گروه بورس- معاون سازمان خصوصی‌سازی از قیمت‌گذاری سه شرکت در جلسه هفته آینده هیات پذیرش خبر داد.

«اسماعیل غلامی» گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها در نظر داریم ۵۱درصد سهام «حفاری شمال»، ۵۱درصد «بازرگانی پتروشیمی» و در نهایت ۳۳درصد «سرمایه‌گذاری پتروشیمی» را در هیات واگذاری تعیین تکلیف کنیم.

«دانا» بعد از «البرز»

وی در گفت‌وگوی دیگری با «ایسنا» از آماده بودن سه شرکت بیمه دولتی برای ورود به بورس خبرداد و گفت: بیمه البرز قرار است به عنوان اولین بیمه دولتی وارد بورس شود و علاوه بر ثبت شرکت و تبدیل به سهامی عام، بودجه حسابرسی آن نیز اواخر هفته گذشته به بورس ارسال و کلیه مدارک لازم تکمیل شد و نام این شرکت درج شد.

غلامی با اشاره به اینکه نظر شرکت بورس انجام پذیرش و عرضه بیمه البرز بعد از عید سعید فطر بود، عنوان کرد: بعد از پذیرش شرکت در روز سه‌شنبه، هفته آینده اولین سهام بیمه دولتی در بورس عرضه می‌شود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی اظهار کرد: به فاصله سه تا چهار روز از عرضه بیمه البرز، سهام بیمه دانا نیز در بورس عرضه می‌شود، گرچه برنامه این بود که بیمه آسیا به عنوان دومین بیمه وارد بورس شود.

نیروگاه‌ها آماده واگذاری مزایده‌ای

وی همچنین در گفت‌وگویی با «مهر» با تاکید بر اینکه سهام نیروگاه‌ها هم اکنون آماده عرضه است، بیان کرد: سهام این شرکت‌ها که منتظر مصوبه دولت هستند، از طریق مزایده و به صورت غیر بورسی واگذار خواهد شد.

غلامی با اشاره به اینکه وام‌های اخذ شده برای نیروگاه‌ها از طریق سیستم بانکی یا اوراق مشارکت سررسید گذشته است، گفت: به همین دلیل برای واگذاری سهام نیروگاه‌ها نیاز به دو مصوبه از شورای اقتصاد و مجمع عمومی بانک‌ها بود.

وی از آمادگی سهام ۴ نیروگاه خلیج فارس، سهند، بیستون و آبادان برای عرضه به بخش خصوصی خبرداد و با بیان اینکه سهام ۱۰ نیروگاه برای عرضه به بخش خصوصی در برنامه واگذاری قرار دارد، بیان کرد: به دلیل اینکه سال مالی این نیروگاه‌ها به اتمام رسیده، بنابراین باید دارایی‌های آنها تجدید ارزیابی شود.

چون سهام نداشتیم،

بین‌المللی نشدیم!

معاون سازمان خصوصی‌سازی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در مورد عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس‌های خارجی بیان کرد: قرار بود سهام شرکت ملی مس در بورس‌های خارجی عرضه شود، اما به دلیل اینکه در بورس داخلی عرضه شد و سهامی برای عرضه در بورس خارجی باقی نماند، این اتفاق نیفتاد.

کمی هم از ادامه واگذاری‌ها

از سوی دیگر، معاون واگذاری و امور حقوقی سازمان خصوصی‌سازی نیز در گفت‌وگو با «سایت این سازمان» گفت: در جلسه آینده هیات واگذاری در خصوص تصویب قیمت پایه ۵۱‌درصد سهام شرکت حفاری شمال، ۳۳‌درصد شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی و ۳۶صدم‌درصد سهام شرکت سیمان داراب جهت واگذاری از طریق بورس تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی افزود: در جلسه آینده هیات واگذاری قیمت پایه سهام برخی شرکت‌ها از جمله ۱۵‌درصد سهام شرکت دانش کار، ۴۹‌درصد سهام شرکت پلی استر لرستان و ۵۱‌درصد سهام شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران برای عرضه از طریق مزایده مورد بررسی و تصویب قرار می‌گیرد.

معاون واگذاری و امور شرکت‌های سازمان خصوصی‌سازی، تصویب قیمت پایه و شرایط واگذاری جدید شرکت‌های مهندسی و اجرای طرح‌های کشاورزی و کارخانجات تولیدی بهمن جهت عرضه مجدد، طرح موضوع تشکیل هلدینگ پتروشیمی، تصویب اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی و اصلاح اساسنامه شرکت نیمه‌هادی عماد را از دیگر موارد مطروحه در جلسه آینده هیات واگذاری

برشمرد.