شروین شهریاری

درخواست از آقای کیانوری: لطفا تحلیلی از وضعیت شرکت توسعه صنایع بهشهر ارائه کنید.

پاسخ: توسعه صنایع بهشهر یک شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری است، یعنی به تنهایی فاقد فعالیت تولیدی بوده و سهام مجموعه‌ای از شرکت‌های غذایی، بهداشتی و بانکی را مدیریت می‌کند.‌ بنابراین برای تحلیل وضعیت «وبشهر» باید از روش برآورد خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) استفاده کرد‌.

ارزش دارایی‌های بورسی این شرکت برابر ۲۶۵‌ریال به ازای هر سهم است. اما تمرکز سرمایه‌گذاری‌های «وبشهر» در سبد خارج بورسی قرار دارد؛ این پرتفولیو قیمت تمام شده ای معادل ۲۶۷میلیارد‌تومان (۱۲۴‌تومان به ازای هر سهم ) دارد.

بنابر محاسبات، در صورتی ‌که دارایی‌های خارج بورسی (سهام روغنی، قندی و شوینده) بر مبنای بهای تمام شده و سهم بانک اقتصاد نوین نیز بر مبنای نرخ روز ارزش‌گذاری شود، با توجه به تقسیم سود ۲۰۰ریالی در مجمع اخیر، خالص ارزش دارایی‌های بورسی و خارج بورسی ۱۸۹۵ ریال به ازای هر سهم خواهد بود‌. البته این محاسبه با توجه به وضعیت سرمایه‌گذاری‌ها در آغاز سال مالی جاری انجام شده است. همچنین باید در نظر داشت با توجه به ارزش‌گذاری دارایی‌های خارج بورسی بر مبنای بهای تمام شده محاسبه انجام شده می‌تواند یک برآورد محتاطانه تلقی شود. در خصوص تحلیل وضعیت شرکت باید به چند نکته دیگر توجه داشت:

۱ - توسعه صنایع بهشهر ۳۸‌درصد از مالکیت بانک اقتصاد نوین را به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اختیار دارد. این مساله بدین معنا است که ارزش بازار سهام بانک اقتصاد نوین در سبد سرمایه‌گذاری‌های توسعه صنایع بهشهر حدود ۱۰۶‌تومان (به ازای هر سهم) است. بنابراین، وضعیت شرکت بانک اقتصاد نوین و نوسانات قیمت این سهم تاثیر بسزایی در ارزش‌گذاری «وبشهر» دارد.

۲ - تمرکز پرتفولیوی توسعه صنایع بهشهر بعد از بانک اقتصاد نوین بر گروه غذایی و شوینده قرار دارد. یک مطالعه کلی از وضعیت این صنایع نشان می‌دهد که در پی تحولات جهانی، وضعیت این شرکت‌ها در شرایط ثبات و رونق نسبی قرار گرفته است که آثار آن در تحولات سهام مرتبط ( به ویژه گروه قند و شکر) منعکس شده است. بدیهی است در صورت تداوم شرایط کنونی «وبشهر» در موقعیت تحول بنیادی از لحاظ ارزش‌گذاری قرار خواهد گرفت.

۳ - نسبت P/NAV (که قیمت سهم نسبت به ارزش ذاتی را می‌سنجد) به عنوان یکی از معیارهای مهم در تحلیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری مطرح است. بر اساس محاسبه فوق این نسبت برای «وبشهر» در محدود ۵/۰ قرار دارد. این نسبت به طور میانگین در بین شرکت‌های بورس تهران ۷۵‌درصد است. مقایسه این دو رقم می‌تواند سهام توسعه صنایع بهشهر (با قیمت کنونی) را در گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری کم‌ریسک قرار دهد.

پرسش بدون ذکر نام: منظور از سفارش‌های مخفی در سیستم معاملات چیست و استفاده از آن چگونه است؟

پاسخ: سیستم معاملاتی جم (که از نیمه آذر سال گذشته راه‌اندازی شده) دارای قابلیت‌های متنوع و جدیدی است. در این سیستم، استفاده از ابزارهای جدید جهت ورود سفارش‌های کارگزاران به سامانه پیش بینی شده است. از جمله آنها می‌توان به سفارش‌های مخفی، سفارش‌های خودکار، سفارش‌های منتظر و... اشاره کرد. در سفارش‌های مخفی، حجم سفارش خرید یا فروش در سامانه کمتر از حجم واقعی نمایش داده می‌شود. بدین ترتیب به عنوان مثال با مشاهده یک بلوک ۵۰۰ تایی از یک سهم در یک قیمت معین نمی‌توان مشخص کرد که این سفارش آیا واقعا ۵۰۰ سهم است یا مربوط به یک دستور فروش ۱۰هزار تایی است که به صورت مخفی نمایش داده می‌شود. نکته جالب این است که اگر یک سفارش مخفی در کنار یک سفارش معمولی در یک قیمت مشخص قرار گیرد اولویت با سفارش عادی خواهد بود حتی اگر سفارش مخفی، قبل از سفارش عادی وارد سیستم شده باشد. به هر حال با توجه به پیامدهای مبهم استفاده از این قابلیت و نیز احتمال گمراهی معامله‌گران، توجیه منطقی دسترسی به این ابزار در سیستم معاملاتی جدید چندان روشن نیست.

Shahriary_sh@yahoo.com