گروه بورس- از برگزاری جلسه معارفه شرکت بیمه البرز حدود دو هفته می‌گذرد، اما هنوز تالار شیشه‌ای در انتظار حضور این شرکت به سر می‌برد. از ابتدای بحث بورسی شدن بیمه البرز تاکنون، فعالان بازار شاهد اختلاف‌نظر سازمان خصوصی‌سازی و شرکت بورس بوده‌اند.

اصرار مدیران سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر آماده بودن شرکت یادشده برای عرضه اولیه از یک سو و اظهارات مدیرعامل شرکت بورس درخصوص رعایت نشدن موارد لازم از سوی بیمه البرز، ورود این شرکت به بازار سرمایه را با ابهام مواجه ساخته است.
معاون سازمان خصوصی‌سازی پیش از این در جلسه معارفه تاکید کرده بود که بیمه البرز قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی (پایان شهریور ماه) باید به بورس بیاید، اما با نزدیک شدن به اواخر شهریور ماه، این سازمان اعلام کرد عرضه یادشده در هفته اول مهر ماه انجام خواهد شد. در همین حال مجمع بیمه البرز نیز به تعویق افتاد.
همچنین حمید پورمحمدی، معاون وزیر اقتصاد از عرضه بیمه البرز در دوشنبه این هفته خبر داده است،‌ اما بر اساس آخرین اظهارات مدیرعامل شرکت بورس، عرضه بیمه البرز در تاریخ اخیر انجام نخواهد شد.
حسن قالیباف دلیل این امر را درج نشدن نام این شرکت اعلام کرده و گفته است از زمان درج تا عرضه اولیه حداقل 5 روز فاصله لازم است.
«خصوصی‌سازی»: سه‌شنبه عرضه می‌کنیم
در همین رابطه معاون سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌و‌گو با فارس گفت: با توجه به اینکه ارائه تعهد‌نامه وزارت اقتصاد در خصوص مسائل قبل از واگذاری این شرکت و همچنین تاییدیه بیمه مرکزی زمان‌بر نبوده و این شرکت مورد پذیرش قرار گرفته، سازمان خصوصی‌سازی سه‌شنبه هفته جاری (7 مهر) اقدام به عرضه اولیه سهام این شرکت در تابلوی اصلی بازار اول بورس خواهد کرد.
وی در پاسخ به این سوال که شرکت بورس، زمانی برای ورود اولین شرکت بیمه‌ای به بورس اعلام نکرده، پاسخ داد: در جلسه سه‌شنبه هفته گذشته هیات پذیرش اوراق بهادار موضوع زمان واگذاری سهام بیمه البرز مطرح شده بود و مشکلی برای این اقدام در سه‌شنبه جاری نیست.
عقدایی در برابر این سوال که در روز اول چند ‌درصد از سهام بیمه‌ البرز عرضه خواهد شد؟ پاسخ داد: طبق مقررات در روز اول عرضه سهام شرکت‌ها نمی‌توانیم بیش از 5‌درصد سهام را عرضه کنیم. اما تعهد داده‌ایم در روز بعد از عرضه اولیه هرچه بازار کشش داشته باشد سهام این شرکت را عرضه کنیم.
عقدایی در واکنش به این نکته که با توجه به سرمایه اندک و ۲۶‌میلیارد تومانی بیمه البرز و واگذاری ۴۰‌درصد از سهام آن (معادل ۱۰۴‌میلیون سهم) بابت رد دیون دولتی، عرضه ۵‌درصدی سهام بیمه‌ البرز ناچیز خواهد بود، اظهار داشت: روز بعد از کشف قیمت سهام بیمه البرز، به مانند حفاری شمال تا سقف ۲۰‌درصد از سهام بیمه البرز در بورس عرضه خواهد شد تا به درخواست متقاضیان پاسخ داده شود.
به گفته وی تاکنون 16‌درصد از سهام حفاری شمال به صورت تدریجی عرضه شده است.
بورس: بیمه البرز این هفته نمی‌آید
در این باره حسن قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس گفت: اگر نام بیمه‌ البرز سه‌شنبه گذشته در فهرست شرکت‌های بورس درج می‌شد، امکان عرضه سهام آن در سه‌شنبه جاری وجود داشت. اما با توجه به اینکه طبق مقررات باید 5 روز فاصله بین درج نام و عرضه اولیه سهام شرکت‌ها وجود داشته باشد، سهام بیمه البرز در این هفته واگذار نخواهد شد.
به گفته وی، به‌‌رغم تلاش‌های کارشناسان شرکت بورس، درج نام بیمه‌ البرز در هفته گذشته انجام نشد.
تعهد پذیره‌نویسی در‌ هاله‌ای از ابهام
موضوع دیگری که در رابطه با حضور بیمه البرز در بورس وجود دارد بحث انجام یا انجام نشدن تعهد پذیره‌نویسی سهام آن به هنگام عرضه اولیه است.
طبق بند 6 شروط 9 گانه هیات پذیرش، عرضه سهام این شرکت باید با نظر مدیرعامل بورس به همراه تعهد پذیره‌نویسی توسط یکی از موسسات تامین سرمایه‌ انجام شود؛ اما به گفته عقدایی و مدیرعامل بیمه البرز چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.
این دو مقام مسوول تاکید کرده‌اند: عرضه سهام بیمه البرز بدون انجام تعهدپذیره‌نویسی خواهد بود؛ اما مدیرعامل شرکت بورس تلاش دارد عرضه سهام بیمه البرز همراه با تعهد پذیره‌نویسی باشد. قالیباف اصل در این باره به «فارس» گفت: نمایندگان سازمان خصوصی‌سازی در جلسه سه‌شنبه گذشته هیات پذیرش اوراق بهادار با تعهد پذیره‌نویسی بیمه البرز مخالفت کردند اما هیات پذیرش این اختیار را به مدیرعامل بورس داده که چنین اتفاقی رخ دهد. وی ادامه داد: بنابراین انجام نشدن تعهد پذیره‌نویسی سهام بیمه البرز قطعی نشده و تلاش می‌کنیم ورود اولین شرکت بیمه‌ای همراه با تعهد پذیره‌نویسی باشد. در همین حال مدیرعامل بیمه البرز عنوان کرده است که مدیرعامل شرکت بورس با انجام نشدن تعهد پذیره‌نویسی موافقت کرده است.
تعهد مردود
مدیرعامل بیمه البرز در گفت‌وگو با «فارس»، در مورد شروط ۹ گانه‌ای که هیات پذیرش اوراق بهادار برای درج و عرضه سهام بیمه البرز در بورس تعیین کرده اظهار داشت: بیشتر این شروط مربوط به وزارت اقتصاد و بیمه مرکزی است که باید تعهدات و تاییدیه‌های لازم را از جمله فعالیت بیمه البرز در قالب شرکت خصوصی ارائه کنند.