گروه بورس- همایون دارابی: بازار سهام روز گذشته و پس از نزدیک به دو هفته رقابت فشرده شاهد معامله بلوک ۵درصدی بانک پارسیان در نرخ باورنکردنی ۳هزار و ۶۰۰ریال بود.

دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت روزانه خود را آغاز کردند که رشد قیمت سهام در خلال هفته گذشته به همراه حضور معامله‌گران کوتاه‌مدت سبب شد تا اکثر نمادهای عمده بازار در دقایق اولیه، عرضه‌های سنگینی را تجربه کنند. این عرضه‌ها که با چاشنی نگرانی از واکنش کشورهای غربی به خبر اعلام ساخت دومین کارخانه غنی‌سازی اورانیوم در کشورمان همراه شده بود البته راه به جایی نبرد و بازار توانست به مدد حضور نقدینگی فعال در بازار، اقدام به جمع آوری عرضه‌ها کند که این امر به پایداری بازار کمک کرد. در بازار دیروز معامله‌گران در گروه بانکی شاهد آغاز دوباره رقابت بر سر بلوک ۲/۵درصدی بانک پارسیان بودند.

این بلوک را که سرمایه‌گذاری بانک پارسیان در روز ۲۱شهریور ماه در نرخ پایه ۲هزار و ۳۱۰ریال عرضه کرده بود در خلال روزهای گذشته به ویژه در روز چهارشنبه شاهد کندی شدید حرکت قیمتی بود به‌گونه‌ای که انتظار تحقق این معامله وجود داشت، اما این کندی قیمت جای خود را در میانه بازار دیروز به اعلام قیمت‌های عجیب با رشد بالا داد که این امر سبب شد در شرایطی که رقیب اول با پیشنهاد قیمت ۳هزار و ۶۰۰ریال تعجب بازار را برانگیخت دو رقیب دیگر در نرخ‌های سه‌هزار و ۵۱۱ریال و ۳هزار و ۳۵۱ریال باقی بمانند و این بلوک در نرخ سه‌هزار و ۶۰۰ریال توسط مهر اقتصاد ایرانیان خریداری شود.

دو رقیب دیگر نیز احتمالا سرمایه‌گذاری سمند و تدبیر بودند. پیشنهاد عجیب خریدار بلوک پارسیان در افزایش ناگهانی ۴میلیارد تومانی (۱۰۰ریال در بلوک ۳۹۰میلیون سهمی) شگفتی کارشناسان بازار را برانگیخته است به خصوص آنکه خریدار فاقد منافع حیاتی در این خرید بوده است.

با انجام معامله عمده بانک پارسیان و در شرایطی که بازار دیروز شاهد معامله ۵/۳۰میلیون سهم در نرخ متوسط ۲هزار و ۱۷ریال بود، صف خرید مجددی برای نماد بانک پارسیان تشکیل شد تا اینک معامله‌گران به انتظار معامله عمده بعدی یعنی عرضه سهام بانک پارسیان توسط ایران خودرو باشند.

در گروه بانکی، معامله‌گران شاهد اعلام ابطال معامله بلوک دوم بانک تجارت به دلیل عدم پرداخت حصه نقدی این معامله توسط خریدار حقیقی بود. به نظر می‌رسد قیمت بالای معامله بلوکی و افت قیمت متعاقب آن سبب شده است تا این معامله راهی جز ابطال نداشته باشد.

در گروه غذایی، معامله‌گران دیروز شاهد ادامه رقابت بر سر بلوک قند لرستان بودند که این رقابت سبب شد تا نرخ پایه این بلوک به ۴هزار و ۳۱۴ریال برسد.

در گروه تجهیزات سازمان خصوصی‌سازی روز گذشته در خبری از نرخ‌گذاری بلوک حفاری شمال خبر داد. این بلوک برخلاف اعلام قبلی به جای ۵۱درصد به میزان ۲۰درصد عرضه خواهد شد. عدم‌شفافیت در مورد سیاست عرضه خصوصی‌سازی احتمالا به ابهام جدی معامله‌گران منجر خواهد شد.

در نماد مخابرات ایران معامله‌گران دیروز در انتظار معامله عمده امروز بودند که انتظار می‌رود با رقابت دو رقیب همراه شود. سنگینی بحث مالی این بلوک سبب خواهد شد احتمالا رقابتی در مورد آن انجام نشود.

دیروز معامله‌گران در مجموع روز پرنوسانی را شاهد بودند که در آن ۸/۳۹میلیارد تومان سهام داد و ستد شد که ۴/۱۵درصد آن به معاملات نماد بانک پارسیان مربوط بود. از مجموع ۱۸۶نماد مورد معامله نیز ۱۰۳نماد با رشد قیمت و ۷۳نماد با افت ارزش معامله شدند.