی‌سازی در این بازار در آینده نزدیک خبر داد.

آغاز به کار با عرضه 5درصدسهام یک شرکت
مصطفی امید قائمی درباره شروع به کار بازار خارج از بورس گفت: از روز دوشنبه معاملات سهام این بازار با ۲۰کارگزار و ۱۳۵ ایستگاه معاملاتی آغاز خواهد شد و طی آن ۵درصد از سهام شرکت مرجان کار (تولیدکننده سفال بام و متعلق به مجموعه بانک سپه) عرضه می‌شود.
وی ارزش اسمی سه شرکت مرجان کار، بیمه‌ دی، کویرتایر را 52میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: درصد سهام شناور آزاد شرکت‌های بازار اول و دوم 10 و 5درصد تعیین شده ودو شرکت کویر تایر و بیمه دی بیش از 15درصد سهام شناور آزاد دارند.
وی درباره نحوه انجام معاملات توسط سرمایه‌گذاران گفت: سهامدارانی که دارای کد معاملاتی هستند، نیازی به اخذ کد دیگری ندارند، اما سرمایه‌گذاران جدید باید از طریق شرکت‌های کارگزاری اقدام به اخذ کد معاملاتی کنند. مدیرعامل فرابورس ادامه داد: در حال حاضر شاخصی برای فرابورس در نظر گرفته نشده، اما بعد از افزایش تعداد شرکت‌های این بازار شاخصی برای آن تعریف خواهد شد. معاملات سهام شرکت‌ها نیز از طریق سیستم معاملاتی مورد استفاده شرکت بورس (جم) و به صورت شبکه مجازی خواهد بود. زمان معاملات این بازار نیز به مانند بورس از ساعت ۹ تا ۱۲ روزهای شنبه یا چهارشنبه است.
حجم مبنا نداریم
امید قائمی درباره دامنه نوسان در فرابورس اظهار داشت: یکی از تفاوت‌های اساسی این بازار با بورس، دامنه نوسان ۵درصدی و نبود حجم مبنا در فرابورس است. وی افزود: طی مذاکراتی که با مسوولان سازمان خصوصی‌سازی انجام شده مقرر است این سازمان بر اساس مصوبه هیات واگذاری، واگذاری مزایده‌ای شرکت‌ها را از طریق این بازار انجام دهد.
پذیرش دو گواهی سپرده بانکی در فرابورس
امیدقائمی در ادامه از پذیرش گواهی سپرده عام بانک اقتصاد نوین در هفته جاری و گواهی سپرده‌های بانک کشاورزی از چهارشنبه آینده در فرابورس خبر داد. همچنین به گفته امید قائمی شرکت‌های اخراج شده از بورس، اگر مشمول ماده ۱۴۱قانون تجارت نباشند در فرابورس پذیرفته خواهند شد. وی درباره تعداد شرکت‌های این بازار گفت: با ۱۵ شرکت مذاکراتی به عمل آمده و ۸ شرکت درخواست رسمی ارائه کرده‌اند. از این تعداد ۴ شرکت مرجان کار، بیمه دی، کویر تایر و پتروشیمی زنجان مورد پذیرش قرار گرفته‌اند. به گفته امیدقائمی شرکت‌های حاضر در فرابورس در حال حاضر از تخفیف مالیاتی برخوردار نیستند و از معامله‌گران سهام شرکت‌های این بازار نیز مانند شرکت بورس نیم‌درصد مالیات نقل و انتقال اخذ می‌شود، اما در لایحه ارائه شده از سوی سازمان به هیات دولت، پیش‌بینی شده که ۵درصد معافیت مالیاتی به شرکت‌های فرابورس تعلق گیرد. در این بازار طبق آخرین آیین‌نامه‌های موجود، رویه‌های بازارگردانی و بازارسازی نیز استفاده خواهد شد.
حرفه‌ای‌ها به فرابورس بیایند
مدیرعامل فرابورس به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: هر چند محدودیتی برای ورود سرمایه‌گذاران و سهامداران به این بازار نیست اما با توجه به دامنه نوسان ۵‌درصدی و ریسک‌پذیر بودن این بازار بهتر است سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و با تجربه با استفاده از تحلیل‌های منطقی وارد این بازار شوند.
مدیرعامل فرابورس درباره وجود بازارهای فعلی خارج از بورس اظهار داشت: پیش از این فعالیت دیگر بازارهای خارج از بورس و غیرمتشکل کشور متوقف شده است. از سوی دیگر به بازار خارج از بورس سازمان گسترش نیز پیشنهاد شده در قالب یکی از شرکت‌های کارگزاری فرابورس اقدام به راه‌اندازی تالار اختصاصی کند.
امیدقائمی درباره امنیت سیستم‌ معاملاتی فرابورس گفت: نرم‌افزار معاملاتی این بازار، همان نرم‌افزار معاملاتی بورس (جم) است که از امنیت لازم برخوردار است.
سقف کارمزدهای شرکت فرابورس اعلام شد
همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار سقف کارمزدهای فرابورس و کارگزاران فعال این شرکت را اعلام کرد. سقف کارمزدهای فرابورس و کارگزاران فعال در این بازار در یکصد و چهل و هفتمین جلسه هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب رسیده است. همچنین حق نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسید.
جدول سقف کارمزدهای فرابورس و کارگزاران فعال در این شرکت و همچنین سقف نرخ بخشی از خدمات فرابورس به شرح زیر است.