گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شرایط به نسبت بهتری را نسبت به روز شنبه از خود بروز داد که این امر در ساعت پایانی بازار نمود بیشتری داشت.

در بازار دیروز معامله‌گران پس از تعطیلی میان هفته عید سعید فطر معاملات خود را از سر گرفتند که در آن معاملات در ساعت اولیه همانند روز شنبه ضعیف آغاز شد، اما این روند رو به بهبود گذاشت و تقویت نمادهایی نظیر حفاری شمال، پالایشگاه نفت اصفهان و همچنین ملی مس و بانک پارسیان موجب شد تا اندکی از جو راکد بازار کاسته شود. در این میان نماد مخابرات ایران که پس از ۵روز شمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی دیروز در استراحت یک روزه قرار داشت نیز تاثیر منفی را بروی شاخص نگذاشت تا در نهایت شاخص با ۹/۱۴واحد رشد برداشت بهتری را نسبت به بازار ترسیم کند. در همین حال دیروز با خرید ۵/۱میلیون سهم مخابرات ایران این نماد احتمالا مجددا در ضوابط رفع گره‌های معاملاتی قرار خواهد گرفت که این امر می‌تواند معامله‌گران را برای معاملات روزهای آتی و بهبود شرایط بازار امیدوارتر کند.

دیروز معامله‌گران در تحولات کلان موثر بر بازار با سخنان دکتر احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی آمریکا مواجه شدند که به‌رغم انتشار مطالب متفاوت می‌تواند بیان‌کننده موضعی نسبتا تغییر یافته در آستانه سفر دکتر احمدی‌نژاد به نیویورک باشد. این سخنان در کنار مباحثی که در چند هفته اخیر در محافل خبری منتشر شده سبب شده است، کارشناسان بازار با دقت بیشتری تحولات صحنه سیاسی را دنبال کنند.

در معاملات دیروز در گروه بانکی تداوم رقابت بر سر بلوک ۵درصدی بانک پارسیان سبب شد تا صف خریدی در نماد عادی سهم تشکیل شود. بانک پارسیان دیروز تا رقم ۲هزار و ۸۱۲ریال مورد رقابت قرار گرفت که رقم قابل ملاحظه ای برای این بلوک نسبتا کوچک به شمار می‌رود در همین حال معامله‌گران با توجه به رشد مناسب قیمتی این بلوک در انتظار شناسایی سود فروش خوبی در سرمایه‌گذاری بانک پارسیان هستند که می‌تواند گزارش شش‌ماهه تلفیقی پارسیان (در صورت انجام معامله تا پایان شهریور ماه) را با سود مناسبی همراه سازد.

در گروه بانکی دیروز معامله ۴درصدی واگذاری سهام بانک ملت از سوی ساتا به بانک صادرات قطعی شد تا ارزش معاملات بازار جهشی را شاهد باشد. این معامله ۵۵میلیارد تومانی به همراه دو بلوک سهام فن آوران و پالایشگاه اصفهان در قالب تهاتر بدهی خرید سرمایه‌گذاری غدیر از بانک صادرات انجام شده بود. در نمادهای وابسته به این گروه احتمالا بیمه البرز امروز در بورس پذیرفته خواهد شد تا راه برای عرضه سهام این شرکت در هفته آینده باز شود.

در گروه فلزی بازارهای جهانی دیروز با رشد محدود قیمت‌ها فعالیت خود را از سر گرفتند که این امر تاثیر اندکی بر نمادهای وابسته داشت. در بورس فلزات تهران نیز به‌رغم بهبود نسبی بهای ورق سرد انگیزه کافی را برای معامله‌گران سهام فراهم نساخت تا این نماد معاملات متعادلی را شاهد باشد.

در گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری به دنبال انجام معامله بلوکی سهام توسعه معادن روی در روز شنبه که در آن شرکت توسعه صنعتی یک بلوک ۴۰میلیون سهمی را به شرکت تجلی سامانه منتقل کرده بود یک منبع مطلع از واگذاری کامل شرکت تجلی سامانه به مهر اقتصاد ایرانیان و فروش این بلوک سهام روی به این شرکت خبر داده است. به گفته وی تمامی سهام توسعه صنعتی در تجلی سامانه اینک متعلق به مهر اقتصاد ایرانیان است. در همین حال توسعه صنعتی اخیرا با تغییر مدیرعامل مواجه شده است و سیدمهدی عالی‌نژاد به جای قورچیان هدایت این شرکت را برعهده گرفته است.

در گروه تجهیزاتی معامله‌گران دیروز نیز خریدهای به اندازه حجم مبنا را در نماد صدرا شاهد بودند. در این گروه حفاری شمال نیز معاملات پرحجمی را شاهد بود که ۱۴درصد کل معاملات دیروز را تشکیل می‌داد. در گروه غذایی رقابت بر سر بلوک ۳۳/۸درصدی قند لرستان دیروز نیز ادامه یافت و قیمت پایه این معامله به ۴هزار و ۹۴ریال رسید. در مجموع در بازار دیروز معامله‌گران در ساعت پایانی شرایط بهتری را تجربه کردند. ارزش معاملات با توجه به قطعی شدن معامله بانک ملت به ۷۵میلیارد تومان رسید و از ۱۸۲نماد معامله شده نیز ۷۷نماد با رشد قیمت و ۹۶نماد با افت ارزش دادوستد شدند.