فارس- مسوولان سازمان خصوصی‌سازی و شرکت بورس از قطعی نشدن معامله بلوک دوم و ۵‌درصدی سهام بانک تجارت به دلیل پرداخت نکردن وجه نقد ۲۵‌درصدی معامله ۸/۹۲میلیارد‌تومانی این بلوک توسط خریدار حقیقی آن خبر دادند. دلیل قطعی نشدن بلوک بانک تجارت

عدم قطعیت این بلوک در ۱۱مردادماه محرز شده بود، اما این اتفاق در سکوت خبری رخ داد تا اینکه مهدی عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی پنج‌شنبه گذشته قطعی نشدن بلوک دوم و ۵‌درصدی بانک تجارت را تایید کرد.

وی در خصوص دلیل قطعی نشدن معامله این بلوک توسط شهرام اسدی گفت: نامبرده در مهلت مقرر تعیین شده و در ۳۰روز کاری نتوانست ۲۵‌درصد وجه نقد معامله بلوک ۵‌درصدی بانک تجارت را پرداخت کند. با این اتفاق به وی اعلام شد که قطعیت این معامله محرز نشد و ۳‌درصد سپرده وی به نفع سازمان خصوصی‌سازی ضبط شد. عقدایی در پاسخ به این سوال که آیا به جز مهلت ۳۰ روز کاری مهلت دیگری به خریدار بلوک ۵‌درصدی بانک تجارت داده شده یا خیر؟ پاسخ داد: خیر. از نظر سازمان خصوصی‌سازی باید در همان مهلت ۳۰ تعیین شده این معامله قطعی می‌شد. حال تمدید این مهلت به تصمیم شرکت بورس بستگی دارد.

عقدایی در خصوص دلیل قطعی نشدن این بلوک تاکید کرد: از قرار معلوم خریدار این بلوک در صدد ورود منابع مالی از خارج از کشور بود اما موفق به انجام آن نشد و در نتیجه نتوانست ۲۵‌درصد از وجه نقد معامله را پرداخت کند.

معاون سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرد: با این اتفاق این بلوک با قیمت‌گذاری جدیدی دوباره در بازار سهام عرضه خواهد شد.

کارگزار خریدار متخلف است

این اظهارات عقدایی در حالی بعد از گذشت حدود یک‌ماه از قطعی نشدن معامله بلوک ۵‌درصدی بانک تجارت اعلام شده که با توجه به پرداخت ۵/۲‌میلیارد‌تومان بابت ۳‌درصد معامله توسط شهرام اسدی، طبق قانون این مبلغ به حساب دولت منظور خواهد شد.

حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس تاکید کرد: از نظر شرکت بورس در این معامله کارگزار خریدار (شرکت کارگزاری بانک ملی) متخلف و به کمیته تخلفات معرفی شده است.

وی در برابر این سوال که چرا کارگزار خریدار متخلف شناخته شده؟ پاسخ داد: طبق مقررات موجود تا زمان قطعی نشدن هر معامله عمده‌ای شرکت بورس با کارگزار خریدار طرف است. بنابراین ما کاری با فرد خریدار نداریم و کارگزار را می‌شناسیم. قالیباف اصل افزود: با توجه به عدم پرداخت ۲۵‌درصدی وجه نقد معامله توسط خریدار، این معامله از نظر شرکت بورس قطعی نبوده و سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند بار دیگر این بلوک را در بورس عرضه کند. به گفته وی امکان تمدید زمان پرداخت وجه نقد معامله وجود ندارد و مبلغ ۵/۲‌میلیارد‌تومان پرداختی به نفع سازمان خصوصی‌سازی منظور شده است.

لزوم بررسی بیشتر اهلیت خریداران

براساس این گزارش، تلاش برای ارتباط تلفنی با شهرام اسدی خریدار بلوک دوم و ۵‌درصدی بانک تجارت بی‌نتیجه ماند. به نظر می‌رسد سختگیری اولیه و پیش از انجام معاملات عمده شرکت‌ها در چنین مواردی قابل دفاع بوده و هیات واگذاری می‌تواند گستره بررسی اهلیت خریداران سهام عمده را شرکت‌های بیشتر کند.